Kasserte kjøretøyer: endringsbestemmelser
Kommisjonsdirektiv (EU) 2017/2096 av 15. november 2017 om endring av vedlegg II til europaparlaments- og rådsdirektiv 2000/53/EF om kasserte kjøretøyer
Commission Directive (EU) 2017/2096 of 15 November 2017 amending Annex II to Directive 2000/53/EC of the European Parliament and of the Council on end-of life vehicles
Norsk forskrift kunngjort 11.6.2018
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 26.3.2018)
Sammendrag av innhold
Det innføres mindre endringer i vedlegg II til direktiv 2000/53/EF vedrørende kasserte kjøretøy. Etter direktivets artikkel 4(2)(a) er det forbudt å bruke bly, kvikksølv, kadmium eller seksverdig krom i materialer eller komponeneter som benyttes i kjøretøy som markedsføres etter 1. juli 2003. Vedlegg II til direktivet inneholder en liste med materialer og komponenter som er unntatt fra forbudet i artikkel 4(2)(a). Som følge av utvikling på området endres unntakene i vedleggets nr. 2c), 3 og 5 om bruken av bly i henholdsvis aluminiumslegeringer, kobberlegeringer og batterier.
Endringene innebærer at unntaket for bruk av bly i aluminiumslegeringer deles opp i to underpunkter som skal revideres på forskjellige tidspunkter, og at det settes en ny dato for revisjon av unntaket for bruk av bly i kobberlegeringer. Det blir videre forbudt å bruke bly i batterier i høyspenningssystemer i kjøretøyer i klasse M1 og N1 som er typegodkjent fra 1. januar 2019. Direktivet fastsetter samtidig en ny dato for revisjon av unntaket for bruk av bly i batterier i andre anvendelser.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Hovedrettsakten (direktiv 2000/53/EF) er innlemmet i EØS-avtalen ved EØS-komitebeslutning nr. 162/2001, og gjennomført i forskrift om begrensning i bruk av helse- og miljøfarlige kjemikalier og andre produkter (produktforskriften) § 2-19 og vedlegg III til kapittel 2. Gjennomføring av rettsakten vil skje ved endring i vedlegg III til produktforskriften kapittel 2.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Endringene medfører ingen betydelige økonomiske og administrative konsekvenser.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten omfattes av hurtigprosedyren og er vurdert til å være EØS-relevant og akseptabel. Kommisjonen foretar regelmesiig en gjennomgang av unntakene i forbudet mot disse metallene i de gitte bildelene, og dette er en ventet utvikling. Det er derfor ikke ventet at bransjen vil ha innvendinger mot endringen.
Vurdering
Rettsakten er vurdert til å være EØS-relevant og akseptabel.
Status
Rettsakten ble innlemmet i EØS-avtalen 23. mars 2018 ved EØS-komitebeslutning nr. 75/2018.
Sammendrag av innhold
Det innføres mindre endringer i vedlegg II til direktiv 2000/53/EF vedrørende kasserte kjøretøy. Etter direktivets artikkel 4(2)(a) er det forbudt å bruke bly, kvikksølv, kadmium eller seksverdig krom i materialer eller komponeneter som benyttes i kjøretøy som markedsføres etter 1. juli 2003. Vedlegg II til direktivet inneholder en liste med materialer og komponenter som er unntatt fra forbudet i artikkel 4(2)(a). Som følge av utvikling på området endres unntakene i vedleggets nr. 2c), 3 og 5 om bruken av bly i henholdsvis aluminiumslegeringer, kobberlegeringer og batterier.
Endringene innebærer at unntaket for bruk av bly i aluminiumslegeringer deles opp i to underpunkter som skal revideres på forskjellige tidspunkter, og at det settes en ny dato for revisjon av unntaket for bruk av bly i kobberlegeringer. Det blir videre forbudt å bruke bly i batterier i høyspenningssystemer i kjøretøyer i klasse M1 og N1 som er typegodkjent fra 1. januar 2019. Direktivet fastsetter samtidig en ny dato for revisjon av unntaket for bruk av bly i batterier i andre anvendelser.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Hovedrettsakten (direktiv 2000/53/EF) er innlemmet i EØS-avtalen ved EØS-komitebeslutning nr. 162/2001, og gjennomført i forskrift om begrensning i bruk av helse- og miljøfarlige kjemikalier og andre produkter (produktforskriften) § 2-19 og vedlegg III til kapittel 2. Gjennomføring av rettsakten vil skje ved endring i vedlegg III til produktforskriften kapittel 2.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Endringene medfører ingen betydelige økonomiske og administrative konsekvenser.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten omfattes av hurtigprosedyren og er vurdert til å være EØS-relevant og akseptabel. Kommisjonen foretar regelmesiig en gjennomgang av unntakene i forbudet mot disse metallene i de gitte bildelene, og dette er en ventet utvikling. Det er derfor ikke ventet at bransjen vil ha innvendinger mot endringen.
Vurdering
Rettsakten er vurdert til å være EØS-relevant og akseptabel.
Status
Rettsakten ble innlemmet i EØS-avtalen 23. mars 2018 ved EØS-komitebeslutning nr. 75/2018.