(Under forberedelse) Delegert kommisjonsbeslutning (EU) …/… om digitalt produktpass - regler for tjenesteleverandører
Økodesignforordningen 2024: utfyllende bestemmelser om digitalt produktpass
EØS-notat offentliggjort 12.9.2025
Bakgrunn
(fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 23.4.2025)
Status
Europakommisjonen har fått myndighet til å vedta delegerte rettsakter som fastsetter krav og, ved behov, verifiseringsordning for tjenesteyter av digitale produktpass (jf. økodesignforordningen artikkel 11).
Europakommisjonen vil utarbeide en konsekvensutredning for å vurdere ulike alternativer for kravene til DPP-tjenesteytere, deres mulige effekter og muligheten for å innføre en sertifiseringsordning for tjenesteyterne. Europakommisjonen har gjennomført en forespørsel om informasjon (“call for evidence”) som hadde frist 10. desember 2024.
Europakommisjonen har varslet at de vil igangsette studie innen slutten av 2024 for å bistå utarbeidelsen av konsekvensutredningen. Det er usikkert når rettsakten forventes vedtatt, fordi prosessen er noe forsinket i EU-kommisjonen.
Bakgrunn og sammendrag av innhold
Formålet med denne kommende delegerte rettsakten er å fastsette et rammeverk for selskaper og personer som tilbyr digitale produktpass-tjenester. Et digitalt produktpass (DPP) er et verktøy for å registrere, behandle og dele produktinformasjon blant bedrifter, myndigheter og forbrukere. Dette inkluderer informasjon om produkters bærekraft og sirkularitet.
DPP-tjenesteytere er selskaper eller personer som tilbyr lagring og prosessering av DPP-data på vegne av ansvarlige markedsdeltakere. Markedsdeltaker er en samlebetegnelse på produsenten, produsentens representant, importøren, distributøren, forhandleren eller leverandøren av distribusjonstjenester jf. økodesignforordningen artikkel 2(46).
DPP-tjenesteytere vil være en viktig del av DPP-systemet, og et viktig formål med den delegerte rettsakten er å skape et rettferdig og konkurransedyktig marked. Et annet viktig formål for Europakommisjonen er å sikre støtte til ansvarlige markedsdeltakere slik at de overholder DPP-kravene i økodesignforordningen.
Europakommisjonen har allerede gitt et oppdrag til de europeiske standardiseringsorganisasjonene CEN, CENELEC og ETSI om å utvikle harmoniserte standarder for DPP IT-arkitekturen. Standardene skal leveres innen utgangen av 2025. Kravene som fastsettes av denne delegerte rettsakten vil utfylle de kravene som er fastsatt av den pågående standardiseringsprosessen. De potensielle kravene er foreløpig gruppert i tre områder:
- Informasjonssikkerhet og -tjenester for DPP-data, som ansvarlige markedsdeltakere betror til DPP-tjenesteyterne.
- Den økonomiske levedyktigheten til DPP-tjenesteyterne for å sikre langsiktig tilgang til DPP-informasjon.
- Forsikring for bedrifter om at DPP-tjenesteyterne overholder kravene.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Når økodesignforordningen er innlemmet i EØS-avtalen, vil den bli foreslått gjennomført i bærekraftige produkter-loven. Underliggende rettsakter til forordningen planlegges gjennomført i forskrift hjemlet i bærekraftige produkter-loven, etter at de er innlemmet i EØS-avtalen.
Vurdering
Andre opplysninger
Europakommisjonens nettside om initiativet:
Digital product passport – rules for service providers
Se også EØS-notatet om økodesignforordningen:
Økodesignforordningen - regjeringen.no
Status
Europakommisjonen har fått myndighet til å vedta delegerte rettsakter som fastsetter krav og, ved behov, verifiseringsordning for tjenesteyter av digitale produktpass (jf. økodesignforordningen artikkel 11).
Europakommisjonen vil utarbeide en konsekvensutredning for å vurdere ulike alternativer for kravene til DPP-tjenesteytere, deres mulige effekter og muligheten for å innføre en sertifiseringsordning for tjenesteyterne. Europakommisjonen har gjennomført en forespørsel om informasjon (“call for evidence”) som hadde frist 10. desember 2024.
Europakommisjonen har varslet at de vil igangsette studie innen slutten av 2024 for å bistå utarbeidelsen av konsekvensutredningen. Det er usikkert når rettsakten forventes vedtatt, fordi prosessen er noe forsinket i EU-kommisjonen.