Komponenter og karakteristika for jord- og skogbrukstraktorer
Europaparlaments- og rådsdirektiv 2009/144/EF av 30. november 2009 om visse deler av og egenskaper ved jordbruks- eller skogbrukstraktorer med hjul (kodifisert utgave)
Directive 2009/144/EC of the European Parliament and of the Council of 30 November 2009 on certain components and characteristics of wheeled agricultural or forestry tractors (Codified version
Norsk forskrift kunngjort 29.7.2011
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 18.10.2011)
Sammendrag av innhold
Direktiv 2009/144/EF kodifiserer tidligere vedtatte direktiv 89/173/EØF av 21. desember 1988, som er et av særdirektivene til direktiv 2003/37/EF av 26. mai 2003 om typegodkjenning av jord- og skogbrukstraktor. Rådsdirektiv 89/173/EØF er innlemmet i EØS-avtalens vedlegg II kapittel II nr. 23, og stiller krav til komponenter på jord- og skogsbrukstraktor. Direktivets virkeområde er traktorer som har en konstruktiv hastighet mellom 6-40 km/t, og inneholder for øvrig bestemmelser for:
• Hastighetsregulator
• Dimensjoner og masser
• Ruter
• Skjerming av bevegelige deler
• Mekaniske forbindelser
• Foreskrevne skilt
• Bremsesystemets forbindelser med tilhenger
Direktivet har blitt endret flere ganger. Kommisjonen har besluttet at et direktiv skal kodifiseres senest etter hver tiende endring for å sikre en bedre oversikt over hvilke krav som gjelder for de enkelte områder. Direktiv 2009/144/EF er en slik kodifiserende rettsakt, som innebærer at direktiv 89/173/EØF med endringsrettsakter, jf. direktiv 2009/144/EF vedlegg VII, del A, oppheves.
Fra 1. juni 2010 ble direktiv 2009/144/EF et særdirektiv til direktiv 2003/37/EF, og vil således være en del av grunnlaget for godkjenning av traktorer.
Vurdering
Direktivet medfører ingen realitetsendringer i forhold til gjeldende tekniske krav, da dette er en kodifisering av tidligere innførte tekniske krav. Direktivet vil således ikke medføre økonomiske konsekvenser for Norge. Det vil heller ikke medføre administrative konsekvenser utover det som må gjøres for å endre dagens forskriftstekst.
Norge stiller seg positiv til direktivet, da regelverket blir enklere å forholde seg til.
Direktivet er EØS-relevant og akseptabelt.
Andre opplysninger
Vegdirektoratet har ikke deltatt i arbeidsgrupper i forbindelse med utarbeidelsen av direktivet.
Status
Direktivet ble vedtatt 30. november 2009, og trådte i kraft i EU 1. juni 2010. Direktivet har vært på høring med høringsfrist 8. april 2011.
Direktiv 2009/144/EF ble innlemmet i EØS-avtalen i EØS-komitemøte av 20. mai 2011, ved komitebeslutning 47/2011. Rettsakten er implementert i forskrift av 4. oktober 1994 nr. 918 om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften).
Sammendrag av innhold
Direktiv 2009/144/EF kodifiserer tidligere vedtatte direktiv 89/173/EØF av 21. desember 1988, som er et av særdirektivene til direktiv 2003/37/EF av 26. mai 2003 om typegodkjenning av jord- og skogbrukstraktor. Rådsdirektiv 89/173/EØF er innlemmet i EØS-avtalens vedlegg II kapittel II nr. 23, og stiller krav til komponenter på jord- og skogsbrukstraktor. Direktivets virkeområde er traktorer som har en konstruktiv hastighet mellom 6-40 km/t, og inneholder for øvrig bestemmelser for:
• Hastighetsregulator
• Dimensjoner og masser
• Ruter
• Skjerming av bevegelige deler
• Mekaniske forbindelser
• Foreskrevne skilt
• Bremsesystemets forbindelser med tilhenger
Direktivet har blitt endret flere ganger. Kommisjonen har besluttet at et direktiv skal kodifiseres senest etter hver tiende endring for å sikre en bedre oversikt over hvilke krav som gjelder for de enkelte områder. Direktiv 2009/144/EF er en slik kodifiserende rettsakt, som innebærer at direktiv 89/173/EØF med endringsrettsakter, jf. direktiv 2009/144/EF vedlegg VII, del A, oppheves.
Fra 1. juni 2010 ble direktiv 2009/144/EF et særdirektiv til direktiv 2003/37/EF, og vil således være en del av grunnlaget for godkjenning av traktorer.
Vurdering
Direktivet medfører ingen realitetsendringer i forhold til gjeldende tekniske krav, da dette er en kodifisering av tidligere innførte tekniske krav. Direktivet vil således ikke medføre økonomiske konsekvenser for Norge. Det vil heller ikke medføre administrative konsekvenser utover det som må gjøres for å endre dagens forskriftstekst.
Norge stiller seg positiv til direktivet, da regelverket blir enklere å forholde seg til.
Direktivet er EØS-relevant og akseptabelt.
Andre opplysninger
Vegdirektoratet har ikke deltatt i arbeidsgrupper i forbindelse med utarbeidelsen av direktivet.
Status
Direktivet ble vedtatt 30. november 2009, og trådte i kraft i EU 1. juni 2010. Direktivet har vært på høring med høringsfrist 8. april 2011.
Direktiv 2009/144/EF ble innlemmet i EØS-avtalen i EØS-komitemøte av 20. mai 2011, ved komitebeslutning 47/2011. Rettsakten er implementert i forskrift av 4. oktober 1994 nr. 918 om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften).