Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2024/989 av 2. april 2024 om et samordnet flerårig kontrollprogram i Unionen for 2025, 2026 og 2027 for å sikre overholdelse av grenseverdier for rester av plantevernmidler i og på næringsmidler av vegetabilsk og animalsk opprinnelse og vurdere forbrukernes eksponering for disse restene, og oppheving av gjennomføringsforordning (EU) 2023/731
Kontrollprogram for rester av plantevernmidler i matvarer (2025-2027)
EØS/EFTA-landenes utkast til EØS-komitebeslutning oversendt til Kommisjonen 13.11.2024
Tidligere
- Utkast til kommisjonsforordning godkjent av komite (representanter for medlemslandene) og publisert i EUs komitologiregister
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 3.4.2024
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 21.8.2024)
Sammendrag av innhold
Forordningen inneholder krav som gjelder om gjennomføring av et samordnet flerårig kontrollprogram for rester av plantevernmidler i og på næringsmidler av vegetabilsk og animalsk opprinnelse for årene 2025, 2026 og 2027. EFSA har vurdert hvilke næringsmidler som er viktigst i europeisk kosthold og kontroll av disse rulleres i 3-årige sykluser og krav til inkludering av stoffer er basert på tidligere resultater. Kontrollprogrammet fastsettes årlig av EU på bakgrunn av oppdaterte faglige vurderinger fra EFSA (European Food Safety Authority). Det stilles krav til analyse av bestemte produkter og analyser (aktive stoff) som det er obligatorisk å analysere for i de ulike produktene.
Deltakelse i kontrollprogrammet går ut på å analysere alle produktene i det felles koordinerte overvåkningsprogrammet. Store EU-medlemsland må kontrollere et høyere antall prøver av hvert produkt, men Norge vil ved foreslått tilpasningstekst som før forplikte seg til å analysere samme minimumsantall prøver som et flertall av EU-landene. Norge bidrar ved å delta i kontrollprogrammet med viktig dokumentasjon til EFSA som gir grunnlag for å vurdere innholdet av plantevernmiddelrester i næringsmidlene som det spises mye av. Denne dokumentasjonen gir EFSA et godt grunnlag for å kunne vurdere eksponering for rester av plantevernmidler for forbrukere i EU/EØS.
I Vedlegg II del A i forordningen er det satt opp et minimumsantall prøver av hvert produkt som medlemslandene må oppfylle minimumskrav i det samordnede kontrollprogrammet.
Minimumskravet innebærer at vi årlig kontrollerer 12 vareslag hvert år (10 vegetabilske produkter og 2 animalske produkter) og med minimum 12 prøver av hver av disse vareslagene. I 2025 skal det analyseres minimum 12 prøver av epler, jordbær, fersken (inkludert nektariner og hybrider), vin (rød og hvit) som er produsert av vindruer (0151020), salat, hodekål, tomater, spinat havrekorn og byggkorn. I tillegg skal det analyseres minimum10 prøver av annen barnemat enn kornbasert barnemat og morsmelkerstatning.
I tillegg er det også krav om overvåkning av plantevernmiddelrester i barnemat (10 prøver årlig) og at det tas minst en prøve av økologisk for hvert vareslag forutsatt at økologisk er tilgjengelig på markedet.
For spesialanalyser skal det fortsatt analyseres for glyfosat, glufosinat-ammonium og kopperforbindelser i alle produkter i EU koordinert kontrollprogram. Noen ganger skal spesialanalyser kun brukes for bestemte vareslag der det er forventet å kunne gjenfinne dette stoffet. Det skal i 2025 analyseres for etylenoksid i havrekorn og byggkorn, nikotin i epler, salat og tomater. Krav om analyse av stoffer som krever bruk av spesialmetoder der stoffer ikke kan analyseres i de to multimetodene gir høyere kostnader forbundet med gjennomføring av det EU-koordinert kontrollprogram.
Regelverket gir mulighet for bruk av screeninganalysemetoder for opptil 15 % av prøvene i flerårig kontrollprogram. Bruk av slike metoder forutsetter at det brukes vanlige kvantitative analysemetoder for å kvantifisere funn i prøven. Norge har foreløpig ikke brukt kvalitative analysemetoder ved kontroll av plantevernmiddelrester.
