Overgangsregler om gjensidig godkjenning av yrkeskvalifikasjoner for virksomheter innen handel med og distribusjon av giftige stoffer
Rådsdirektiv 74/556/EØF av 4. juni 1974 om nærmere regler for overgangstiltak for virksomhet innen handel med og distribusjon av giftige stoffer samt virksomhet som medfører yrkesmessig bruk av slike stoffer, herunder formidlervirksomhet
Council Directive 74/556/EEC of 4 June 1974 laying down detailed provisions concerning transitional measures relating to activities, trade in and distribution of toxic products and activities entailing the professional use of such products including activities of intermediaries
Del av EØS-avtalen fra ikrafttredelsen av avtalen 1.1.1994
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra rådsdirektivet, norsk utgave)
Foruten opphevelse av restriksjoner, fastsetter de alminnelige programmer at det bør undersøkes om en gjensidig godkjennelse av vitnemål, eksamensbevis og andre kvalifikasjonsbevis samt en samordning av lover og forskrifter om adgang til å starte og utøve den aktuelle virksomhet skal foretas forut for, samtidig med eller etter at restriksjonene er opphevet, og eventuelt om det er nødvendig å iverksette overgangstiltak i påvente av slik godkjennelse eller samordning. Dessuten skal det i henhold til visse rådsdirektiver om gjennomføring av etableringsadgang og adgang til å yte tjenester vedtas direktiver om gjensidig godkjennelse angående virksomhet innen handel med og distribusjon av giftige stoffer samt virksomhet som medfører yrkesmessig bruk av slike stoffer.
Spesielt rådsdirektiv 64/427/EØF av 7. juli 1964 om reglene for overgangstiltakene for selvstendig foredlingsvirksomhet innen ISIC-næringsområdene 23-40 (industri og håndverk) og rådsdirektiv 68/336/EØF av 15. oktober 1968 om reglene for overgangstiltakene for selvstendig virksomhet innen nærings- og nytelsesmiddelindustrien (ISIC-næringsområdene 20 og 21), utelukker ikke bruk av giftige stoffer under utøvelse av de virksomheter de omfatter. Følgelig får overgangstiltakene fastsatt i disse direktiver også anvendelse på bruk av slike stoffer når bruken er en følge av utøvelse av disse virksomheter .
For virksomhet innen handel med og distribusjon av giftige stoffer samt virksomhet som medfører yrkesmessig bruk av disse stoffer, herunder formidlervirksomhet, krever visse medlemsstater noen ganger at den som utøver en av disse virksomheter innehar en viss kompetanse bekreftet av kvalifikasjonsbevis eller vitnemål, mens andre medlemsstate r ikke stiller noen særkrav, men pålegger visse vilkår for håndtering eller oppbevaring av giftige stoffer. Det er derfor ikke mulig å gjennomføre den fastsatte samordning samtidig med at forskjellsbehandlingen oppheves. Samordningen må gjennomføres på et senere tidspunkt.
I mangel av umiddelbar samordning, synes det likevel ønskelig å lette etableringsadgang og adgang til å yte tjenester innen de aktuelle virksomheter ved å innføre slike overgangstiltak som er fastsatt i de alminnelige programmer, spesielt for å unngå unormale hindringer for statsborgerne i de medlemsstater der adgang til å starte slik virksomhet ikke er underlagt noen vilkår.
For å avverge slike hindringer bør overgangstiltakene hovedsakelig bestå i å godta som tilstrekkelig adgangsvilkår til de aktuelle virksomheter i en vertsstat med regelverk for slik virksomhet, at virksomheten er blitt utøvet i en annen medlemsstat i Fellesskapet enn vertsstaten i en rimelig periode som er tilstrekkelig nær i tid, for å sikre at den aktuelle person innehar faglige kvalifikasjone r som er likeverdige med dem som kreves av vertsstatens egne borgere med hensyn til den farlige innvirkning giftige stoffer kan ha på menneskers, dyrs og planters helse enten direkte eller indirekte gjennom miljøet.
På bakgrunn av de forskjellige egenskaper ved giftige stoffer og deres varierende giftighetsgrad med hensyn til menneskers, dyrs eller planters helse, kan kjennskap til virkningene eller erfaring med håndtering av ett av disse stoffene ikke med rimelighet anses som bevis for tilsvarende kompetanse innen distribusjon og yrkesmessig bruk av andre stoffer eller alle slike stoffer. Vertsstaten må derfor ha adgang til å begrense overgangsordningenes virkeområde til stoffer som inneholder de samme aktive bestanddeler, eller som innebærer tilsvarende risiko for menneskers, dyrs eller planters helse enten direkte eller indirekte gjennom miljøet.
I den grad medlemsstatene krever at også arbeidstakerne skal ha generell, forretningsmessig eller faglig kunnskap eller dyktighet før de gis adgang til å utføre de aktuelle virksomheter, bør dette direktiv også få anvendelse på denne kategori personer for å fjerne en hindring for fri bevegelighet for arbeidstakere og dermed komplettere tiltakene som er truffet innenfor rammen av rådsforordning EØF nr. 1612/68 av 15. oktober 1968 om den frie bevegelighet for arbeidstakere innen Fellesskapet .
