Maksimalgrenseverdier for rester av plantevernmidler i visse matvarer: endringsbestemmelser
Kommisjonsforordning (EU) 2015/400 av 25. februar 2015 om endring av vedlegg II og III til europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 396/2005 med hensyn til grenseverdier for beinolje, karbonmonoksid, cyprodinil, dodemorf, iprodion, metaldehyd, metazaklor, paraffin olje (CAS 64742-54-7), petroleumoljer (CAS 92062-35-6) og propargit i eller på visse produkter.
Commission Regulation (EU) 2015/400 of 25 February 2015 amending Annexes II, III and V to Regulation (EC) No 396/2005 of the European Parliament and of the Council as regards maximum residue levels for bone oil, carbon monoxide, cyprodinil, dodemorph, iprodione, metaldehyde, metazachlor, paraffin oil (CAS 64742-54-7), petroleum oils (CAS 92062-35-6) and propargite in or on certain products
Norsk forskrift kunngjort 2.10.2015
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 17.11.2015)
Sammendrag av innhold
Rettsakten endrer grenseverdier (MRL) for rester av bone oil, carbon monoxide, cyprodinil, dodemorph, iprodione, metaldehyde, metazachlor, paraffin oil (CAS 64742-54-7), petroleum oils (CAS 92062-35-6) og propargite i og på visse næringsmidler og fôrvarer.
Endringene skjer i forbindelse med revurdering av eksisterende grenseverdier (MRLer) etter krav i artikkel 12 til forordning (EF) nr. 396/2005.
De nye grenseverdiene er vurdert, risikohåndtert og vedtatt av Standing Committee of the Food Chain and Animal Health, pesticide residues (SCFCAH-PR). De er basert på European Food Safety Authoritys (EFSA) reasoned opinions og annen relevant informasjon.
Selv om forordningen allerede er vedtatt i EU gjelder de nye grenseverdiene (MRLene) først fra 3. oktober 2015 i EU. Endringene innebærer opphevelse av flere grenseverdier eller fastsettelse av lavere grenseverdier for mange stoffer/produkter og det er derfor gitt en overgansgperiode før endringene i MRLer trer i kraft også av hensyn til produsenter i tredjestater. Grenseverdiene (før implementering av denne forordningen) vil gjelde for produkter som er lovlig produsert før 3. oktober 2015. Forutsatt at regelverksendringen på det tidspunktet er fastsatt i forskrift vil endringene gjelde fra 3. oktober også i Norge.
Bone oil: Ikke godkjent aktivt stoff i EU og det er ikke godkjent bruk av stoffet i EU. Standardgrenseverdi (Default MRL) på 0.01 mg/kg jf. Art 18(1)(b) fo. (EF) nr. 396/2005 får anvendelse for alle produkter omfattet av dette regelverket.
Carbon monoxide: Ikke godkjent aktivt stoff i EU og det er ikke godkjent bruk av stoffet i EU. Standardgrenseverdi (Default MRL) på 0.01 mg/kg jf. Art 18(1)(b) fo. (EF) nr. 396/2005 får anvendelse for alle produkter omfattet av dette regelverket.
Dodemorph: Godkjent aktivt stoff i EU, men godkjent bruk er kun for prydplanter (ikke spiselige) og det er derfor ikke fastsatt noen spesifikke grenseverdier for stoffet. Kommisjonen har heller ikke fått notifisering om godkjent bruk av stoffet i tredjestater. Standardgrenseverdi (Default MRL) på 0.01 mg/kg jf. Art 18(1)(b) fo. (EF) nr. 396/2005 får anvendelse for alle produkter omfattet av dette regelverket.
Parafin oil (CAS 64742-54-7): Ikke godkjent aktivt stoff i EU og det er ikke godkjent bruk av stoffet i EU. Standardgrenseverdi (Default MRL) på 0.01 mg/kg jf. Art 18(1)(b) fo. (EF) nr. 396/2005 får anvendelse for alle produkter omfattet av dette regelverket.
