Kommisjonens gjennomføringsbeslutning (EU) 2024/2164 av 11. juli 2024 om minstekravene til data vedrørende utleiekjøretøy som skal innføres i de nasjonale elektroniske registre over veitransportvirksomheter
Minstekrav til dataene i nasjonale elektroniske registre for veitransportforetak: utleiekjøretøy
EØS-notat offentliggjort 8.2.2025
Tidligere
- Kommisjonsbeslutning publisert i EU-tidende 20.8.2024
Bakgrunn
(fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 17.12.2024)
Sammendrag av innhold
Direktiv (EU) nr. 2022/738 endrer direktiv (EU) nr. 2006/1 som innebærer at det åpnes opp for at transportører skal kunne benytte utenlandsregistrerte leide kjøretøy i forbindelse med transportoppdrag av gods i det land virksomheten hører hjemme. Dette vil bety at et norsk transportfirma vil kunne leie kjøretøy fra et annet EU/EØS-land til bruk i godstransport i Norge. Kjøretøyet som leies må være registrert i overenstemmelse med lovgivning i en medlemsstat, og hvis relevant, anvendes i overenstemmelse med forordning 1071/2009 og 1072/2009 (bestemmelsene om yrkes- og markedsadgang for transportører i EØS). Medlemsstatene skal sørge for å sikre at registreringsnummeret på et utleiekjøretøy som benyttes av en virksomhet innføres i det nasjonale elektroniske registeret som er opprettet i henhold til forordning 1071/2009 art. 16. Kommisjonsbeslutning (EU) nr. 2024/2164 er en tilleggsrettsakt knyttet til direktiv (EU) nr. 2022/738 som legger føringer for minstekrav til data om utleiekjøretøyer som skal innføres i de nasjonale elektroniske registrene som følger av forordning (EF) nr. 1071/2009 artikkel 16.
Minstekravene til data vedrørende utleiekjøretøyer uten fører, som skal innføres i de nasjonale elektroniske registre, er følgende:
Merknader
Rettslige konsekvenser
Kommisjonsbeslutning (EU) nr. 2024/2164 må gjennomføres i norsk rett i likhet med forordning (EU) 2022/738.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Minstekravet til data vil medføre noen kostnader for Statens vegvesen til utvikling av det nasjonale elektroniske registeret, samt selvbetjeningsløsningen for å registrere inn disponible kjøretøy. Kostnadene knyttet til denne kommisjonsbeslutningen forventes dekket av Statens vegvesen sitt budsjett. For kostnadene knyttet til endring av det nasjonale elektroniske registeret som følger av direktiv (EU) 2022/738 viser vi til posisjonsnotat av 28. juni 2023.
Sakkyndige instansers merknader
Høring anses unødvendig.
Vurdering
Kommisjonsbeslutning (EU) nr. 2024/2164 vurderes som EØS-relevant og akseptabel.
Status
Gjennomføringsforordningen er vedtatt 11. juli 2024 og i kraft i EU fra 23. august 2024.