Luftfartsselskaper underlagt driftsforbud i EU/EØS-området ("sikkerhetslisten") pr. 9.12.2019
EØS-komitebeslutning 25.9.2020 om innlemmelse i EØS-avtalen
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 30.3.2020)
Sammendrag av innhold
Status
Den såkalte sikkerhetslisten, dvs. oversikten over flyselskap som ikke kan operere i Europeisk luftrom eller som har operasjonelle begrensninger for operasjoner i Europa, er fastsatt som forordning nr. 474/2006. Forordningen er gjennomført i norsk rett gjennom forskrift 4. desember 2007 nr.1353 om flyselskaper som er underlagt driftsforbud og om plikt til å informere passasjerene om identiteten til det flyselskap som skal utføre en flyreise.
Det foretas jevnlig en oppdatering av sikkerhetslisten, normalt to ganger i året:
• Det er gjennomført tett oppfølging av luftfartsmyndighetene i Armenia og landets flyselskaper, noe som har ført til en forbedring av myndighetenes prosedyrer. Det er ingen selskaper fra Armenia på sikkerhetslisten.(Fortalens punkt 23)
• Det er vedtatt å følge opp luftfartsmyndighetene i Hviterussland og Den dominikanske republikk, da det er tegn på nedgang i tilsynsaktivitet.
• Det er gjort endringer så langt det gjelder flyselskaper fra Moldova, der to flyselskaper er fjernet fra sikkerhetsliste A. (Fortalens punkt 73)
• Alle flyselskap sertifisert i Gabon er fjernet fra sikkerhetslisten A og B. (Fortalens punkt 59)
Normalt vil nye forordninger først gjennomføres i norsk rett etter at vedtak fra EØS-komiteen om endring av EØS-avtalen foreligger. Det foreligger en spesialordning for endringsforordninger i tilknytning til sikkerhetslisten som innebærer at disse forordningene skal gjennomføres i norsk rett straks de er vedtatt og publisert i Official Journal.
Merknader
Forordning (EF) nr. 474/2006 er gitt med hjemmel i TEFU art. 80, nå TFEU art. 100.
Rettslige konsekvenser
Forordning (EU) nr. 474/2006 er gjennomført i norsk rett ved forskrift 4. desember 2007 nr. 1353 om flyselskaper som er underlagt driftsforbud og om plikt til å informere passasjerene om identiteten til det flyselskap som skal utføre en flyreise (BSL A 6-2). Sikkerhetslisten er oppdatert ved gjennomføringsforordning (EU) 2019/ 2105 av 9. dsember 2019 og ble gjennomført i norsk rett 19. desember 2019 gjennom en endring av BSL A 6-2. Rettsakten tilhører gruppe 2
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten berører kun flyselskaper fra enkelte tredjeland og har således ingen konsekvenser for norske flyselskaper. Luftfartstilsynet må som følge av rettsakten oppdatere informasjon på en internettside i tillegg til enkelte interne sjekkllister. Rettsakten har følgelig svært begrensede økonomiske og administrative konsekvenser for norske myndigheter.
Sakkyndige instansers merknader
Det følger av EØS-komiteens beslutning 145/2007 at Norge er forpliktet til å innta endringer i sikkerhetslisten 474/2006 i norsk rett samtidig med Fellesskapet. Forordningen inneholder ingen endringer som gjør det aktuelt å benytte reservasjonsbestemmelsen i punkt (b) i tilpasningsteksten til forordningen 2111/2005. Forordning 2019/2105 er gjennomført i forskrift av 4. desember 2007 nr. 1353 om flyselskaper som er underlagt driftsforbud og om plikt til å informere passasjerene om identiteten til det flyselskap som skal utføre en flyreise.
Rettsakten følger fast track-prosedyren og skal derfor ikke behandles av SU transport.
Luftfartstilsynet finner rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Det følger av EØS-komiteens beslutning 145/2007 at Norge er forpliktet til å innta endringer i sikkerhetslisten 474/2006 i norsk rett samtidig med Fellesskapet. Forordningen inneholder ingen endringer som gjør det aktuelt å benytte reservasjonsbestemmelsen i punkt (b) i tilpasningsteksten til forordningen 2111/2005. Forordning 2019/2105 er gjennomført i forskrift av 4. desember 2007 nr. 1353 om flyselskaper som er underlagt driftsforbud og om plikt til å informere passasjerene om identiteten til det flyselskap som skal utføre en flyreise.
Luftfartstilsynet finner rettsakten EØS-relevant og akseptabel.