Petroleum oils (CAS 92062-35-6): Ikke godkjent aktivt stoff i EU og det er ikke godkjent bruk av stoffet i EU. Standardgrenseverdi (Default MRL) på 0.01 mg/kg jf. Art 18(1)(b) fo. (EF) nr. 396/2005 får anvendelse for alle produkter omfattet av dette regelverket.
Med unntak av norsk navn på forordningen brukes det engelsk navn på stoffene i dette EØS-notatet.
Endringer i MRL i forordning (EU) nr. 2015/400
[Tabell: for å se tabellen, bruk lenken til EØS-notatet]
Merknader
Rettsakten krever endring i norsk forskrift 18. august 2009 nr. 1117 om rester av plantevernmidler i næringsmidler og fôrvarer.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Endringer i MRL vil kunne påvirke antall positive analyseprøver. Det vil si at når MRL øker, vil dette kunne føre til færre påviste positive analyseprøver. Når MRL reduseres, vil dette kunne føre til flere positive analyseprøver. Endringer i antall positive analyseprøver kan derfor kunne påvirke det administrative arbeidet som Mattilsynet har ved overskridelser av MRLer. Imidlertid anser Mattilsynet at endringene er minimale og at rettsakten;
• ikke får vesentlige økonomiske konsekvenser verken for næringen eller Mattilsynet.
• ikke får vesentlige administrative konsekvenser for Mattilsynet.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er vurdert av Spesialutvalget for matområdet, der Helse- og omsorgsdepartementet, Nærings- og fiskeridepartementet, Landbruks- og matdepartementet, Klima- og miljødepartementet, Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet, Finansdepartementet, Utenriksdepartementet og Mattilsynet er representert.
Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Helserisiko er alltid vurdert når maksimale grenseverdier (MRL) for rester av plantevernmidler fastsettes.
European Food Safety Authority (EFSA) har i forkant av vedtakene vurdert nødvendigheten av å endre grenseverdiene opp mot hensynet til forbrukernes sikkerhet. I EFSAs "reasoned opinions" for de respektive stoffer har EFSA konkludert med anbefalte MRLer for enkeltprodukter. I disse vurderingene blir det tatt hensyn til både langtidseksponering og akutt giftighet. Forutsatt lovlig bruk og rester under grenseverdiene vil dette da ikke utgjøre noen helsefare for forbruker. Det er da tatt hensyn til den nyeste kunnskapen om stoffenes toksikologiske egenskaper i vurderingene. Det minste nivå hvor det påvises en langtidsvirkning eller minste nivå hvor det blir påvist akutt helserisiko, danner alltid grunnlag for fastsettelse av grenseverdier.
Alle disse MRLene har til felles at de er funnet akseptable av EFSA med hensyn til vurdering av helsefare. Det har ikke blitt påvist noen risiko for at det akseptable daglige inntak (ADI) eller den akutte referansedose (ARfD) overskrides, verken ved livslang eksponering for disse stoffene gjennom forbruk av alle næringsmidler som kan inneholde stoffene, eller ved kortvarig eksponering gjennom et ekstremt forbruk av de aktuelle produkter.
Det blir også tatt hensyn til dyrkingsmetoder og til miljø ved vurderingene. Når man gjør undersøkelser av rester av plantevernmidler i en produksjon hvor god landbrukspraksis (GAP) er brukt, vurderer man den høyeste verdien som er påvist i planten. Hvis denne verdien utgjør en helserisiko ved inntak av produktet, vil dette stoffet ikke kunne bli brukt som plantevernmiddel for den gitte produksjonen. Vanligvis ligger GAP verdiene vesentlig lavere enn nivåene der helsefare inntrer. Grenseverdiene som settes for plantevernmiddelrester skal ikke være høyere enn nødvendig ut fra et agronomisk behov.
