Delegert kommisjonsforordning (EU) 2024/2104 av 27. juni 2024 om utfylling av europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2017/625 med hensyn til tilfeller og betingelser for hvilke kompetente myndigheter som kan be operatører om å varsle om ankomsten av visse varer til Unionen
Kontrollforordningen 2017: utfyllende bestemmelser om forsendelser av landbruksvarer som krever melding om ankomst
Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 25.9.2024
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 24.7.2024)
Sammendrag av innhold
Rettsakten inneholder regler om situasjonen der driftsansvarlig for en forsendelse (importør) kan melde, i EU systemet TRACES, forsendelser som er gjenstand for nasjonale kontrolltiltak og hvilken informasjon som skal oppgis i meldingen som sendes inn.
I dag skal alle grensekontrollpliktige forsendelser følges av et CHED-dokument (innførselsdokument) og meldes i TRACES. Med grensekontrollpliktige menes de produktene som EU har bestemt må kontrolleres når de ankommer EUs grense. Dette omfatter blant annet dyr, animalske produkter, ikke-animalske risikoprodukter og andre produkter som det er oppdaget en fare ved (eks. kjøkkenutstyr av plast).
Flere medlemsstater har etterlyst muligheten til å bruke TRACES-systemet til å registrere forsendelser som er omfattet av nasjonale kontrollkrav, og som ikke er kontrollpliktige etter EU-regelverket (kontrollforordningen, (EU) 2017/625 – OCR, artikkel 47).
Kommisjonen har på basis av dette utviklet et dokument som kan benyttes i TRACES for varsling av forsendelser som ikke er regulert av EU, men som skal kontrolleres i samsvar med nasjonale kontrollbestemmelser. Dokumentet var tidligere kalt CHED-N, men Kommisjonen mangler hjemmel til å knytte denne type meldedokument til CHED-systemet, og måtte endre navnet på dokumentet. Innholdet dokumentet, med tanke på hvilke felt som skal fylles ut og hvilken informasjon som disse skal inneholde, er i prinsippet mye av den samme informasjonen som ligger i et CHED-dokument.
Dette dokumentet er ment brukt på produkter som er omfattet av OCR artikkel 44(3), som er rettet mot ikke-animalske produkter, matkontaktmaterialer og plantevernmidler.
Bruken av denne løsningen med innførselsdokument i TRACES for melding av forsendelser som kun er regulert av nasjonale regler, er frivillig og det er opp til den den enkelte stat å velge om man skal benytte seg av denne ordningen eller ikke. Ordningen i denne rettsakten er derfor ikke obligatorisk å bruke for EØS-statene.
Ved melding i TRACES vil grensekontrollstasjonen i berørt medlemstat bli varslet om at forsendelsen er på vei og vil da kunne stoppe den, og få gjennomført den nasjonale kontrollen ved grensekontrollstasjonen før den sendes videre til mottaker. Ordningen ligger ikke opp til nasjonal kontroll andre steder enn ved en grensekontrollstasjon.
Denne ordningen vil ikke kunne brukes hvis forsendelsen først ankommer en annen EØS-stat. Rettsakten legger ikke opp til noen forpliktelse, eller løsning, for andre EØS-stater å bistå i denne nasjonale kontrollen hos en annen EØS-stat.
Artikkel 1 og 2 til rettsakten dekker formålet og virkeområdet, der kontroll er nødvendig ut ifra risiko ved og historikken til produktet, samt at produktene er omfattet av OCR artikkel 44(3) bokstav b. Artikkel 3 til rettsakten gir definisjoner.
Informasjon om meldingen som skal sendes inn via TRACES er gitt i artikkel 4, som gir nærmere regler om hvilke punkter som det skal opplyses om og prosedyren for behandlingen av meldingen.
Rettsakten skal ha rettsvirkning fra 5. mars 2025.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten vil kunne gjennomføres i en av forskriftene som dekker EU-reglene for grensekontroll.
Rettsakten vil sendes ut på høring til næringen for å forankre om det er et behov for denne løsningen eller ikke.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten vurderes ikke til å medføre noen direkte kostnader for Mattilsynet eller næringen. Norge har ikke behov for å bruke denne løsningen ettersom vi har skjematjenesten til Mattilsynet som sikre at forsendelser som ikke er grensekontrollpliktige blir meldt inn, som igjen sikrer at Mattilsynet kan gjennomføre egen kontroll ute på markedet.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten har vært vurdert av Spesialutvalget for matområdet der berørte departementer og Mattilsynet er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Rettsakten er ment til å fylle et behov som medlemsstatene har etterlyst, der forsendelser med produkter som er gjenstand for nasjonale kontrolltiltak kan meldes i TARCES for å gjennomføre kontroll av forsendelsen når den ankommer en grensekontrollstasjon. Skjemaet er en kopi av CHED-dokumentet (innførselsdokumentet) som allerede ligger i TRACES.
Tanken bak dette dokumentet er også å hindre feilaktig bruk av CHED-D (innførselsdokumentet for ikke-animalske risikoprodukter). Plastikk kjøkkenutstyr fra Kina og Hongkong, som er kontrollpliktig etter EU-regelverket, skal tas inn i en fremtidig endring av CHED-D-dokumentet. Mens alle andre produkter som ikke er regulert av kontrollregler av EU kan benytte dette nye skjemaet.
Det vil ikke være noe behov for Norge å bruke denne muligheten som rettsakten gir, ettersom Mattilsynet har i dag en egen løsning for innmelding av forsendelser som ikke er grensekontrollpliktige etter EU-regelverket, gjennom skjematjenesten. Kontroll av slike produkter gjøres ute på markedet og ikke ved en grensekontrollstasjon.
Rettsakten viser til flere rettsakter som ikke er tatt inn i EØS-avtalen, forordning (EU) nr. 952/2013 og forordning (EØF) nr. 2658/87. Forordning (EU) nr. 952/2013 omfatter særregler om toll-varehus mv. som ikke er en del av EØS-avtalen. Ettersom denne rettsakten er allerede stadfestet utenfor EØS-avtalen vil delen av denne nye rettsakten som omfatter regler i 952/2013 ikke ha rettsvirkning. Norge har egne regler på dette området som vil eventuelt komme til anvendelse hvis man mot formodning en gang i fremtiden begynne å bruke dette særskilte innførselsdokumentet.
Henvisningen til forordning (EØF) nr. 2658/87 viser til EUs tolltariff. Ved bruk av TRACES må man oppgi EU-varenumrene og dette vil ikke skape noen problemer ettersom dette gjøres allerede i dag i forbindelse med import av animalske produkter og ikke-animalske risikoprodukter. Ved melding til Toll i Norge vil man måtte oppgi norske varenummer, som er noe næringen er godt kjent med.
Status
Rettsakten er ikke vedtatt i EU.
Rettsakten er under vurdering i EØS-/EFTA-statene.