Kosmetikkforordningen: endringsbestemmelser for metylisotiazolinon (MI)
Kommisjonsforordning (EU) 2017/1224 av 6. juli 2017 om endring i vedlegg V til europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 1223/2009 om kosmetiske produkter
Commission Regulation (EU) 2017/1224 of 6 July 2017 amending Annex V to Regulation (EC) No 1223/2009 of the European Parliament and of the Council on cosmetic products
Norsk forskrift kunngjort 31.10.2017
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 3.11.2017)
Sammendrag av innhold
Bakgrunn:
Denne rettsakten endrer vedlegg V i kosmetikkforordningen (europaparlamentets- og rådsforordning (EF) nr. 1223/2009). Metylisotiazolinon (MI) er oppført i kosmetikkforordningens positivliste for konserveringsmidler (vedlegg V, post 57) og tillates brukt som konserveringsmiddel i kosmetiske produkter som kan skylles av («rinse-off») med en maksimumskonsentrasjon på 0,01 % vekt/vekt (100 ppm).
MIs sensibiliserende egenskaper har blitt vurdert av EUs vitenskapskomité for forbrukerprodukter (SCCS), som i opinion SCCS/1557/15 fastslo at MI er trygt opp til en maksimal konsentrasjon på 0,0015% (15 ppm) i kosmetiske produkter som skylles av (for eksempel sjampo).
I lys av denne og tidligere SCCS opinions, der det er blitt påvist en kraftig økning i antall personer som har utviklet allergi mot MI i løpet av de siste årene, er det behov for en strengere regulering av MI også i kosmetiske produkter som skylles av («rinse-off»).
Nærmere om endringene:
På bakgrunn av SCCS' vurderinger foreslås følgende endringer i kosmetikkforordningens vedlegg V:
• MI tillates brukt opp til en maksimal konsentrasjon på 0,0015 % vekt (15 ppm) i bruksklare produkter som skylles av - vedlegg V/post 57, kolonne g).
Overgangsperiode:
Overgangsperiode: seks måneder etter at reguleringen trer i kraft for å sette produkter på markedet, og ni måneder for å trekke produkter tilbake, i samsvar med denne endringen.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordningen krever endring i forskrift 8. april 2013 nr. 391 om kosmetikk og kroppspleieprodukter
Økonomiske og administrative konsekvenser
- Administrative konsekvenser:
Forordningen medfører endring av vedlegg V til kosmetikkforordningen og er ikke forventet å medføre administrative konsekvenser for norsk næringsliv eller forvaltning.
- Økonomiske konsekvenser for norsk næringsliv:
Det ble i 2016 innført et forbud mot MI i produkter som blir værende på huden. EU kommisjonens forslag om en strengere regulering av MI i kosmetiske produkter som skylles av («rinse-off») bygger på SCCS’ risikovurdering og tar sikte på å redusere ytterligere forekomsten av allergi mot MI. Forslaget er utarbeidet i samråd med arbeidsgruppen for kosmetikk, hvor blant annet næringen er representert. Endringen kan gi enkelte omkostninger for næringen, det være seg i form av kostnader til reformulering av produktets innhold eller kassering av produkter. For å minimere disse kostnadene er det foreslått overgangstider som nevnt ovenfor.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er vurdert av Spesialutvalget for matområdet, der Helse- og omsorgsdepartementet, Nærings- og fiskeridepartementet, Landbruks- og matdepartementet, Klima- og miljødepartementet, Finansdepartementet, Utenriksdepartementet og Mattilsynet er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Det er allerede innført et forbud mot MI i kosmetiske produkter som er ment å bli værende på huden. Mattilsynet mener at en strengere regulering av MI i produkter som skylles av er viktig for ytterligere å bremse utviklingen av allergi mot MI, og støtter forslaget om den foreslåtte reduksjon i maksimalt tillatt konsentrasjon av MI (fra 0,01 % til 0,015 %).
Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel.
Status
Rettsakten er vedtatt i EU og publisert i Official Journal. Rettsakten er under vurdering i EØS/EFTA statene.
Sammendrag av innhold
Bakgrunn:
Denne rettsakten endrer vedlegg V i kosmetikkforordningen (europaparlamentets- og rådsforordning (EF) nr. 1223/2009). Metylisotiazolinon (MI) er oppført i kosmetikkforordningens positivliste for konserveringsmidler (vedlegg V, post 57) og tillates brukt som konserveringsmiddel i kosmetiske produkter som kan skylles av («rinse-off») med en maksimumskonsentrasjon på 0,01 % vekt/vekt (100 ppm).
MIs sensibiliserende egenskaper har blitt vurdert av EUs vitenskapskomité for forbrukerprodukter (SCCS), som i opinion SCCS/1557/15 fastslo at MI er trygt opp til en maksimal konsentrasjon på 0,0015% (15 ppm) i kosmetiske produkter som skylles av (for eksempel sjampo).
I lys av denne og tidligere SCCS opinions, der det er blitt påvist en kraftig økning i antall personer som har utviklet allergi mot MI i løpet av de siste årene, er det behov for en strengere regulering av MI også i kosmetiske produkter som skylles av («rinse-off»).
Nærmere om endringene:
På bakgrunn av SCCS' vurderinger foreslås følgende endringer i kosmetikkforordningens vedlegg V:
• MI tillates brukt opp til en maksimal konsentrasjon på 0,0015 % vekt (15 ppm) i bruksklare produkter som skylles av - vedlegg V/post 57, kolonne g).
Overgangsperiode:
Overgangsperiode: seks måneder etter at reguleringen trer i kraft for å sette produkter på markedet, og ni måneder for å trekke produkter tilbake, i samsvar med denne endringen.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordningen krever endring i forskrift 8. april 2013 nr. 391 om kosmetikk og kroppspleieprodukter
Økonomiske og administrative konsekvenser
- Administrative konsekvenser:
Forordningen medfører endring av vedlegg V til kosmetikkforordningen og er ikke forventet å medføre administrative konsekvenser for norsk næringsliv eller forvaltning.
- Økonomiske konsekvenser for norsk næringsliv:
Det ble i 2016 innført et forbud mot MI i produkter som blir værende på huden. EU kommisjonens forslag om en strengere regulering av MI i kosmetiske produkter som skylles av («rinse-off») bygger på SCCS’ risikovurdering og tar sikte på å redusere ytterligere forekomsten av allergi mot MI. Forslaget er utarbeidet i samråd med arbeidsgruppen for kosmetikk, hvor blant annet næringen er representert. Endringen kan gi enkelte omkostninger for næringen, det være seg i form av kostnader til reformulering av produktets innhold eller kassering av produkter. For å minimere disse kostnadene er det foreslått overgangstider som nevnt ovenfor.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er vurdert av Spesialutvalget for matområdet, der Helse- og omsorgsdepartementet, Nærings- og fiskeridepartementet, Landbruks- og matdepartementet, Klima- og miljødepartementet, Finansdepartementet, Utenriksdepartementet og Mattilsynet er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Det er allerede innført et forbud mot MI i kosmetiske produkter som er ment å bli værende på huden. Mattilsynet mener at en strengere regulering av MI i produkter som skylles av er viktig for ytterligere å bremse utviklingen av allergi mot MI, og støtter forslaget om den foreslåtte reduksjon i maksimalt tillatt konsentrasjon av MI (fra 0,01 % til 0,015 %).
Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel.
Status
Rettsakten er vedtatt i EU og publisert i Official Journal. Rettsakten er under vurdering i EØS/EFTA statene.