(Utkast) Delegert kommisjonsforordning (EU) .../... av 23. oktober 2025 om endring av forordning (EU) nr. 748/2012 med hensyn til luftdyktighetsbevis og begrenset luftdyktighetsbevis
Luftdyktighetssertifisering av luftfartøyer: endringsbestemmelser
restricted certificate of airworthiness
EØS-notat offentliggjort 28.11.2025
Tidligere
- Utkast til delegert kommisjonsforordning sendt til Europaparlamentet og Rådet for klarering 23.10.2025
Bakgrunn
(fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 27.11.2025)
Sammendrag av innhold
Regelverket foreslår endringer i forordning (EU) 748/2012 (initiell luftdyktighet) (RMT.0278). Regelverket harmoniserer krav og reglene om utstedeles av ARC (Airworthiness Review Certificate) og prosessen for overføring av luftfartøy mellom medlemmesstatene i forordning (EU) 748/2012 med det som er i forordning (EU) 1321/2014.
Det forventes av forenkling og harmonisering av reglene vil bidra til å gjøre kravene tydeligere og redusere feiltolkning av reglene.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Gjennomføring av det nye regelverket vil gjøres gjennom endring av forskrift 4. mars 2013 nr. 252 om luftdyktighets- og miljøsertifisering for luftfartøyer mv. og sertifisering av design- og produksjonsorganisasjoner (sertifiseringsforskriften). Forordning (EU) 748/2012 er EØS-gjennomført i denne forskriften.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Gjennomføring av rettsakten vil medføre begrensede administrative og økonomiske konsekvenser. Luftfartstilsynet må endre en del referanser til Part-21 som er gitt i standardbrev og prosedyrer. Antakeligvis vil dette i omfang tilsvare 2-3 dagsverk. Endringene antas ikke å få praktiske eller økonomiske konsekvenser for norske organisasjoner eller myndigheter ut over dette.
Sakkyndige instansers merknader
Luftfartstilsynet finner rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Luftfartstilsynet vurderer at regelverket, slik det nå lyder, vil være EØS-relevant og akseptabelt.
Status
Regelverket er basert på Opinion 08/2024. Opinion 08/2024 ble publisert 17. desember 2024, og den slår sammen NPA 2015-17, NPA 2016-08 og NPA 2016-19.
NPA-ene ble lagt ut på høring av EASA i følgende tidsromm: NPA 2015-17 i tidsrommet 05.11.2015 - 05.02.2016; NPA 2016-08 i tidsrommet 07.09.2016 - 07.12.2016; og NPA 2016-19 i tidsrommet 19.12.2016 - 22.05.2017.