Lydnivå og eksosanlegg på motorvogner: endringsbestemmelser (1996)
Kommisjonsdirektiv 96/20/EF av 27. mars 1996 om tilpasning til den tekniske utvikling av rådsdirektiv 70/157/EØF om tilnærming av medlemsstatenes lovgivning om tillatt lydnivå og eksosanlegg på motorvogner
Commission Directive 96/20/EC of 27 March 1996 adapting to technical progress Council Directive 70/157/EEC relating to the permissible sound level and the exhaust system of motor vehicles
EØS-komitebeslutning 13.12.1996 om innlemmelse i EØS-avtalen
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra kommisjonsdirektivet, norsk utgave)
Direktiv 70/157/EØF er et av særdirektivene etter den EF-typegodkjenningsrutine som ble innført ved direktiv 70/156/EØF. Bestemmelsene i direktiv 70/156/EØF om kjøretøysystemer, deler og tekniske enheter får derfor anvendelse på dette direktiv.
For at særlig bestemmelsene i artikkel 3 nr. 4 og artikkel 4 nr. 3 i direktiv 70/156/EØF skal være oppfylt, må hvert særdirektiv være vedlagt et opplysningsdokument som inneholder de relevante rubrikker i vedlegg I til nevnte direktiv, samt et typegodkjenningsdokument utformet etter mønsteret i vedlegg VI til nevnte direktiv, slik at typegodkjenningen kan behandles elektronisk.
På grunn av den seneste utviklingen innen motorteknologien er det nødvendig å gjøre prøvingsmetoden nøyaktigere og klarere, særlig for tunge nyttekjøretøyer, slik at den kan gjennomføres, og framfor alt slik at prøvingene kan gjentas.
Bestemmelsene i dette direktiv er i samsvar med uttalelse fra Komiteen for tilpasning til den tekniske utvikling nedsatt ved direktiv 70/156/EØF
Direktiv 70/157/EØF er et av særdirektivene etter den EF-typegodkjenningsrutine som ble innført ved direktiv 70/156/EØF. Bestemmelsene i direktiv 70/156/EØF om kjøretøysystemer, deler og tekniske enheter får derfor anvendelse på dette direktiv.
For at særlig bestemmelsene i artikkel 3 nr. 4 og artikkel 4 nr. 3 i direktiv 70/156/EØF skal være oppfylt, må hvert særdirektiv være vedlagt et opplysningsdokument som inneholder de relevante rubrikker i vedlegg I til nevnte direktiv, samt et typegodkjenningsdokument utformet etter mønsteret i vedlegg VI til nevnte direktiv, slik at typegodkjenningen kan behandles elektronisk.
På grunn av den seneste utviklingen innen motorteknologien er det nødvendig å gjøre prøvingsmetoden nøyaktigere og klarere, særlig for tunge nyttekjøretøyer, slik at den kan gjennomføres, og framfor alt slik at prøvingene kan gjentas.
Bestemmelsene i dette direktiv er i samsvar med uttalelse fra Komiteen for tilpasning til den tekniske utvikling nedsatt ved direktiv 70/156/EØF