Artikkel 2 i forordningen stiller krav om at partier som prøvetas skal velges tilfeldig og at prøveuttaket inkludert krav til antall enheter skal være i tråd med direktiv 2002/63/EC. Alle prøver inkludert prøver av barnemat og økologiske prøver skal analyseres for stoffer listet i vedlegg I til forordning 2024/989 ved bruk av gjeldene restdefinisjonene for de aktive stoffer i forordning 396/2005.
Forordningen vil når den trer i kraft oppheve forordning (EU) nr. 2023/731, men kravene i forordning 2023/731 skal fortsatt gjelde for prøver som kontrolleres i 2024. 2023/731 gjelder til 15. september 2025. Frist for rapportering av forrige års resultater er som tidligere fortsatt 31. august.
Forordningen skal gjelder fra 1. januar 2025 i EU, og den skal gjelde i Norge fra samme dato.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Fastsettelse av forordning 2024/989 i norsk regelverk vil skje ved at den tas inn i forskrift av 19. mai 2022 nr. 902 om offentlige kontrollprogram for plantevernmiddelrester. Forordning 2024/989 gjelder et felles koordinert kontrollprogram for 2025, 2026 og 2027 for rester av plantevernmidler i næringsmidler. Forordning EU nr. 2023/731 som er fastsatt i samme forskrift vil samtidig oppheves. Forordning 2022/731 skal likevel fortsatt gjelde for prøver som har blitt analysert som del av det offisielle kontrollprogrammet for plantevernmiddelrester i 2024.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten innebærer visse endringer i kontrollprogrammet for 2025-2027 når det gjelder hvilke stoffer det skal analyseres for.
Endringen har ingen vesentlige administrative konsekvenser for hverken Mattilsynet eller analyse og laboratoriearbeidet. Når flere stoffer skal analyseres med spesialmetoder, vil analysekostnadene for EUs koordinerte program øke. Dette fører til at det er mindre midler igjen til analyser knyttet til nasjonalt kontrollprogram hvis ikke totalbudsjettet til programmet økes.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er under vurdering av Spesialutvalget for matområdet der berørte departementer og Mattilsynet er representert. Spesialutvalget er ikke ferdig med sin vurdering.
Vurdering
Norge har felles regelverk med EU for rester av plantevernmidler i næringsmidler og fôrvarer. Forordning 396/2005 (Plantevernmiddelrestforordningen) krever deltakelse i flerårig samordnet kontrollprogram. Mattilsynet oppfyller EUs krav om felles flerårig kontrollprogram som del av det årlige overvåkings- og kontrollprogram for rester av plantevernmiddelrester i næringsmidler. Norge er ikke oppført på tabellen som viser minimumskrav til prøver for hvert medlemsland (siden vi ikke er EU medlem). Norge deltar i EU koordinert kontrollprogram det foreslås derfor en tilpasningstekst med krav til antall prøver Norge må kontrollere.
Norge kan sammenliknes med EU-land med omtrent like mange innbyggere og vi har da et minimumskrav på 12 prøver av hvert vareslag. EU landene som har flest innbyggere har et høyere minimumsantall prøver av hvert vareslag
Denne rettsakten retter seg kun mot myndighetene i form av krav til Mattilsynets gjennomføring av kontrollprogram for plantevernmiddelrester i næringsmidler, og det er derfor vurdert å ikke være nødvendig å gjennomføre høring av denne rettsakten.
Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel med tilpasning.
Mattilsynet foreslår følgende tilpasningstekst til rettsakten (knyttet til tabell A1 i vedlegg II):
«The provisions of the Regulation shall, for the purposes of this Agreement, be read with the following adaption: In annex II the following shall be added:
Minimum number of samples for Norway:
NO
12
Andre opplysnin
Andre opplysninger
Forslag til teknisk tilpasningstekst som er beskrevet under "Vurdering". Ved fastsettelse av denne forordningen skal forordning 2023/731 oppheves, men den skal fortsatt gjelde for prøver som har blitt analysert i 2023. Forordningen skal gjelde fra 1. januar 2025 og vil gjelde for alle prøver som analyseres som del av EU-koordinert kontrollprogram i 2025.
Rettsakten retter seg kun mot myndighetene i form av krav til Mattilsynets gjennomføring av kontrollprogram, og det er derfor vurdert å ikke være nødvendig å gjennomføre høring av denne rettsakten.
Status
Rettsakten er under vurdering i EØS i forbindelse med at forordningen skal innlemmes i EØS-avtalen.