Plantevernmidler som ikke er tillatt brukt i Norge er tillatt brukt enkelte andre steder i verden, og endringer i grenseverdier kan ha betydning i forhold til import. Felles grenseverdier med EU for plantevernmiddelrester er viktig både for samhandel med EU/EØS og for import fra tredjestater.
Mattilsynet vurderer at grenseverdiene er fastsatt slik at hensynet til forbrukernes helse er ivaretatt. Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel.
Status
Rettsakten er vedtatt i EU Kommisjonen, og er innlemmet i EØS-avtalen.
Sammendrag av innhold
Rettsakten endrer grenseverdier (MRL) for rester av bone oil, carbon monoxide, cyprodinil, dodemorph, iprodione, metaldehyde, metazachlor, paraffin oil (CAS 64742-54-7), petroleum oils (CAS 92062-35-6) og propargite i og på visse næringsmidler og fôrvarer.
Endringene skjer i forbindelse med revurdering av eksisterende grenseverdier (MRLer) etter krav i artikkel 12 til forordning (EF) nr. 396/2005.
De nye grenseverdiene er vurdert, risikohåndtert og vedtatt av Standing Committee of the Food Chain and Animal Health, pesticide residues (SCFCAH-PR). De er basert på European Food Safety Authoritys (EFSA) reasoned opinions og annen relevant informasjon.
Selv om forordningen allerede er vedtatt i EU gjelder de nye grenseverdiene (MRLene) først fra 3. oktober 2015 i EU. Endringene innebærer opphevelse av flere grenseverdier eller fastsettelse av lavere grenseverdier for mange stoffer/produkter og det er derfor gitt en overgansgperiode før endringene i MRLer trer i kraft også av hensyn til produsenter i tredjestater. Grenseverdiene (før implementering av denne forordningen) vil gjelde for produkter som er lovlig produsert før 3. oktober 2015. Forutsatt at regelverksendringen på det tidspunktet er fastsatt i forskrift vil endringene gjelde fra 3. oktober også i Norge.
Bone oil: Ikke godkjent aktivt stoff i EU og det er ikke godkjent bruk av stoffet i EU. Standardgrenseverdi (Default MRL) på 0.01 mg/kg jf. Art 18(1)(b) fo. (EF) nr. 396/2005 får anvendelse for alle produkter omfattet av dette regelverket.
Carbon monoxide: Ikke godkjent aktivt stoff i EU og det er ikke godkjent bruk av stoffet i EU. Standardgrenseverdi (Default MRL) på 0.01 mg/kg jf. Art 18(1)(b) fo. (EF) nr. 396/2005 får anvendelse for alle produkter omfattet av dette regelverket.
Dodemorph: Godkjent aktivt stoff i EU, men godkjent bruk er kun for prydplanter (ikke spiselige) og det er derfor ikke fastsatt noen spesifikke grenseverdier for stoffet. Kommisjonen har heller ikke fått notifisering om godkjent bruk av stoffet i tredjestater. Standardgrenseverdi (Default MRL) på 0.01 mg/kg jf. Art 18(1)(b) fo. (EF) nr. 396/2005 får anvendelse for alle produkter omfattet av dette regelverket.
Parafin oil (CAS 64742-54-7): Ikke godkjent aktivt stoff i EU og det er ikke godkjent bruk av stoffet i EU. Standardgrenseverdi (Default MRL) på 0.01 mg/kg jf. Art 18(1)(b) fo. (EF) nr. 396/2005 får anvendelse for alle produkter omfattet av dette regelverket.
Petroleum oils (CAS 92062-35-6): Ikke godkjent aktivt stoff i EU og det er ikke godkjent bruk av stoffet i EU. Standardgrenseverdi (Default MRL) på 0.01 mg/kg jf. Art 18(1)(b) fo. (EF) nr. 396/2005 får anvendelse for alle produkter omfattet av dette regelverket.
Med unntak av norsk navn på forordningen brukes det engelsk navn på stoffene i dette EØS-notatet.
