Midlertidig økt kontroll og beskyttelsestiltak i forbindelse med import av visse varer fra enkelte tredjeland
Norsk forskrift kunngjort 4.8.2023
Bakgrunn
Red. anm.: Anvendes i EØS-avtalen ved forenklet prosedyre uten vedtak i EØS-komiteen
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 7.11.2023)
Sammendrag av innhold
Alle produktene i regelverket skal gjennom en dokumentkontroll ved ankomst til EØS-området og at de skal videre gjennomgå en fysisk kontroll basert på frekvensen som er angitt i rettsakten. Vedlegg II produktene skal også følges av analyseresultater og et sertifikat. Rettsakten regulerer funn av plantevernmidler, aflatoksiner og mikrobiologisk forurensning (eks. salmonella) for å se om videre tiltak behøves gjennomført. Listen over hvilke produkter som er omfattet av dette regelverket er opplistet i vedlegg I (tidligere 669/2009) og II (tidligere 2014/884, 2015/175, 2017/186 og 2018/1660) til rettsakten. Vedlegg IIa dekker importforbud som er rettet mot ikke-animalske produkter.
Forordning (EU) 2023/1110 trådte i kraft 27. juni 2023 og gjør følgende endringer til grunnrettsakten, vedlegg I og vedlegg II:
Nye produkter inn på vedlegg I:
- søtannona (Annona squamosa) fra Egypt (plantevernmidler), inn på vedlegg I med en kontrollfrekvens på 20 %
- grønn papaya fra Mexico (plantevernmidler), inn på vedlegg I med en kontrollfrekvens på 20 %
- tahini og halva fra Syria (salmonella) (produkter av sesamfrø), inn på vedlegg I med en kontrollfrekvens på 20 %, KOM vil se nærmere på hvilke varenummer som er relevante for disse produktene
- spisskummen frø fra India (plantevernmidler, annet enn EtO), inn på vedlegg I med en kontrollfrekvens på 20 %, også knust/malt.
Endringer til eksisterende produkter i vedlegg I:
- pepperfrukter fra Egypt (plantevernmidler), øke kontrollfrekvens til 30 % på grunn av flere funn
- appelsiner fra Egypt (plantevernmidler), øke kontrollfrekvens til 30 % på grunn av flere funn
- moringa (drumsticks) fra India (plantevernmidler), øke kontrollfrekvens til 20 % på grunn av flere funn
- ris fra India (plantevernmidler), øke kontrollfrekvens til 10 % på grunn av flere funn
- guava (Psidium guajava) (plantevernmidler), øke kontrollfrekvens til 30 % på grunn av flere funn
- mukunuwenna fra Sri Lanka (plantevernmidler), øke kontrollfrekvens til 50 % på grunn av flere funn
- gotukola fra Sri Lanka (plantevernmidler), øke kontrollfrekvens til 50 % på grunn av flere funn
- granatepler fra Tyrkia (plantevernmidler), øke kontrollfrekvens til 30 % på grunn av flere funn.
Flytte fra vedlegg I til vedlegg II:
- uforedlede aprikoskjerner fra Tyrkia (cyanid), flere funn, kontrollfrekvens på 50 %.
Ut av listen i vedlegg I:
- johannesbrød (carob) og de andre produktene i gruppen fra Malaysia (plantevernmidler), begrenset handel
- vannmelonfrø fra Nigeria (aflatoksiner), begrenset handel
- jordnøtter fra Senegal (aflatoksiner), begrenset handel
- aprikoser fra Usbekistan (sulfitter), begrenset handel.
Nye produkter inn på vedlegg II:
- pistasjnøtter fra USA (aflatoksiner) som har Tyrkia som avsenderstat, inn på vedlegg II med en kontrollfrekvens på 50 %.
Endring til eksisterende produkter i vedlegg II:
- jordnøtter fra Bolivia (aflatoksiner), endret produktgruppe for å inkludere blandinger med nøtter
- jordnøtter fra Egypt (aflatoksiner), øke kontrollfrekvens til 30 % på grunn av flere funn
- sesamfrø fra India (salmonella), fjerne fôrvarer fra oppføringen, ingen risiko
- appelsiner fra Tyrkia (plantevernmidler), øke kontrollfrekvens til 30 % på grunn av flere funn.
