Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2024/1662 av 11. juni 2024 om endring av gjennomføringsforordning (EU) 2019/1793 om en midlertidig økning av offentlig kontroll og beskyttelsestiltak vedrørende adgang til Unionen for forsendelser med bestemte produkter fra visse tredjestater som gjennomfører europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2017/625 og (EF) nr. 178/2002
Midlertidig økt veterinær kontroll og beskyttelsestiltak i forbindelse med import av visse varer fra enkelte tredjeland
EØS-notat offentliggjort 20.8.2024
Tidligere
- Utkast til kommisjonsforordning godkjent av komite (representanter for medlemslandene) og publisert i EUs komitologiregister 27.5.2024
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 12.6.2024
- Norsk forskrift kunngjort 27.6.2024
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 3.7.2024)
Sammendrag av innhold
Rettsakten endrer vedleggene I og II til forordning (EU) 2019/1793 om offisielle kontroller og beskyttelsestiltak vedrørende adgang til unionen for forsendelser med bestemte produkter fra stater utenfor EU/EØS. Dette kontrollregelverket omfatter ikke-animalske risikoprodukter og erstatter, og viderefører, de tidligere rettsakten på dette området, forordningene 669/2009, 2014/884, 2015/175, 2017/186 og 2018/1660.
Alle produktene i regelverket skal gjennom en dokumentkontroll ved ankomst til EØS-området og at de skal videre gjennomgå en fysisk kontroll basert på frekvensen som er angitt i rettsakten. Vedlegg II produktene skal også følges av analyseresultater og et sertifikat. Rettsakten regulerer funn av plantevernmidler, aflatoksiner og mikrobiologisk forurensning (eks. salmonella) for å se om videre tiltak behøves gjennomført. Listen over hvilke produkter som er omfattet av dette regelverket er opplistet i vedlegg I (tidligere 669/2009) og II (tidligere 2014/884, 2015/175, 2017/186 og 2018/1660) til rettsakten. Vedlegg IIa dekker importforbud som er rettet mot ikke-animalske produkter.
Forordning (EU) 2024/1662 trådte i kraft 2. juli 2024 og gjør følgende endringer til grunnrettsakten, vedlegg I og vedlegg II:
Nye produkter inn på vedlegg I:
- afrikansk eggplante / afrikansk aubergine (Solanum aethiopinum) fra Burkina Faso (plantevernmidler), inn på vedlegg I med en kontrollfrekvens på 20 %.
Endringer til eksisterende produkter i vedlegg I:
- hasselnøtter fra Georgia (aflatoksiner), redusert kontrollfrekvens til 20 % på grunn av bedring
- paan-blader (betelblader) fra India (salmonella), øke kontrollfrekvensen til 50 % på grunn av flere funn
- drumsticks fra India (plantevernmidler), øke kontrollfrekvensen til 30 % på grunn av flere funn
- krydderblandinger fra Pakistan (aflatoksiner), redusert kontrollfrekvens til 30 % på grunn av forbedring
- grapefrukt fra Tyrkia (plantevernmidler), redusert kontrollfrekvens til 20 % på grunn av forbedring.
Ut av listen i vedlegg I:
- paranøtter fra Brasil (aflatoksiner), ingen handel
- jordnøtter fra Brasil (plantevernmidler), få funn som tilsier fjerning
- jordnøtter fra Gambia (aflatoksiner), ingen funn, begrenset med handel
- johannesbrød (carob) og de andre produktene i gruppen fra India (EtO), ingen funn, begrenset handel
- guarkjernemel fra India (plantevernmidler)(PCP), ingen funn
- hurtignudler fra Sør-Korea (EtO), ingen funn
- pepperfrukter (annet enn søte) fra Pakistan (plantevernmidler), begrenset handel
- jordnøtter fra Sudan (aflatoksiner), få funn som tilsier fjerning, begrenset handel
- johannesbrød (carob) og de andre produktene i gruppen fra Tyrkia (EtO), ingen funn
- hurtignudler fra Vietnam (EtO), ingen funn.
Flytte fra vedlegg I til vedlegg II:
- gotukola (centella asiatica) fra Sri-Lanka (plantevernmidler), forverring og flytte for å få bedre kontroll på situasjonen, kontrollfrekvens holdes på 50 %
- pepperfrukter (annet enn søte) fra Vietnam, forverring og flytte for å få bedre kontroll på situasjonen, kontrollfrekvens holdes på 50 %.