Av samme grunn bør bestemmelsene om bevis for god vandel og bevis for at vedkommende persons bo ikke er tatt under konkursbehandling også få anvendelse på arbeidstakere.
Berettigelsen av de tiltak som er fastsatt i dette direktiv bortfaller når samordningen av vilkårene for adgang til å starte og utøve den aktuelle virksomhet og den gjensidige godkjennelse av vitnemål, eksamensbevis og andre kvalifikasjonsbevis er gjennomført
Foruten opphevelse av restriksjoner, fastsetter de alminnelige programmer at det bør undersøkes om en gjensidig godkjennelse av vitnemål, eksamensbevis og andre kvalifikasjonsbevis samt en samordning av lover og forskrifter om adgang til å starte og utøve den aktuelle virksomhet skal foretas forut for, samtidig med eller etter at restriksjonene er opphevet, og eventuelt om det er nødvendig å iverksette overgangstiltak i påvente av slik godkjennelse eller samordning. Dessuten skal det i henhold til visse rådsdirektiver om gjennomføring av etableringsadgang og adgang til å yte tjenester vedtas direktiver om gjensidig godkjennelse angående virksomhet innen handel med og distribusjon av giftige stoffer samt virksomhet som medfører yrkesmessig bruk av slike stoffer.
Spesielt rådsdirektiv 64/427/EØF av 7. juli 1964 om reglene for overgangstiltakene for selvstendig foredlingsvirksomhet innen ISIC-næringsområdene 23-40 (industri og håndverk) og rådsdirektiv 68/336/EØF av 15. oktober 1968 om reglene for overgangstiltakene for selvstendig virksomhet innen nærings- og nytelsesmiddelindustrien (ISIC-næringsområdene 20 og 21), utelukker ikke bruk av giftige stoffer under utøvelse av de virksomheter de omfatter. Følgelig får overgangstiltakene fastsatt i disse direktiver også anvendelse på bruk av slike stoffer når bruken er en følge av utøvelse av disse virksomheter .
For virksomhet innen handel med og distribusjon av giftige stoffer samt virksomhet som medfører yrkesmessig bruk av disse stoffer, herunder formidlervirksomhet, krever visse medlemsstater noen ganger at den som utøver en av disse virksomheter innehar en viss kompetanse bekreftet av kvalifikasjonsbevis eller vitnemål, mens andre medlemsstate r ikke stiller noen særkrav, men pålegger visse vilkår for håndtering eller oppbevaring av giftige stoffer. Det er derfor ikke mulig å gjennomføre den fastsatte samordning samtidig med at forskjellsbehandlingen oppheves. Samordningen må gjennomføres på et senere tidspunkt.
I mangel av umiddelbar samordning, synes det likevel ønskelig å lette etableringsadgang og adgang til å yte tjenester innen de aktuelle virksomheter ved å innføre slike overgangstiltak som er fastsatt i de alminnelige programmer, spesielt for å unngå unormale hindringer for statsborgerne i de medlemsstater der adgang til å starte slik virksomhet ikke er underlagt noen vilkår.
For å avverge slike hindringer bør overgangstiltakene hovedsakelig bestå i å godta som tilstrekkelig adgangsvilkår til de aktuelle virksomheter i en vertsstat med regelverk for slik virksomhet, at virksomheten er blitt utøvet i en annen medlemsstat i Fellesskapet enn vertsstaten i en rimelig periode som er tilstrekkelig nær i tid, for å sikre at den aktuelle person innehar faglige kvalifikasjone r som er likeverdige med dem som kreves av vertsstatens egne borgere med hensyn til den farlige innvirkning giftige stoffer kan ha på menneskers, dyrs og planters helse enten direkte eller indirekte gjennom miljøet.
På bakgrunn av de forskjellige egenskaper ved giftige stoffer og deres varierende giftighetsgrad med hensyn til menneskers, dyrs eller planters helse, kan kjennskap til virkningene eller erfaring med håndtering av ett av disse stoffene ikke med rimelighet anses som bevis for tilsvarende kompetanse innen distribusjon og yrkesmessig bruk av andre stoffer eller alle slike stoffer. Vertsstaten må derfor ha adgang til å begrense overgangsordningenes virkeområde til stoffer som inneholder de samme aktive bestanddeler, eller som innebærer tilsvarende risiko for menneskers, dyrs eller planters helse enten direkte eller indirekte gjennom miljøet.
I den grad medlemsstatene krever at også arbeidstakerne skal ha generell, forretningsmessig eller faglig kunnskap eller dyktighet før de gis adgang til å utføre de aktuelle virksomheter, bør dette direktiv også få anvendelse på denne kategori personer for å fjerne en hindring for fri bevegelighet for arbeidstakere og dermed komplettere tiltakene som er truffet innenfor rammen av rådsforordning EØF nr. 1612/68 av 15. oktober 1968 om den frie bevegelighet for arbeidstakere innen Fellesskapet .
Av samme grunn bør bestemmelsene om bevis for god vandel og bevis for at vedkommende persons bo ikke er tatt under konkursbehandling også få anvendelse på arbeidstakere.
Berettigelsen av de tiltak som er fastsatt i dette direktiv bortfaller når samordningen av vilkårene for adgang til å starte og utøve den aktuelle virksomhet og den gjensidige godkjennelse av vitnemål, eksamensbevis og andre kvalifikasjonsbevis er gjennomført