Passasjerseter for traktorer
Kommisjonsdirektiv 2010/52/EU av 11. august 2010 om endring for tilpasning til den tekniske utvikling av rådsdirektiv 76/763/EØF om passasjerseter for jord- eller skogbrukstraktorer og europaparlaments- og rådsdirektiv 2009/144/EF om visse deler av og spesifikasjoner for jord- eller skogbrukstraktorer
Commission Directive 2010/52/EU of 11 August 2010 amending, for the purposes of adaptation of their technical provisions, Council Directive 76/763/EEC relating to passenger seats for wheeled agricultural or forestry tractors and Directive 2009/144/EC of the European Parliament and of the Council on certain components and characteristics of wheeled agricultural or forestry tractors
Norsk forskrift kunngjort 17.4.2012
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 16.3.2012)
Sammendrag av innhold
Direktiv 2010/52/EU endrer direktiv 76/763/EØF av 27. juli 1976 og Europaparlaments- og rådsdirektiv 2009/144/EF av 30. november 2009. Direktivene er to av særdirektivene til direktiv 2003/37/EF om EF-typegodkjenning for jord - og skogsbrukstraktorer.
Sikkerhet er en av de viktigste grunnpillarer i direktiv 2003/37/EF. For å øke beskyttelsen av brukerne, er det viktig at kravene i nevnte direktiv med tilhørende særdirektiv fullstendiggjøres. Hovedformålet med endringsdirektivet er derfor å oppdatere sikkerhetskravene slik at disse omfatter alle risikoelementene som er anført i direktiv 2006/42/EF vedlegg I, om maskiner. Endringen medfører at direktiv 2006/42/EF ikke lenger får anvendelse på traktorer, som er typegodkjent på bakgrunn av typegodkjennelseslovgivningen for jord- og skogbrukstraktorer, da gjennomføringen av nærværende endringsdirektiv betyr at direktiv 2003/37/EF nå skal omfatte alle risikoelementer.
Den Europeiske Standardiseringsorganisasjonen (CEN) har utarbeidet harmoniserte standarder for beskyttelse av passasjerer/fører i forbindelse med velt og for beskyttelse mot farlige stoffer. Disse standardene er vedtatt og offentliggjort, og bør derfor innarbeides i dette direktiv.
I direktiv 76/763/EØF er det fastsatt krav til utforming og montering av passasjerseter på jord og- skogbrukstraktorer. For å øke sikkerheten skal dette direktivet endres ved at det nå skal inkorporeres ytterligere tekniske forskrifter for beskyttelse av passasjerer, jf. direktiv 2006/42/EF, hva angår veltning og sikkerhetsseleforankringer til passasjerseter. Dette innebærer at det etter direktivet vil stilles krav om at passasjersetene skal utformes etter standard EN 15694:2009.
I direktiv 2009/144/EF et det fastsatt tekniske forskrifter for visse deler og spesifikasjoner for jord - og skogbrukstraktorer. Direktivet skal endres for å øke beskyttelsen i forbindelse med fare for inntrengning av gjenstander og farlige væsker i førerhuset. Det skal også fastsettes minstekrav til betjeningsanvisninger, som sikrer at traktorbrukere har de nødvendige opplysninger for å vurdere om traktorene er egnet til ønsket formål. I henhold til direktiv 2010/52/EF, artikkel 3, skal traktorer i forbindelse med typegodkjenning oppfylle kravene i direktiv 2009/144/EF.
Vurdering
Norge stiller seg positivt til direktivet ettersom det innebærer forbedret sikkerhet for passasjerer/fører av traktor. Direktivet vil ikke ha økonomiske konsekvenser for Norge. Det vil heller ikke medføre administrative konsekvenser utover det som må gjøres for å endre dagens forskrift. Herunder må listen over krav i vedlegg I til kjøretøyforskriften av 4. oktober 1994 oppdateres.
Direktivet er relevant og akseptabelt etter EØS-avtalen.
Andre opplysninger
Norge har ikke deltatt i arbeidsgrupper ved utarbeidelsen av dette direktiv.
