Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2025/1441 av 18. juli 2025 om endring av gjennomføringsforordning (EU) 2019/1793 om en midlertidig økning av offentlig kontroll og beskyttelsestiltak vedrørende adgang til Unionen for forsendelser med bestemte produkter fra visse tredjestater som gjennomfører europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2017/625 og (EF) nr. 178/2002
Midlertidig økt veterinær kontroll og beskyttelsestiltak i forbindelse med import av visse varer fra enkelte tredjeland
EØS-notat offentliggjort 21.8.2025
Tidligere
- Utkast til kommisjonsforordning godkjent av komite (representanter for medlemslandene) og publisert i EUs komitologiregister 20.6.2025
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 23.7.2025
- Norsk forskrift kunngjort 6.8.2025
Bakgrunn
(fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 7.8.2025)
Sammendrag av innhold
Rettsakten endrer vedleggene I og II til forordning (EU) 2019/1793 om offisielle kontroller og beskyttelsestiltak vedrørende adgang til unionen for forsendelser med bestemte produkter fra stater utenfor EU/EØS. Dette kontrollregelverket omfatter ikke-animalske risikoprodukter og erstatter, og viderefører, de tidligere rettsakten på dette området, forordningene 669/2009, 2014/884, 2015/175, 2017/186 og 2018/1660.
Alle produktene i regelverket skal gjennom en dokumentkontroll ved ankomst til EØS-området og at de skal videre gjennomgå en fysisk kontroll basert på frekvensen som er angitt i rettsakten. Vedlegg II produktene skal også følges av analyseresultater og et sertifikat. Rettsakten regulerer funn av plantevernmidler, aflatoksiner og mikrobiologisk forurensning (eks. salmonella) for å se om videre tiltak behøves gjennomført. Listen over hvilke produkter som er omfattet av dette regelverket er opplistet i vedlegg I (tidligere 669/2009) og II (tidligere 2014/884, 2015/175, 2017/186 og 2018/1660) til rettsakten. Vedlegg IIa dekker importforbud som er rettet mot ikke-animalske produkter.
Forordning (EU) 2025/1441 trer i kraft 12. august 2025 og gjør følgende endringer til grunnrettsakten, vedlegg I, vedlegg II og vedlegg IV:
Nytt produkt inn på vedlegg I:
• tomater (Solanum lycopersicum L.) fra Tyrkia (plantevernmidler), inn på vedlegg I med en kontrollfrekvens på 20 %
• mango (Mangifera indica) fra Egypt (plantevernmidler), inn på vedlegg I med en kontrollfrekvens på 20 %
• flaskegresskar (Lagenaria siceraria) fra India (plantevernmidler), inn på vedlegg I med en kontrollfrekvens på 20 %.
Endringer til eksisterende produkter i vedlegg I:
• granadilla og pasjonsfrukt fra Columbia (plantevernmidler), øke kontrollfrekvensen til 20 % på grunn av flere funn
• vinblader fra Egypt (plantevernmidler), øke kontrollfrekvensen til 50 % på grunn av flere funn
• langbønner fra Sri Lanka (plantevernmidler), øke kontrollfrekvensen til 30 % på grunn av flere funn
• tahini og halva fra sesamfrø fra Syria (salmonella), øke kontrollfrekvensen til 30 % på grunn av flere funn
• grapefrukt fra Tyrkia (plantevernmidler), redusert kontrollfrekvens til 10 % på grunn av bedring.
Flytte fra vedlegg I til vedlegg II:
• moringa (drumsticks) fra India (plantevernmidler), forverring og flyttes for å få bedre kontroll på situasjonen, kontrollfrekvens på 30 %
• langbønner fra India (plantevernmidler), forverring og flyttes for å få bedre kontroll på situasjonen, kontrollfrekvens på 50 %.
Endringer til eksisterende produkter i vedlegg II:
• tørkede fiken fra Tyrkia (aflatoksiner), øke kontrollfrekvens til 30 % på grunn av flere funn og legge til okratoksin A som risiko som det skal analyseres for
• spisskummen fra Tyrkia (pyrrolizidin-alkaloider), øke kontrollfrekvens til 50 % på grunn av flere funn.
Flytte fra vedlegg II til vedlegg I:
• pepperfrukter, ingefær, safran, gurkemeie (kurkuma), timian, laurbærblad, karri og andre krydderier fra Etiopia (aflatoksiner), grunnet forbedring og ikke behov for så strengt kontrolltiltak, kontrollfrekvens på 30 %.
Videre justeres artiklene 3, 9 og 10, samt vedlegg IV, for å ta høyde for nødvendige regelverkstekniske endringer grunnet endringer i produktlisten og hva det skal kontrolleres for.
Det er også gitt en overgangsordning for produktene som flyttes fra vedlegg I til vedlegg II, der forsendelser med disse produktene kan følges av dagens dokumenter så lenge de er sendt før ikrafttredelsen av denne endringen.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten krever endring i forskrift 29. mars 2020 nr. 717 om offentlig kontroll - importkontroll av ikke animalske produkter - forordning (EU) 2019/1793.
Rettsakten er gjennomført etter forenklet prosedyre.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Import-tall for de nye produktene i vedlegg I:
• Tomater (Solanum lycopersicum L.) fra Tyrkia (plantevernmidler)
2023: 1 forsendelse på 6480 kg, en importør
2024: 1 forsendelse på 6480 kg, en importør.
• Mango (Mangifera indica) fra Egypt (plantevernmidler):
To forsendelser i 2024 på til sammen 2000 kg, en importør.
• Flaskegresskar (Lagenaria siceraria) fra India (plantevernmidler)
2023: 133 forsendelser på til sammen 5092 kg, fordelt på 3 importører
2024: 68 forsendelser på til sammen 5488 kg, fordelt på 2 importører
2025: 36 forsendelser på til sammen 2076 kg, fordelt på 3 importører.
(Disse tallene er for hele varenummeret, som er et samle-nummer for alle typer gresskar).
Økingen av kontrollfrekvensene for produktene i vedlegg I og II vil kunne medføre økte kostnader for næringen, samt gi Mattilsynets inspektører et merarbeid. Reduksjonen i frekvensen for et produkt vil kunne gi næringen og Mattilsynet tilsvarende reduserte kostander og mindre arbeid.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakter etter forenklet prosedyre behandles ikke særskilt av Spesialutvalget for Matområdet (SUMO). SUMO mottar til orientering en liste over rettsakter som følger forenklet prosedyre.
Vurdering
Rettsakten endrer forordning (EU) 2019/1793 og opplistingen av produkter i vedlegg I og II. Innføringen av nye produkter i vedlegg I fremstår som fornuftig sett i forhold til vurderingen av risiko knyttet til produktene.
Økningen av kontrollfrekvensene for flere av produktene i vedlegg I og II er hensiktsmessig for å samle inn mer informasjon om produktene og omfanget av utfordringene. Reduksjonen av kontrollfrekvenser er også hensiktsmessig sett i forhold til risikoen med få funn. Flyttingen av produkter mellom vedleggene er naturlig for å fange opp graden av risiko knyttet til produktene.
Endringen av artiklene 3, 9 og 10, samt vedlegg IV, er nødvendig for å oppdatere rettsakten i forhold til endringer i hvilke produkter som er omfattet av 2019/1793 og endringer i andre rettsakter.
Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel.
Status
Rettsakten ble vedtatt av EU-kommisjonen 18. juli 2025 og kunngjort i EUR-Lex den 23. juli 2025, med ikrafttredelse 12. august 2025.