Maksimumsinnhold av visse mikroorganismer i fullfôr
Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) nr. 1018/2012 av 5. november 2012 som endrer forordninger (EF) nr. 232/2009, (EF) nr. 188/2007, (EF) nr. 186/2007, (EF) nr. 209/2008, (EF) nr. 1447/2006, (EF) nr. 316/2003, (EF) nr. 1811/2005, (EF) nr. 1288/2004, (EF) nr. 2148/2004, (EF) nr. 1137/2007, (EF) nr. 1293/2008,(EF) nr. 226/2007, (EF) nr. 1444/2006, (EF) nr. 1876/2006, (EF) nr. 1847/2003, (EF) nr.2036/2005, (EF) nr. 492/2006, (EF) nr. 1200/2006, og (EF) nr. 1520/2007 for maksimum innholdet av noen mikroorganismer i fullfôr
Commission Implementing Regulation (EU) No 1018/2012 of 5 November 2012 amending Regulations (EC) No 232/2009, (EC) No 188/2007, (EC) No 186/2007, (EC) No 209/2008, (EC) No 1447/2006, (EC) No 316/2003, (EC) No 1811/2005, (EC) No 1288/2004, (EC) No 2148/2004, (EC) No 1137/2007, (EC) No 1293/2008, (EC) No 226/2007, (EC) No 1444/2006, (EC) No 1876/2006, (EC) No 1847/2003, (EC) No 2036/2005, (EC) No 492/2006, (EC) No 1200/2005, and (EC) No 1520/2007 as regards the maximum content of certain micro-organisms in complete feedingstuffs
Norsk forskrift kunngjort 23.4.2013
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 22.3.2013)
Sammendrag av innhold
Rettsakten omhandler endring av maksimum innholdet av noen mikroorganismer i fôr. Bruk av Saccharomyces cerevisiae NCYC Sc 47, som tilhører til kategorien Zootekniske tilsetningsstoffer og den funksjonelle gruppen Fordøyelsesfremmende stoffer, var godkjent for 10 år for melkebøffel, slaktelam, melkegeit, melkesau, hester, slaktegris, storfe til kjøttproduksjon, melkekuer, alvspurker og avvent smågris.Bacillus subtilis DSM 17299 tilhører til kategorien Zootekniske tilsetningsstoffer og den funksjonelle gruppen Fordøyelsesfremmende stoffer og er tillatte for bruk i 10 år for slaktekyllinger. The European Food Safety Authority (EFSA) anbefaler å fjerne grensen for maksimum innhold av Saccharomyces cerevisiae og Bacillus subtilis som fôrtilsetningsstoffer. Maksimum dosering er ikke i samsvar med The Qualified Presumption of Safety (QPS)-statusen. QPS er et generisk vurderingssystem som EFSA bruker på alle vurderinger for de mikroorganismer som er bevisst introdusert i næringskjeden. For å unngå konkurransevridninger, er også maksimum innhold av andre mikroorganismer som har samme QPR-status fjernet. De er Saccharomyces cerevisiae CNCM I-1077 som er godkjent for lam, for melkegeit og melkesau, også for melkekuer og storfe til kjøttproduksjon; Saccharomyces cerevisiae CNCM I-1079 som er godkjent for smågris og for alvspurker; Saccharomyces cerevisiae CBS 493.94 som er godkjent for storfe for kjøttproduksjon og kalver, og for melkekuer; Saccharomyces cerevisiae MUCL 39885 som er godkjent for storfe for kjøttproduksjon; Bacillus amyloliquefaciens CECT 5940 som er godkjent for slaktekyllinger; Lactobacillus farciminis CNCM MA 67/4R som er godkjent for slaktekyllinger og -kalkuner, eggleggende høner, og for avventet smågris; Pediococcus acidilactici CNCM MA18/5M som er godkjent for slaktekyllinger og for slaktegris; Lactobacillus acidophilus D2/CSL CECT4529 som er godkjent for eggleggende høner; Bacillus subtilis C-3102 (DSM 15544) som er godkjent for slaktekyllinger.EFSA konkluderte også at det ikke er noe grunn for å beholde maksimum innhold av Saccharomyces cerevisiae NCYC Sc 47, Bacillus subtilis DSM 17299, Saccharomyces cerevisiae CNCM I-1077, Saccharomyces cerevisiae CNCM I-1079, Saccharomyces cerevisiae CBS 493.94, Saccharomyces cerevisiae MUCL 39885, Bacillus amyloliquefaciens CECT 5940, Lactobacillus farciminis CNCM MA 67/4R, Pediococcus acidilactici CNCM MA18/5M, Lactobacillus acidophilus D2/CSL CECT4529, and Bacillus subtilis C-3102 (DSM 15544) i fôr fordi det ikke gir noen ekstra sikkerhet for de nevnte dyr og forbrukere. Det er ikke foretak andre endringer i godkjenningen.
Godkjenningen i forordningen er gitt i samsvar med uttalelse fra den faste komité for næringsmiddelkjeden og dyrehelse, seksjon fôrvarer.
Merknader
Rettslige konsekvenser:
Rettsakten krever endring i forskrift 12. april 2005 nr. 319 om tilsetningsstoffer til bruk i fôrvarer, fôrtilsetningsstoff-forskriften.
