Delegert kommisjonsforordning (EU) 2024/857 av 1. desember 2023 om utfylling av europaparlaments- og rådsdirektiv 2013/36/EU med hensyn til tekniske reguleringsstandarder som spesifiserer en standardisert metode og en forenklet standardisert metode for å vurdere risikoene som oppstår som følge av potensielle endringer i rentesatser som påvirker både den økonomiske verdien av egenkapitalen og nettorenteinntektene fra institusjonens virksomhet utenfor handelsporteføljen
Kapitalkravsdirektivet 2013 (CRD IV): utfyllende bestemmelser om metodikk for å evaluere risikoen som oppstår fra potensielle endringer i rentesatser
Norsk forskrift kunngjort 9.10.2024
Tidligere
- Utkast til delegert kommisjonsforordning sendt til Europaparlamentet og Rådet for klarering 1.12.2023
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 24.4.2024
- EØS-komitebeslutning 23.9.2024 om innlemmelse i EØS-avtalen
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 31.5.2024)
Sammendrag av innhold
Forordningen er utfyllende regelverk til direktiv 2013/36/EU (CRD - Capital Requirement Directive) om tilsyn med banker, kredittforetak og finansieringsforetak.
Forordningen har utfyllende bestemmelser om renterisiko knyttet til institusjoners ordinære virksomhet utenom handelsporteføljevirksomheten. For den ordinære virksomheten spesifiserer forordningen en standardisert metodikk og en forenklet standardisert metodikk for å måle effekter som påvirker både den økonomiske verdien av institusjonens egenkapital og netto renteinntekter som følge av mulige endringer i rentesatser. Med forenklet standardisert metodikk skal det tas hensyn til at mindre og ikke-komplekse institusjoner normalt sett har behov for enklere styringssystemer og at de har mindre ressurser.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Når forordningen er tatt inn i EØS-avtalen, vil den gjennomføres i norsk rett ved inkorporasjon i § 2 andre ledd i CRR/CRD-IV forskriften. (Inkorporasjon betyr at det i lov/forskrift tas inn en bestemmelse om at EU/EØS-forordningen gjelder som norsk lov/forskrift med de tilpasninger som følger av EØS-komitebeslutningen).
Økonomiske og administrative konsekvenser
Det forventes ikke betydelige konsekvenser for foretakene da det antas at foretakenes eksisterende metodikk og modeller for å måle renterisiko i den ordinære bankvirksomheten i stor grad er tilpasset forordningen så langt kravene vurderes å være relevante for praksisen i det norske rentemarkedet.
Sakkyndige instansers merknader
Finanstilsynet har vurdert rettsakten som relevant og akseptabel. Som det antydes under foregående punkt, inneholder forordningen likevel krav til metodikk som er av en karakter, omfang og kompleksitet som gjør at deler kan ses som lite tilpasset praksisen i det norske rentemarkedet.
Status
Forordningen trer i kraft i EU 14. mai 2024. Den vil tre i kraft i Norge etter at den er tatt inn i EØS-avtalen.