Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2024/403 av 30. januar 2024 om endring av gjennomføringsforordning (EU) 2017/373 med hensyn til definisjonen av SIGMET og visse krav til spesielle visuellflygeregler og klareringer fra flygekontrollen
Krav til tjenesteytere og tilsyn med lufttrafikkstyring og flysikringstjenester: endringsbestemmelser
Norsk forskrift kunngjort 5.11.2024
Tidligere
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 11.4.2024
- EØS-komitebeslutning 25.10.2024 om innlemmelse i EØS-avtalen
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 12.11.2024)
Sammendrag av innhold
Europakommisjonen har vedtatt en regelverkspakke som består av tre endringsforordninger (RMT. 0476):
- Gjennomføringsforordning (EU) 2024/404, som gjelder en oppdatering av forordning (EU) 923/2012, som fastsetter felleseuropeiske flygeregler og operative krav til flynavigasjonstjenesten (standardised European rules of the air (SERA)),
- Gjennomføringsforordning (EU) 2024/403, som gjelder en mindre endring av forordning (EU) 2017/373, som stiller krav felleseuropeiske krav til ytere av lufttrafikkstyrings- og flysikringstjenester og andre nettverksfunksjoner for lufttrafikkstyring, samt tilsyn med disse,
- Delegert forordning (EU) 2024/405, som gjelder en mindre endring av forordning (EU) nr. 139/2014 om felleseuropeiske krav til lufthavner.
Hovedmålet med regelverksoppdateringen er å sikre nødvendig vedlikehold og utvikling av SERA-regelverket, særlig knyttet til oppdateringer i globale standardiseringsregler fastsatt av ICAO (den internasjonale organisasjonen for sivil luftfart) under Chicago-konvensjonen. Norge og andre stater som har sluttet seg til Chicago-konvensjonen er i utgangspunktet pliktig til å tilpasse seg endringer i disse globale standardiseringsreglene, noe avhengig av hvilket nivå disse fastsettes på.
Ettersom de tre forordningene - (EU) nr. 923/2012, (EU) 2017/373 og (EU) nr. 139/2014 – har nær sammenheng og til dels overlapper hverandre, vil endringer i den ene av disse ofte medføre behov for endringer i de andre. I denne regelverkspakken er det hovedsakelig endringer i SERA-regelverket (forordning (EU) nr. 923/2012) som medfører behov for tilpasninger i de to andre forordningene.
Dette notatet gjelder gjennomføringsforordning (EU) 2024/403, som gjør endringer i reglene for lufttrafikkstyrings- og flysikringstjenestene, det vil si forordning (EU) 2017/373. Endringene går hovedsakelig ut på
- en redaksjonell endring i definisjonen av SIGMET (Significant Meteorological Information)
- en redaksjonell endring i definisjonen av NOTAM (Notice to Airmen)
- tilpasninger av reglene om spesielle VFR-flyginger («special VFR»)
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordning (EU) 2017/373 har i utgangspunktet hjemmel i råds- og parlamentsforordningene (EF) nr. 550/2004, (EF) nr. 551/2004 og (EF) nr. 216/2008, som igjen er hjemlet i TFEU art. 100. Forordning (EF) nr. 216/2008 er i EU erstattet med (EU) 2018/1139, som dermed er hjemmel for rettsakten (EU) 2024/403.
Forordning (EU) 2024/403 ble inntatt i EØS-avtalen 25. oktober 2024. Forordningen ble gjennomført i norsk rett 2. november 2024, ved tilpasning av forskrift 16. juni 2022 nr. 1029 om krav til lufttrafikktjenester og ytere av lufttrafikkstyrings- og flysikringstjenester (ATM/ANS) m.m., som er den forskriften som gjennomfører forordning (EU) 2017/373 i norsk rett.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Regelverksendringen retter seg mot luftrafikktjenesten. Endringene oppfattes ikke å få økonomiske og administrative konsekvenser for aktørene som ikke kan håndteres innenfor deres vanlige operasjoner og budsjetter.
Sakkyndige instansers merknader
Vurdering
Luftfartstilsynet finner rettsakten akseptabel og uten behov for tilpasninger.
Status
Rettsakten ble vedtatt i EU 30. januar 2024.