Endringer i MRL i forordning (EU) nr. 2015/400
[Tabell: for å se tabellen, bruk lenken til EØS-notatet]
Merknader
Rettsakten krever endring i norsk forskrift 18. august 2009 nr. 1117 om rester av plantevernmidler i næringsmidler og fôrvarer.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Endringer i MRL vil kunne påvirke antall positive analyseprøver. Det vil si at når MRL øker, vil dette kunne føre til færre påviste positive analyseprøver. Når MRL reduseres, vil dette kunne føre til flere positive analyseprøver. Endringer i antall positive analyseprøver kan derfor kunne påvirke det administrative arbeidet som Mattilsynet har ved overskridelser av MRLer. Imidlertid anser Mattilsynet at endringene er minimale og at rettsakten;
• ikke får vesentlige økonomiske konsekvenser verken for næringen eller Mattilsynet.
• ikke får vesentlige administrative konsekvenser for Mattilsynet.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er vurdert av Spesialutvalget for matområdet, der Helse- og omsorgsdepartementet, Nærings- og fiskeridepartementet, Landbruks- og matdepartementet, Klima- og miljødepartementet, Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet, Finansdepartementet, Utenriksdepartementet og Mattilsynet er representert.
Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Helserisiko er alltid vurdert når maksimale grenseverdier (MRL) for rester av plantevernmidler fastsettes.
European Food Safety Authority (EFSA) har i forkant av vedtakene vurdert nødvendigheten av å endre grenseverdiene opp mot hensynet til forbrukernes sikkerhet. I EFSAs "reasoned opinions" for de respektive stoffer har EFSA konkludert med anbefalte MRLer for enkeltprodukter. I disse vurderingene blir det tatt hensyn til både langtidseksponering og akutt giftighet. Forutsatt lovlig bruk og rester under grenseverdiene vil dette da ikke utgjøre noen helsefare for forbruker. Det er da tatt hensyn til den nyeste kunnskapen om stoffenes toksikologiske egenskaper i vurderingene. Det minste nivå hvor det påvises en langtidsvirkning eller minste nivå hvor det blir påvist akutt helserisiko, danner alltid grunnlag for fastsettelse av grenseverdier.
Alle disse MRLene har til felles at de er funnet akseptable av EFSA med hensyn til vurdering av helsefare. Det har ikke blitt påvist noen risiko for at det akseptable daglige inntak (ADI) eller den akutte referansedose (ARfD) overskrides, verken ved livslang eksponering for disse stoffene gjennom forbruk av alle næringsmidler som kan inneholde stoffene, eller ved kortvarig eksponering gjennom et ekstremt forbruk av de aktuelle produkter.
Det blir også tatt hensyn til dyrkingsmetoder og til miljø ved vurderingene. Når man gjør undersøkelser av rester av plantevernmidler i en produksjon hvor god landbrukspraksis (GAP) er brukt, vurderer man den høyeste verdien som er påvist i planten. Hvis denne verdien utgjør en helserisiko ved inntak av produktet, vil dette stoffet ikke kunne bli brukt som plantevernmiddel for den gitte produksjonen. Vanligvis ligger GAP verdiene vesentlig lavere enn nivåene der helsefare inntrer. Grenseverdiene som settes for plantevernmiddelrester skal ikke være høyere enn nødvendig ut fra et agronomisk behov.
Plantevernmidler som ikke er tillatt brukt i Norge er tillatt brukt enkelte andre steder i verden, og endringer i grenseverdier kan ha betydning i forhold til import. Felles grenseverdier med EU for plantevernmiddelrester er viktig både for samhandel med EU/EØS og for import fra tredjestater.
Mattilsynet vurderer at grenseverdiene er fastsatt slik at hensynet til forbrukernes helse er ivaretatt. Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel.
Status
Rettsakten er vedtatt i EU Kommisjonen, og er innlemmet i EØS-avtalen.