Lydnivå og eksosanlegg på motorvogner: endringsbestemmelser (1977)
Rådsdirektiv 77/212/EØF av 8. mars 1977 om endring av direktiv 70/157/EØF om tillatt lydnivå og eksosanlegg på motorvogner
Council Directive 77/212/EEC of 8 March 1977 amending Directive 70/157/EEC relating to the permissible sound level and the exhaust system of motor vehicles
Del av EØS-avtalen fra ikrafttredelsen av avtalen 1.1.1994
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra rådsdirektivet, norsk utgave)
Rådsdirektiv 70/157/EØF av 6. februar 1970 om tilnærming av medlemsstatenes lovgivning om tillatt lydnivå og eksosanlegg på motorvogner, sist endret ved direktiv 73/350/EØF, fastsetter i sitt vedlegg grensene for lydnivået til motorvogner beregnet på å kjøres på vei, med eller uten karosseri, som har minst fire hjul og en høyeste konstruksjonshastighet over 25 km/t, med unntak av kjøretøyer som går på skinner, jordbruks- eller skogbrukstraktorer, landbruksmaskiner og bygg- og anleggsmaskiner.
For å beskytte allmennheten mot støyplager er det påkrevd med hensiktsmessige tiltak som kan redusere lydnivået til motorvogner. En slik reduksjon er gjort mulig av den tekniske utvikling innen produksjon av motorvogner.
Vedlegget til direktiv 70/157/EØF bør derfor endres ved å senke verdiene for det tillatte lydnivå uttrykt i dB (A) for hver kjøretøygruppe nevnt i vedlegget
Rådsdirektiv 70/157/EØF av 6. februar 1970 om tilnærming av medlemsstatenes lovgivning om tillatt lydnivå og eksosanlegg på motorvogner, sist endret ved direktiv 73/350/EØF, fastsetter i sitt vedlegg grensene for lydnivået til motorvogner beregnet på å kjøres på vei, med eller uten karosseri, som har minst fire hjul og en høyeste konstruksjonshastighet over 25 km/t, med unntak av kjøretøyer som går på skinner, jordbruks- eller skogbrukstraktorer, landbruksmaskiner og bygg- og anleggsmaskiner.
For å beskytte allmennheten mot støyplager er det påkrevd med hensiktsmessige tiltak som kan redusere lydnivået til motorvogner. En slik reduksjon er gjort mulig av den tekniske utvikling innen produksjon av motorvogner.
Vedlegget til direktiv 70/157/EØF bør derfor endres ved å senke verdiene for det tillatte lydnivå uttrykt i dB (A) for hver kjøretøygruppe nevnt i vedlegget