Flytte fra vedlegg II til vedlegg I:
- pepperfrukter fra den Dominikanske republikk (plantevernmidler), en liten forbedring, kontrollfrekvens på 50 %
- jordnøtter fra Gambia (aflatoksiner), ingen handel, kontrollfrekvens på 50 %
- pepperfrukter fra India (aflatoksiner), ingen funn, kontrollfrekvens på 10 %
- johannesbrød (carob) og de andre produktene i gruppen fra India (plantevernmidler), ingen funn, begrenset med handel, kontrollfrekvens på 20 %
- guarkjernemel fra India (plantevernmidler), ingen funn, kontrollfrekvens på 20 %
- guarkjernemel fra India (PCP), ingen funn, kontrollfrekvens på 50 %
- hurtignudler fra Sør-Korea (plantevernmidler), god forbedring med ingen funn, kontrollfrekvens på 20 %
- pepperfrukter fra Pakistan (plantevernmidler), ingen handel, kontrollfrekvens på 20 %
- jordnøtter fra Sudan (aflatoksiner), ingen handel, kontrollfrekvens på 50 %
- johannesbrød (carob) og de andre produktene i gruppen fra Tyrkia (plantevernmidler), ingen funn, kontrollfrekvens på 20 %
- hurtignudler fra Vietnam (plantevernmidler), forbedring med ingen funn, kontrollfrekvens på 20 %.
Ordlyden i art. 1 endres for å ta høyde for at man nå kontrollerer produkter som blir sendt fra en stat utenfor EØS, og som har sin opprinnelse i en annen stat enn avsenderstaten. Overgangsbestemmelsen til grunnrettsakten art. 14, endres til å ta høyde for endringer i vedleggene slik at forsendelser med visse produkter som allerede er i transport kan importeres til EU/EØS etter de gamle reglene frem til 27. august 2023, så lenge de er sendt før 27. juni 2023.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten krever endring i forskrift 29. mars 2020 nr. 717 om offentlig kontroll - importkontroll av ikke animalske produkter - forordning (EU) 2019/1793.
Rettsakten er gjennomført etter forenklet prosedyre.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Noen av de nye produktene i vedlegg I og II har det ikke vært noen direkteimport på de siste årene.
Tallene for det som er importert er
• tahini og halva fra Syria (salmonella) (produkter av sesamfrø): 2021 - 3, 2 tonn fordelt på fire forsendelser og en importør. 2022 - 1,2 tonn fordelt på tre forsendelser og en importør. 2023 - 1,5 tonn fordelt på to forsendelser og en importør.
• spisskummenfrø fra India: 2021 - 23 tonn fordelt på 55 forsendelser og 16 importører. 2022 - 494 kg fordelt på to forsendelser og to importører. 2023 - 1,2 tonn fordelt på tre forsendelser og en importør.
Økingen av kontrollfrekvensene for produktene i vedlegg I og II vil kunne medføre økte kostnader for næringen, samt gi Mattilsynets inspektører et merarbeid. Reduksjonen i frekvensen for et produkt vil kunne gi næringen og Mattilsynet tilsvarende reduserte kostander og litt mindre arbeid.
Fjerningen av flere produkter fra listen i vedlegg I vil gi en besparelse i forhold til kontroll og muliggjøre mer import av disse varene. Mange av produktene som er tatt ut av listen er grunnet i ingen import de siste årene, uten at man kan gå god for at de er trygge. Dette kan medføre et behov for å kontrollere disse produktene på nasjonalt nivå for å sikre at disse produktene er trygge.
Flyttingen av produkter fra vedlegg I til vedlegg II vil medføre økte kostnader i forbindelse med kontrollen der det nå blir krav om at analyserapport skal følge forsendelsene ved innførsel til EU/EØS. Motsatt blir det for produktene som flyttes motsatt og som slipper å følges av analyserapporten og får en redusert kontroll.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakter etter forenklet prosedyre behandles ikke særskilt av Spesialutvalget for Matområdet (SUMO). SUMO mottar til orientering en liste over rettsakter som følger forenklet prosedyre.
Vurdering
Rettsakten endrer forordning (EU) 2019/1793 og opplistingen av produkter i vedlegg I og II. Innføringen av nye produkter i både vedlegg I og II fremstår som fornuftig sett i forhold til vurderingen av risiko knyttet til disse produktene. Det samme gjør utvidelsen av produktgruppen for jordnøtter fra Bolivia (aflatoksiner) for å fange opp alle varianter som det er knyttet risiko til. Flyttingen av produkter mellom vedleggene er også fornuftig sett i forhold til henholdsvis redusert risiko og forhøyet risiko.
Økningen av kontrollfrekvensene for flere av produktene i vedlegg I og II er hensiktsmessig for å samle inn mer informasjon om produktene og omfanget av utfordringene. Reduksjonen av kontrollfrekvenser er også hensiktsmessig sett i forhold til risikoen med få funn.
De andre endringene til rettsakten er nødvendige, med tanke på overgangsordningen og endringen av ordlyden i artikkel 1.
Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel.
Status
Rettsakten ble vedtatt av EU-kommisjonen 6. juni 2023 og kunngjort i EUR-Lex den 7. juni 2023, med ikrafttredelse 27. juni 2023.