Delegert kommisjonsforordning (EU) 2024/1294 av 1. mars 2024 om retting av visse språkversjoner av delegert kommisjonsforordning (EU) 2023/2867 om utfylling av europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2019/631 ved fastsettelse av veiledende prinsipper og kriterier for fastsettelse av framgangsmåtene for kontroll av verdiene for CO2-utslipp og drivstofforbruk for personbiler og lette nyttekjøretøyer som er i bruk (kontroll i bruk)
Prinsipper og kriterier for sjekk av CO2-utslipp og drivstofforbruk for person- og varebiler: retting av visse språkversjoner
EØS-komitebeslutning 25.10.2024 om innlemmelse i EØS-avtalen
Tidligere
- Utkast til delegert kommisjonsforordning sendt til Europaparlamentet og Rådet for klarering 1.3.2024
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 6.5.2024.
- EØS/EFTA-landenes utkast til EØS-komitebeslutning oversendt til Kommisjonen 21.8.2024
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 31.10.2024)
Sammendrag av innhold
I den nederlandske og tyske utgaven av Kommisjonsforordning (EU) 2023/2867 har det i enkelt bestemmelse blitt oppdaget språklige oversettelsesfeil.
Forordning (EU) 2024/1294 korrigerer de nevnte feil i den nederlanske og tyske språkversjonen av forordning (EU) 2023/2867.
Merknader
Det har vært avklaringer mellom Samferdselsdepartementet og Utenriksdepartementet i liknende saker tidligere, og avtalt følgende:
Det skrives EØS-notat.
Forordningen vurderes relevant og akseptabel.
Forordningen vil bli innlemmet i EØS-avtalen, men trenger ikke å gjennomføres i norsk rett (altså ikke nasjonal høring, og ikke bekreftelse til ESA v/Form 1).
Status
Rettsakten ble tatt inn i EØS-avtalen den 25. oktober 2024, beslutning nr. 248/2024.
Etter tidligere avklaringer med departementet er det ikke behov for å sende slike rettsakter på høring, de tas ikke inn i relevant regelverk og det sendes heller ikke Form 1 til ESA.