Europaparlaments- og rådsdirektiv (EU) 2024/1619 av 31. mai 2024 om endring av direktiv 2013/36/EU med hensyn til tilsynsvirkemidler, sanksjoner, tredjelandsfilialer og miljø-, sosial og styringsrisiko (ESG-risiko)
Kapitalkravsdirektivet 2013: endringsbestemmelser om overvåking og risiko (CRD VI)
Høring igangsatt av Finansdepartementet 10.2.2025 med frist 31.3.2025
Tidligere
- Kompromiss fremforhandlet av representanter fra Europaparlamentet og Rådet 27.6.2023
- Europaparlamentets plenumsbehandling 24.4.2024
- Rådsbehandling (enighet med Europaparlamentet; endelig vedtak) med pressemelding 30.5.2024
- Europaparlaments- og rådsdirektiv publisert i EU-tidende 19.6.2024
Bakgrunn
(fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 17.3.2025)
Sammendrag av innhold
Direktivet omtales også som CRD 6. CRD 6 endrer kapitalkravsdirektivet (CRD IV, direktiv 2013/36/EU) på en rekke områder. Det overordnede formålet med endringsdirektivet er å harmonisere rammebetingelsene for banker og andre kredittinstitusjoner ytterligere, slik at det indre markedet for banktjenester styrkes.
CRD 6 er en del av bankpakken 2021 fra EU, som er siste fase i gjennomføringen av Basel III- anbefalingene. Basel III-anbefalingene ble vedtatt av Baselkomiteen for banktilsyn for å gjøre bankene mer motstandsdyktige etter finanskrisen i 2007/2008. I tillegg til CRD 6 inneholder bankpakken endringer i kapitalkravsforordningen (CRR) og krisehåndteringsdirektivet (BRRD).
Kapitalkravsdirektivet regulerer banker og andre kredittinstitusjoner. I norsk rett er reglene også gjort gjeldende for finansieringsforetak og holdingforetak i finanskonsern som ikke er morselskap i forsikringskonsern.
CRD 6 innfører nye bestemmelser om bærekraftsrisiko (ESG). Kredittinstitusjonene får en uttrykkelig plikt til å inkludere bærekraftsrisiko i sin virksomhetsstyring, vurderinger av risiko og kapitalbehov og godtgjørelsesordninger. Videre må foretakene utarbeide omstillingsplaner for å overvåke de finansielle risikoene som oppstår som følge av bærekraftsrisikoer. Tilsynsmyndighetene skal kunne pålegge foretak å redusere risikoer som oppstår fra faktorer knyttet til bærekraft.
CRD 6 inneholder også nye bestemmelser om meldeplikt til tilsynsmyndigheten ved virksomhets- og porteføljeoverdragelser som utgjør minst 10 prosent av forvaltningskapitalen til avgivende eller mottakende foretak (15 prosent i konsernforhold). Slike disposisjoner har tidligere ikke vært regulert i kapitalkravsdirektivet. Finansforetaksloven inneholder imidlertid norske regler om portefølje- og virksomhetsoverdragelser, som gjelder for alle typer finansforetak.
Direktivet inneholder også nye bestemmelser om sammenslåing og deling av kredittinstitusjoner. Slike selskapsendringer har heller ikke vært regulert i kapitalkravsdirektivet tidligere, men også her inneholder finansforetaksloven norske regler om sammenslåing og deling.
Direktivet innfører dessuten nye krav om godkjennelse fra tilsynsmyndighetene hvis en kredittinstitusjon erverver en kapitalandel i et annet foretak som utgjør minst 15 prosent av erververens tellende kapital. Meldeplikten skal gjelde for erverv av vesentlige kapitalandeler i alle typer foretak, og er uavhengig av målselskapets jurisdiksjon.
CRD 6 endrer også bestemmelsene om administrative sanksjoner og forvaltningstiltak. Blant annet er oppregningen av hvilke overtredelser som minst skal kunne medføre overtredelsesgebyr og forvaltningstiltak utvidet og endret sammenlignet med CRD IV.
CRD 6 endrer dessuten CRD IV på en rekke andre områder. Det omfatter blant annet gjelder endringer i bestemmelsene om kontrollfunksjoner, egnethet, godtgjørelse, interaksjon mellom pilar 2-krav, systemrisikobuffer og systemviktighetsbuffer på den ene siden og kapitalkravsgulvet i kapitalkravsforordningen på den andre siden, filialer av kredittinstitusjoner med hovedsete i tredjeland og tilsynsmyndighetenes uavhengighet.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Finansdepartementet sendte 10. februar 2025 på høring et høringsnotat utarbeidet av Finanstilsynet med forslag til regelendringer for å gjennomføre EØS-forpliktelser som tilsvarer CRD 6 i norsk rett. I høringsnotatet er det foreslått endringer i finansforetaksloven, verdipapirhandelloven, finanstilsynsloven, CRR/CRD-forskriften, finansforetaksforskriften med videre. Høringsnotatet kan leses her:
Årsaken til at det er foreslått å ta artikkel 103-forbehold, er at gjennomføringen av direktivet krever lovendringer.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Et sentralt formål med CRD 6 er å harmonisere rammebetingelsene for banker og andre kredittinstitusjoner ytterligere, slik at hensynet til like konkurransevilkår ivaretas og det indre markedet for banktjenester styrkes.
For foretakene antas særlig de nye kravene til omstillingsplaner om bærekraftsrisiko å kunne være tidkrevende, samt for noen foretak bety investeringer i datainfrastruktur for å håndtere bærekraftsdata.
De nye kravene om bærekraftsrisiko forventes også å innebære merarbeid for Finanstilsynet ved at ansatte må tilegne seg kompetanse på et nytt fagområde. Videre vil det kreve tid til å gjennomgå og vurdere foretakenes omstillingsplaner.
For en nærmere vurdering av økonomiske og administrative konsekvenser, se punkt 26 i høringsnotatet som det er lenket til ovenfor.
Vurdering
Finanstilsynet har vurdert rettsakten som EØS-relevant og akseptabel.
Status
Direktivet ble vedtatt i EU 31. mai 2024. I EU skal nasjonale regler som gjennomfører CRD 6 gjelde fra 11. januar 2026, men slik at reglene om tredjelandsfilialer i hovedsak først skal gjelde fra 11. januar 2027.
Direktivet er ikke tatt inn i EØS-avtalen ennå.