(Forslag) Europaparlaments- og rådsforordning (EU) .../... om etablering av ordningen for et sammenkoblet Europa for perioden 2028-2034, om endring av forordning (EU) 2024/1679 og om oppheving av forordning (EU) 2021/1153
Ordningen for et sammenkoplet Europa (2028-2034)
EØS-notat offentliggjort 13.11.2025
Tidligere
- Forslag til europaparlaments- og rådsforordning lagt fram av Kommisjonen 16.7.2025
Bakgrunn
(fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 10.11.2025)
Sammendrag av innhold
‘Connecting Europe Facility’ (CEF) er et felleseuropeisk fond, finansiert av EU-midler. Det vedtas for en syvårsperiode, i tråd med perioden for EUs langsiktige budsjett (‘Multiannual Framework’ – MFF). En ny periode er under forberedelse, og vil gå mellom 2028 og 2034.
CEF finansierer prosjekter av felleseuropeisk interesse innenfor områdene energi og transport. Grunnlaget for CEF følger i dag av forordning 2021/1153/EU, som opphever den tidligere forordningen 1316/2013/EU. Forordningsforslaget viser gjennomgående til forordning 2024/2509/EU, Euratom, for utfyllende regler om finansiering av felleseuropeiske midler under EUs budsjett.
Artikkel 1 til 3 gir generelle bestemmelser om formål, definisjoner og anvendelsesområde.
Formålet med CEF er å utvikle grensekryssende infrastruktur på områdene energi og transport, legge til rette for militær mobilitet innenfor transeuropeiske nett for transport, legge til rette for grensekryssende samarbeid på området for fornybar energi, og for synergieffekter på områdene transport og energi. Dette skal igjen bidra til oppnåelse av klimamål og avkarbonisering, konkurransekraft og forsyningssikkerhet i Europa; se fortalen avsnitt (2) og (12) til (13). Se også artikkel 11.
Vilkårene for tildeling skal i henhold til artikkel 9 utformes slik at de bidrar til oppnåelse av formålene med forordningen, som følger av artikkel 3.
Tildelinger under CEF kan kumuleres med tildelinger under andre EU-programmer, såfremt tildelingene ikke dekker de samme kostnadene, og de ikke til sammen overstiger de støtteberettigede kostnadene. Se artikkel 6.
Under den eksisterende forordningen 2021/1153/EU kan prosjekter med PCI- og PMI-status under energiinfrastrukturforordningen, samt grensekryssende prosjekter for fornybar energi søke om, og få tildelt midler under CEF; se artikkel 3 (2) b) og artikkel 7. Dette foreslås noe endret i det nye forslaget, slik at tildelingene finner sted til prosjekter for fornybar energi under unionsmekanismen for finansiering av fornybar energi-prosjekter under forordning 2018/1999/EU. Se også artikkel 11 for bestemmelse om utvelgelsesprosessen for prosjekter innen fornybar energi.
Transportdelen i det nye forslaget skal bidra til å innfri kravene til det transeuropeiske transportnettverket TEN-T, som er ryggraden i EUs transportsystem
Et nytt aspekt ved forordningsforslaget er at det foreslås at CEF også skal omfatte militær mobilitet. I de utdypende merknadene til forordningsforslaget (‘Explanatory Memorandum’), s. 2, vises det til at gjeldende transportinfrastruktur i EU, inkludert TEN-T, ikke omfatter storskala forflytning av tropper og tungtransport m.m. på kort varsel. Det vises til ‘Joint White Paper for European Defence Readiness 2030’, som ble vedtatt i mars 2025, og til at dette er av grunnleggende betydning for europeisk forsvar. Se også fortalen, avsnitt (5), der det vises til at EUs transportinfrastruktur må omfatte rask og effektiv forflytning av militære tropper og utstyr til land, til sjøs og i luften, og at eksisterende transportinfrastruktur derfor må oppgraderes for å møte militære krav. På dette grunnlag foreslås CEF-forordningen nå endret og utvidet, til også å omfatte prosjekter som bidrar til økt militær mobilitet.
Av eksisterende CEF-forordning følger at EØS EFTA-landene kan delta i CEF. I det nye forslaget omtales deltakelse fra tredjeland i art. 7. Her åpnes det for full eller delvis deltakelse. EØS EFTA-landene omtales i art. 7(a). Forslaget er imidlertid ikke markert EØS-relevant av EU-siden.
De øvrige bestemmelsene i forslaget til forordning innebærer en forenkling og nedkorting, sammenlignet med dagens forordning. De øvrige bestemmelsene inneholder blant annet krav til tildelingene, som skal utarbeides i form av arbeidsprogram, i tråd med forordning 2024/2509/EU, Euratom, artikkel 110. Arbeidsprogrammene skal være transparente og gjenstand for utlysning. Videre gis enkelte bestemmelser med hjemler for Kommisjonen til å utarbeide delegerte rettsakter til forordningen.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Innlemmelse av forordningen i EØS-avtalen Protokoll 31 om det frivillige samarbeidet, vil ikke kreve endringer i lov eller forskrift.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Finansiering fra felleseuropeiske midler av PCI- og PMI-prosjekter under energiinfrastrukturforordningen 2022/869/EU og transportinfrastrukturforordningen 2024/1679/EU er basert på CEF.
For perioden 2021 – 2027 er budsjettet for CEF Energi under forordning 2021/1153/EU på 5,8 milliarder euro.Dette blir finansiert ved tilskudd fra ulike medlemsland. Forordningsforslaget foreslår en økning til 30 milliarder euro; se artikkel 4. Budsjettet for transportinfrastruktur foreslås økt til 51,5 milliarder euro, hvilket innebærer en fordobling av budsjettet under dagens forordning. Av de 51, 5 milliarder euro til transport, er det satt av 17, 6 milliarder euro i en egen budsjettlinje for militær mobilitet.
Alle bidrag fra EØS EFTA-landene til deltakelse i ulike EU-fond er basert på en beregningsfaktor for EFTA-landene. En egen beregningsfaktor er utarbeidet for EFTA-landenes deltakelse i programmer som forutsetter finansielt bidrag, blant annet basert på BNP, i tråd med EØS-avtalen artikkel 82 og protokoll 32. Beregningsfaktoren kan variere noe fra år til år.
Det innebærer at bidraget under CEF, både for energi og transport forholdsmessig vil vurderes på samme måte som bidrag fra de ulike EØS EFTA-landene under andre EU-programmer.
Sakkyndige instansers merknader
Forslaget til forordning er så langt ikke sendt på høring. Innspill vil bli innhentet fra berørte aktører.
Vurdering
Innholder informasjon unntatt offentlighet, jf. offl. § 13
Andre opplysninger
Kommisjonen vil presentere CEF-formslaget på møtet i EFTAs transportarbeidsgruppe 27. november.
Dette er en mulighet til å stille spørsmål og presentere foreløpige norske synspunkter.
Status
Forslaget er under vurdering i EØS-/EFTA-statene.
På EU-siden er forslaget til behandling i Rådet og Parlamentet. I Rådet har det danske EU-formannskapet som målsetning å oppnå en foreløpig enighet på Transportrådsmøtet 4. desember, dog uten endelige beløp som settes av til de tre ulike budsjettlinjene. Dette vil avgøres senere i forhandlingene om MFF. Rådet har i høst også arbeidet med annexet til forslaget som gir en liste over grensekryssende transportforbindelser. SD har vært i dialog med Sverige og det danske formannskapet om denne listen.