Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2025/882 av 14. mai 2025 om endring av Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2021/1378 med hensyn til godkjenning av visse kontrollorganer i samsvar med artikkel 46 i europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2018/848 som godkjent til å gjennomføre kontroller og utstede økologiske sertifikater i tredjeland med henblikk på import av økologiske produkter inn i Unionen
Økologiforordningen 2018: endringsbestemmelser om sertifikater og kontrollorganer for import av økologiske produkter fra tredjestater
EØS/EFTA-landenes utkast til EØS-komitebeslutning oversendt til Kommisjonen 8.10.2025
Tidligere
- Utkast til kommisjonsforordning godkjent av komite (representanter for medlemslandene) og publisert i EUs komitologiregister 10.4.2025
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 15.5.2025
Bakgrunn
(fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 5.8.2025)
Sammendrag av innhold
Rettsakten endrer forordning (EU) 2021/1378 vedlegg II,i samsvar med artikkel 46 i forordning (EU) 2018/848. Vedlegg II er en liste over kontrollmyndigheter og kontrollorgansom er anerkjentetil å kontrollere atøkologiske virksomheteri tredjeland produserer økologiske produkter i samsvar med økologiregelverket i EØS-området. Europa-Kommisjonen har mottatt søknad (teknisk dossier) fra tre kontrollmyndigheter og kontrollorgan om å bli anerkjente etter samsvarssystemet, og har konkludert med atdisse oppfyller kriteriene og kan anerkjennes som godkjente til å føre tilsyn og utstede økologisertifikater for å verifisere at økologiske produkter i slike økologiske virksomheter er produsert etter samsvarende økologiregler i EØS-området og kan importeres til EØS-området. I tillegg er virkeområdet for seks kontrollorgan i vedlegg II utvidet til å omfatte flere produktkategorier og tredjeland, og ett kontrollorgan har bedt om å bli fjernet. Med bakgrunn i endringer i forordning (EU) 2021/2325 (jf.forordning (EU) 2025/883) med utvidelse av virkeområdet til nye produktkategorier for tredjelandet Japan, så er tilsvarende produktkategorier tatt ut fra virkeområdet i vedlegg II for samsvarende kontrollorgan som kontrollerer økologiske virksomheter i Japan.
Dette er femte runde med anerkjenning av "samsvarende" kontrollorgan og kontrollmyndigheter. Det er et krav om en overgang fra ekvivalenssystem til samsvarssystem fra 1.1.2025, og et krav om at kontrollorgan og kontrollmyndigheter fører kontroll med at økologiske virksomheter i tredjeland følgersamsvarende og ikke ekvivalente regler til EØS-økologiregelverket.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten vil bli gjennomført som en endringsforskrift til forskrift omøkologisk produksjon og merking av økologiske landbruksprodukter, akvakulturprodukter, næringsmidler og fôr (økologiforskriften).
Endringsforskriftenendrer § 4 bokstav c i økologiforskriften.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Nye regler somgjennomføresved forordning (EU) 2025/882 vurderes til ikke å medføre økonomiske eller administrative konsekvenser av vesentlig betydning for norske virksomheter eller myndigheter.Det er Europa-Kommisjonen som harhovedansvaret for å anerkjennekontrollorgan og kontrollmyndigheter som kan kontrollere økologiske virksomheter, virksomhetsgrupper og produkter i tredjeland for import til EØS-området.
Det er en omfattendeovergang fra et gjeldende ekvivalenssystem, hvor produksjonen i tredjeland kan være tilsvarende og ikke likt med økologiregelverket i EØS-området, og til detnye samsvarssystemet. Det har derfor vært en bekymring om dette kan medføre en redusert import av økologiske produkter av visse kategorier fra visse tredjeland. Siden en hovedandel av kontrollorganene er anerkjente etter det nye systemet, så forventer vi ikke at dette vil innebære en vesentlig utfordring for tilgangen på økologiske produkter fra tredjeland. Vivurderer dessutenaten innstramning i regelverket slik at økologiske virksomheter i tredjeland må følge det samme økologiregelverket som i EØS-områdeter med på å legge til rette for å ivareta forbrukere sine forventinger og tillit til økologiske produkter, og at dette er en viktig utvikling i tråd med økologiske mål og prinsipper.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er vurdert av Spesialutvalget for matområdet der berørte departementer og Mattilsynet er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel.
Status
Rettsakten er vedtatt i EU.
Rettsaktene er under vurdering i EØS/EFTA-statene.