Maksimalhastighet og lasteplattformer for landbruks- og skogbrukstraktorer
Europaparlaments- og rådsdirektiv 2009/60/EF av 13. juli 2009 om høyeste konstruksjonshastighet og lasteplattformer på jordbruks- og skogbrukstraktorer med hjul (kodifisert utgave)
Directive 2009/60/EC of the European Parliament and of the Council of 13 July 2009 on the maximum design speed of and load platforms for wheeled agricultural or forestry tractors (Codified version)
Norsk forskrift kunngjort 17.4.2012
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 17.4.2012)
Sammendrag av innhold
Kommisjonen har besluttet at etter hver tiende endring av et direktiv, skal dette kodifiseres for at det skal være lettere å lese og enklere å bruke. Direktiv 74/152/EØF med endringer kodifiseres ved direktiv 2009/60/EF.
Direktiv 2009/60/EF beskriver maksimal hastighet til traktorer som er omfattet av direktiv 2003/37/EØF. I direktivets bilag I er det beskrevet hvordan prøvingen skal utføres på traktor og henger. Kodifiseringen innebærer at direktiv 74/152/EØF oppheves og erstattes med direktiv 2009/60/EF.
Vurdering
Kjøretøyforskriften må vurderes endret for å tilpasse forskriftsteksten mht nytt direktiv.
Direktivet er relevant og akseptabelt for Norge.
Status
Rettsakten er vedtatt i Europaparlamentet og Rådet 13. juli 2009, og får anvendelse i de enkelte medlemsstater fra 1. januar 2010.
Rettsakten ble innlemmet i EØS-avtalen ved EØS-komiteens møte av 30. mars 2012, beslutning nr. 42/2012. Ikrafttredelse ble satt til 1. mai 2012. Rettsakten ble implementert i forskrift 4. oktober 1994 nr. 918 om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften) ved endringsforskrift av 11. april 2012, med ikrafttredelse satt til 1. mai 2012.
Sammendrag av innhold
Kommisjonen har besluttet at etter hver tiende endring av et direktiv, skal dette kodifiseres for at det skal være lettere å lese og enklere å bruke. Direktiv 74/152/EØF med endringer kodifiseres ved direktiv 2009/60/EF.
Direktiv 2009/60/EF beskriver maksimal hastighet til traktorer som er omfattet av direktiv 2003/37/EØF. I direktivets bilag I er det beskrevet hvordan prøvingen skal utføres på traktor og henger. Kodifiseringen innebærer at direktiv 74/152/EØF oppheves og erstattes med direktiv 2009/60/EF.
Vurdering
Kjøretøyforskriften må vurderes endret for å tilpasse forskriftsteksten mht nytt direktiv.
Direktivet er relevant og akseptabelt for Norge.
Status
Rettsakten er vedtatt i Europaparlamentet og Rådet 13. juli 2009, og får anvendelse i de enkelte medlemsstater fra 1. januar 2010.
Rettsakten ble innlemmet i EØS-avtalen ved EØS-komiteens møte av 30. mars 2012, beslutning nr. 42/2012. Ikrafttredelse ble satt til 1. mai 2012. Rettsakten ble implementert i forskrift 4. oktober 1994 nr. 918 om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften) ved endringsforskrift av 11. april 2012, med ikrafttredelse satt til 1. mai 2012.