Økonomiske og administrative konsekvenser:
Rettsakten får ingen konsekvenser for Mattilsynets tilsynsaktivitet, da preparatene allerede er i bruk. Hvorvidt fôrindustrien vil ta i bruk disse preparater, vil avhenge av praktiske og økonomiske forhold ved den enkle virksomheten.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten har vært vurdert av Spesialutvalget for matproduksjon der Landbruks- og matdepartementet, Fiskeri- og kystdepartementet, Helse- og omsorgsdepartementet, Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet, Finansdepartementet, Miljøverndepartementet, Nærings- og handelsdepartementet, Utenriksdepartementet og Mattilsynet er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel.
Status
Rettsakten er vedtatt i EU og innlemmet i EØS-avtalen.
Sammendrag av innhold
Rettsakten omhandler endring av maksimum innholdet av noen mikroorganismer i fôr. Bruk av Saccharomyces cerevisiae NCYC Sc 47, som tilhører til kategorien Zootekniske tilsetningsstoffer og den funksjonelle gruppen Fordøyelsesfremmende stoffer, var godkjent for 10 år for melkebøffel, slaktelam, melkegeit, melkesau, hester, slaktegris, storfe til kjøttproduksjon, melkekuer, alvspurker og avvent smågris.Bacillus subtilis DSM 17299 tilhører til kategorien Zootekniske tilsetningsstoffer og den funksjonelle gruppen Fordøyelsesfremmende stoffer og er tillatte for bruk i 10 år for slaktekyllinger. The European Food Safety Authority (EFSA) anbefaler å fjerne grensen for maksimum innhold av Saccharomyces cerevisiae og Bacillus subtilis som fôrtilsetningsstoffer. Maksimum dosering er ikke i samsvar med The Qualified Presumption of Safety (QPS)-statusen. QPS er et generisk vurderingssystem som EFSA bruker på alle vurderinger for de mikroorganismer som er bevisst introdusert i næringskjeden. For å unngå konkurransevridninger, er også maksimum innhold av andre mikroorganismer som har samme QPR-status fjernet. De er Saccharomyces cerevisiae CNCM I-1077 som er godkjent for lam, for melkegeit og melkesau, også for melkekuer og storfe til kjøttproduksjon; Saccharomyces cerevisiae CNCM I-1079 som er godkjent for smågris og for alvspurker; Saccharomyces cerevisiae CBS 493.94 som er godkjent for storfe for kjøttproduksjon og kalver, og for melkekuer; Saccharomyces cerevisiae MUCL 39885 som er godkjent for storfe for kjøttproduksjon; Bacillus amyloliquefaciens CECT 5940 som er godkjent for slaktekyllinger; Lactobacillus farciminis CNCM MA 67/4R som er godkjent for slaktekyllinger og -kalkuner, eggleggende høner, og for avventet smågris; Pediococcus acidilactici CNCM MA18/5M som er godkjent for slaktekyllinger og for slaktegris; Lactobacillus acidophilus D2/CSL CECT4529 som er godkjent for eggleggende høner; Bacillus subtilis C-3102 (DSM 15544) som er godkjent for slaktekyllinger.EFSA konkluderte også at det ikke er noe grunn for å beholde maksimum innhold av Saccharomyces cerevisiae NCYC Sc 47, Bacillus subtilis DSM 17299, Saccharomyces cerevisiae CNCM I-1077, Saccharomyces cerevisiae CNCM I-1079, Saccharomyces cerevisiae CBS 493.94, Saccharomyces cerevisiae MUCL 39885, Bacillus amyloliquefaciens CECT 5940, Lactobacillus farciminis CNCM MA 67/4R, Pediococcus acidilactici CNCM MA18/5M, Lactobacillus acidophilus D2/CSL CECT4529, and Bacillus subtilis C-3102 (DSM 15544) i fôr fordi det ikke gir noen ekstra sikkerhet for de nevnte dyr og forbrukere. Det er ikke foretak andre endringer i godkjenningen.
Godkjenningen i forordningen er gitt i samsvar med uttalelse fra den faste komité for næringsmiddelkjeden og dyrehelse, seksjon fôrvarer.
Merknader
Rettslige konsekvenser:
Rettsakten krever endring i forskrift 12. april 2005 nr. 319 om tilsetningsstoffer til bruk i fôrvarer, fôrtilsetningsstoff-forskriften.
Økonomiske og administrative konsekvenser:
Rettsakten får ingen konsekvenser for Mattilsynets tilsynsaktivitet, da preparatene allerede er i bruk. Hvorvidt fôrindustrien vil ta i bruk disse preparater, vil avhenge av praktiske og økonomiske forhold ved den enkle virksomheten.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten har vært vurdert av Spesialutvalget for matproduksjon der Landbruks- og matdepartementet, Fiskeri- og kystdepartementet, Helse- og omsorgsdepartementet, Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet, Finansdepartementet, Miljøverndepartementet, Nærings- og handelsdepartementet, Utenriksdepartementet og Mattilsynet er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel.
Status
Rettsakten er vedtatt i EU og innlemmet i EØS-avtalen.