Endring til eksisterende produkter i vedlegg II:
- pepperfrukter og ingefær, safran, gurkemeie (kurkuma), timian, laurbærblad, karri og andre krydderier fra Etiopia (aflatoksiner), redusert kontrollfrekvens til 30 % på grunn av ingen funn
- muskat fra Indonesia (aflatoksiner), øke kontrollfrekvens til 50 % på grunn av flere funn
- muskat, muskatblomme og kardemomme fra India (EtO), øke kontrollfrekvens til 30 % på grunn av flere funn
- tørkede fiken fra Tyrkia (aflatoksiner), redusert kontrollfrekvens til 20 % på grunn av forbedring
- pistasjnøtter fra Tyrkia (aflatoksiner), redusert kontrollfrekvens til 30 % på grunn av forbedring, få kontroller i forhold til kontrollfrekvens
- sesamfrø fra Uganda (salmonella), øke kontrollfrekvens til 30 % på grunn av flere funn
- pitahaya (dragefrukt) fra Vietnam (plantevernmidler), øke kontrollfrekvens til 30 % på grunn av flere funn.
Flytte fra vedlegg II til vedlegg I:
- langbønner fra den Dominikanske republikk (plantevernmidler), grunnet forbedring og ikke behov for så strengt kontrolltiltak, kontrollfrekvens på 30 %
- jordnøtter fra Ghana (aflatoksiner), grunnet forbedring og ikke behov for så strengt kontrolltiltak, kontrollfrekvens på 50 %
- blandinger av tilsetningsstoffer som inneholder johannesbrød-kjernemel eller guarkjernemel fra India (plantevernmidler), grunnet forbedring og ikke behov for så strengt kontrolltiltak, kontrollfrekvens på 20 %
- vanilje fra India (plantevernmidler), grunnet forbedring og ikke behov for så strengt kontrolltiltak, kontrollfrekvens på 20 %
- kryddernellik fra India (plantevernmidler), grunnet forbedring og ikke behov for så strengt kontrolltiltak, kontrollfrekvens på 20 %
- blandinger av tilsetningsstoffer som inneholder johannesbrød-kjernemel fra Malaysia (EtO), begrenset handel, ingen fysiske kontroller gjennomført, kontrollfrekvens på 30%
- blandinger av tilsetningsstoffer som inneholder johannesbrød-kjernemel fra Tyrkia (EtO), begrenset handel, kontrollfrekvens på 30 %.
Endring vedlegg II del 3:
- pistasjnøtter fra USA som kommer til EU via Tyrkia (aflatoksiner), redusert kontrollfrekvens til 30 % på grunn av forbedring.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten krever endring i forskrift 29. mars 2020 nr. 717 om offentlig kontroll - importkontroll av ikke animalske produkter - forordning (EU) 2019/1793.
Rettsakten er gjennomført etter forenklet prosedyre.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Det er ikke registrert noen direkteimport til Norge av afrikansk aubergine fra Burkina Faso de siste årene.
Økingen av kontrollfrekvensene for produktene i vedlegg I og II vil kunne medføre økte kostnader for næringen, samt gi Mattilsynets inspektører et merarbeid. Reduksjonen i frekvensen for et produkt vil kunne gi næringen og Mattilsynet tilsvarende reduserte kostander og mindre arbeid.
Fjerningen av flere produkter fra listen i vedlegg I vil gi en besparelse i forhold til kontroll og muliggjøre mer import av disse varene. Det har vært en begrenset import av disse produktene de siste årene, men importørene vil nå kunne importere disse produktene uten grensekontroll etter 2019/1793-regelverket.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakter etter forenklet prosedyre behandles ikke særskilt av Spesialutvalget for Matområdet (SUMO). SUMO mottar til orientering en liste over rettsakter som følger forenklet prosedyre.
Vurdering
Rettsakten endrer forordning (EU) 2019/1793 og opplistingen av produkter i vedlegg I og II. Innføringen av et nytt produkt i vedlegg I fremstår som fornuftig sett i forhold til vurderingen av risiko knyttet til dette produktet. Fjerningen av produkter er naturlig da de ikke lenger vurderes til å utgjøre en risiko som man trenger å regulere.
Økningen av kontrollfrekvensene for flere av produktene i vedlegg I og II er hensiktsmessig for å samle inn mer informasjon om produktene og omfanget av utfordringene. Reduksjonen av kontrollfrekvenser er også hensiktsmessig sett i forhold til risikoen med få funn.
Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel.
Status
Rettsakten ble vedtatt av EU-kommisjonen 11. juni 2024 og kunngjort i EUR-Lex den 12. juni 2024, med ikrafttredelse 2. juli 2024.