Delegert kommisjonsforordning (EU) 2025/878 av 3. februar 2025 om endring av de tekniske reguleringsstandardene fastsatt i delegert forordning (EU) 2022/2059, delegert forordning (EU) 2022/2060 og delegert forordning (EU) 2023/1577 med hensyn til de tekniske detaljene for ettertesting og kravet til resultatanalyse, kriteriene for vurdering av risikofaktorenes modellerbarhet, og behandlingen av valutarisiko og råvarerisiko utenfor handelsporteføljen
Kapitalkravsforordningen: oppdatering av tekniske reguleringsstandarder
EØS/EFTA-landenes utkast til EØS-komitebeslutning oversendt til Kommisjonen 3.9.2025
Tidligere
- Utkast til delegert kommisjonsforordning sendt til Europaparlamentet og Rådet for klarering 3.2.2025
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 8.5.2025
Bakgrunn
(fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 13.6.2025)
Sammendrag av innhold
Forordningen er et utfyllende regelverk til kapitalkravsforordningen, (EU) No 575/2013. Forordningen endrer tre tidligere delegert forskrifter ((EU)2022/2059, 2022/2060 og 2023/1577) som følger av forordning 2024/1623 (CRR3). Forordningen presiserer kriteriene for ettertesting (backtesting) og resultattilordning (profit & loss attribution) ved å endre klassifiseringen av handelsdesk-vurderingene, jfr. artikkel325bg i CRR. Agregeringsformelen for egenkapitalkrav flyttes fra forordning (EU)2022/2059 til CRR (art.325ba(3)), og artikkel16 slettes. Kravene til dokumentasjon ved bruk av tredjeparts markedsdata for vurdering av modellbar risiko forsterkes ved å kreve spesifikk rapportering per tredjepartsleverandør, i tråd med artikkel325be(3) i CRR. Når det gjelder ikke-erhvervede posisjoner med valuta- og råvarerisiko, pålegges banker å ha interne retningslinjer og identifisere hvilke desks som bærer risikoen, i henhold til artikkel325bf(9) og artikkel325(9) i CRR
Merknader
Rettslige konsekvenser
Når forordningen er tatt inn i EØS-avtalen, vil den gjennomføres i norsk rett ved inkorporasjon.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Reglene forventes ikke å få vesentlige økonomiske eller administrative konsekvenser for myndigheter/foretak/forbrukere.
Sakkyndige instansers merknader
Finanstilsynet har vurdert rettsakten.
Vurdering
Rettsakten anses EØS-relevant og akseptabel.
Status
Rettsakten er vedtatt og trådte i kraft i EU 28.05.2025. Den er til vurdering for innlemmelse i EØS-avtalen.