Kjørelys om dagen
Kommisjonsdirektiv 2008/89/EF av 24. september 2008 om endring av rådsdirektiv 76/756/EØF om montering av lys- og lyssignalinnretninger på motorvogner og deres tilhengere, for å tilpasse det til den tekniske utvikling
Commission Directive 2008/89/EC of 24 September 2008 amending, for the purposes of its adaptation to technical progress, Council Directive 76/756/EEC concerning the installation of lighting and light-signalling devices on motor vehicles and their trailers
Norsk forskrift kunngjort 6.11.2009
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra EØS-notatet, sist oppdater 21.12.2009)
Sammendrag av innhold
Direktiv 2008/89/EF endrer særdirektiv 76/756/EØF bilag II, og tilpasser de tekniske krav på dette området til det som gjelder etter FN/ECE-regulativ 48. Direktivet åpner for montering av adaptive frontlykter og nødbremselys. Bakgrunnen for endringen er ønsket om økt ferdselssikkerhet på veg ved å forbedre synligheten av kjøretøyene ved krav om montering av kjørelys og ekstra nødbremsesignallys.
Andre opplysninger
Norge har vært tilstede under arbeidet med endring av FN/ECE- regulativ 48 og vært positiv til forslaget. Videre har vi vært tilstede på CATP-møte i EU-kommisjonen når forslaget til direktiv ble behandlet der.
Status
Etter endt høring er direktiv 2008/89/EF implementert i forskrift av 4. oktober 1994 om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften), gitt i medhold av vegtrafikkloven av 18. juni 1965 § 28-1.
Direktivet trådte i kraft 16. okt 2009 i EU, og ble implementert i norsk rett 2. november 2009.
Sammendrag av innhold
Direktiv 2008/89/EF endrer særdirektiv 76/756/EØF bilag II, og tilpasser de tekniske krav på dette området til det som gjelder etter FN/ECE-regulativ 48. Direktivet åpner for montering av adaptive frontlykter og nødbremselys. Bakgrunnen for endringen er ønsket om økt ferdselssikkerhet på veg ved å forbedre synligheten av kjøretøyene ved krav om montering av kjørelys og ekstra nødbremsesignallys.
Andre opplysninger
Norge har vært tilstede under arbeidet med endring av FN/ECE- regulativ 48 og vært positiv til forslaget. Videre har vi vært tilstede på CATP-møte i EU-kommisjonen når forslaget til direktiv ble behandlet der.
Status
Etter endt høring er direktiv 2008/89/EF implementert i forskrift av 4. oktober 1994 om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften), gitt i medhold av vegtrafikkloven av 18. juni 1965 § 28-1.
Direktivet trådte i kraft 16. okt 2009 i EU, og ble implementert i norsk rett 2. november 2009.