Status
Direktivet ble vedtatt 11. august 2010 og trådte i kraft i EU 2. mars 2011.
Direktiv 2010/52/EU ble innlemmet i EØS-avtalen i EØS-komitemøte den 10 februar 2012, ved komitebeslutning 8/2012. Rettsakten er implementert i vedlegg I til forskrift 4. oktober 1994 nr. 918 om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften), ved endringsforskrift av 16.februar 2012.
Sammendrag av innhold
Direktiv 2010/52/EU endrer direktiv 76/763/EØF av 27. juli 1976 og Europaparlaments- og rådsdirektiv 2009/144/EF av 30. november 2009. Direktivene er to av særdirektivene til direktiv 2003/37/EF om EF-typegodkjenning for jord - og skogsbrukstraktorer.
Sikkerhet er en av de viktigste grunnpillarer i direktiv 2003/37/EF. For å øke beskyttelsen av brukerne, er det viktig at kravene i nevnte direktiv med tilhørende særdirektiv fullstendiggjøres. Hovedformålet med endringsdirektivet er derfor å oppdatere sikkerhetskravene slik at disse omfatter alle risikoelementene som er anført i direktiv 2006/42/EF vedlegg I, om maskiner. Endringen medfører at direktiv 2006/42/EF ikke lenger får anvendelse på traktorer, som er typegodkjent på bakgrunn av typegodkjennelseslovgivningen for jord- og skogbrukstraktorer, da gjennomføringen av nærværende endringsdirektiv betyr at direktiv 2003/37/EF nå skal omfatte alle risikoelementer.
Den Europeiske Standardiseringsorganisasjonen (CEN) har utarbeidet harmoniserte standarder for beskyttelse av passasjerer/fører i forbindelse med velt og for beskyttelse mot farlige stoffer. Disse standardene er vedtatt og offentliggjort, og bør derfor innarbeides i dette direktiv.
I direktiv 76/763/EØF er det fastsatt krav til utforming og montering av passasjerseter på jord og- skogbrukstraktorer. For å øke sikkerheten skal dette direktivet endres ved at det nå skal inkorporeres ytterligere tekniske forskrifter for beskyttelse av passasjerer, jf. direktiv 2006/42/EF, hva angår veltning og sikkerhetsseleforankringer til passasjerseter. Dette innebærer at det etter direktivet vil stilles krav om at passasjersetene skal utformes etter standard EN 15694:2009.
I direktiv 2009/144/EF et det fastsatt tekniske forskrifter for visse deler og spesifikasjoner for jord - og skogbrukstraktorer. Direktivet skal endres for å øke beskyttelsen i forbindelse med fare for inntrengning av gjenstander og farlige væsker i førerhuset. Det skal også fastsettes minstekrav til betjeningsanvisninger, som sikrer at traktorbrukere har de nødvendige opplysninger for å vurdere om traktorene er egnet til ønsket formål. I henhold til direktiv 2010/52/EF, artikkel 3, skal traktorer i forbindelse med typegodkjenning oppfylle kravene i direktiv 2009/144/EF.
Vurdering
Norge stiller seg positivt til direktivet ettersom det innebærer forbedret sikkerhet for passasjerer/fører av traktor. Direktivet vil ikke ha økonomiske konsekvenser for Norge. Det vil heller ikke medføre administrative konsekvenser utover det som må gjøres for å endre dagens forskrift. Herunder må listen over krav i vedlegg I til kjøretøyforskriften av 4. oktober 1994 oppdateres.
Direktivet er relevant og akseptabelt etter EØS-avtalen.
Andre opplysninger
Norge har ikke deltatt i arbeidsgrupper ved utarbeidelsen av dette direktiv.
Status
Direktivet ble vedtatt 11. august 2010 og trådte i kraft i EU 2. mars 2011.
Direktiv 2010/52/EU ble innlemmet i EØS-avtalen i EØS-komitemøte den 10 februar 2012, ved komitebeslutning 8/2012. Rettsakten er implementert i vedlegg I til forskrift 4. oktober 1994 nr. 918 om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften), ved endringsforskrift av 16.februar 2012.