Lydnivå og eksosanlegg på motorvogner: endringsbestemmelser om prøving av lyddempere
Kommisjonsdirektiv 73/350/EØF av 7. november 1973 om tilnærming til den tekniske utvikling av rådsdirektivet av 6. februar 1970 om tilnærming av medlemsstatenes lovgivning om tillatt lydnivå og eksosanlegg på motorvogner
Commission Directive 73/350/EEC of 7 November 1973 adapting to technical progress the Council Directive of 6 February 1970 on the approximation of the laws of the Member States relating to the permissible sound level and the exhaust system of motor vehicles
Del av EØS-avtalen fra ikrafttredelsen av avtalen 1.1.1994
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra rådsdirektivet, norsk utgave)
Et kjøretøy må være konstruert og fremstilt på en slik måte at dets lydnivå ikke overskrider de fastsatte grenser. Dette prinsipp gjelder særlig eksosanlegg (lyddempere).
Som følge av den tekniske utvikling er det nå mulig å prøve eksosanlegg under forhold som tilsvarer deres vanlige driftstilstand i trafikken. Det bør derfor vedtas metoder som gjør det mulig å prøve nye lyddempere under slike forhold. Prøving av lyddempere kan gjennomføres ved kontinuerlig drift på veien eller ved særskilte prøver i benk. Ettersom alle virkninger av kontinuerlig drift på veien ikke alltid kan gjenskapes, er det i tvilstilfeller nødvendig å bruke prøvebenk.
Bestemmelsene i dette direktiv er i samsvar med uttalelse fra Komiteen for tilpasning til den tekniske utvikling av direktiver om fjerning av tekniske handelshindringer på området motorvogner
Et kjøretøy må være konstruert og fremstilt på en slik måte at dets lydnivå ikke overskrider de fastsatte grenser. Dette prinsipp gjelder særlig eksosanlegg (lyddempere).
Som følge av den tekniske utvikling er det nå mulig å prøve eksosanlegg under forhold som tilsvarer deres vanlige driftstilstand i trafikken. Det bør derfor vedtas metoder som gjør det mulig å prøve nye lyddempere under slike forhold. Prøving av lyddempere kan gjennomføres ved kontinuerlig drift på veien eller ved særskilte prøver i benk. Ettersom alle virkninger av kontinuerlig drift på veien ikke alltid kan gjenskapes, er det i tvilstilfeller nødvendig å bruke prøvebenk.
Bestemmelsene i dette direktiv er i samsvar med uttalelse fra Komiteen for tilpasning til den tekniske utvikling av direktiver om fjerning av tekniske handelshindringer på området motorvogner