(Utkast) Kommisjonsforordning (EU) .../... om endring av vedlegg XVII til europaparlaments- og rådsforordning (EU) nr. 1907/2006 med hensyn til per- og polyfluoralkylstoffer i brannskum
REACH-forordningen om kjemikalier: endringsbestemmelser om per- og polyfluoralkylstoffer i brannskum
Utkast til kommisjonsforordning sendt til Europaparlamentet og Rådet for klarering og publisert i EUs komitologiregister 7.5.2025
Bakgrunn
(fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 20.5.2025)
Beskrivelse
Sammendrag av innhold:
Per- og polyfluoralkylstoffer (PFAS) er en gruppe menneskeskapte kjemiske stoffer med høyt innhold av fluor, som det er anslått at det finnes mer enn ti tusen ulike forbindelser av. PFAS er miljøgifter og blant de mest bekymringsfulle stoffene vi omgir oss med. Stoffene er svært stabile og brytes i liten grad ned i miljøet og blir derfor værende i miljøet i veldig lang tid og kalles gjerne "forever chemicals". Samtidig kan stoffene hope seg opp i organismer og noen er mobile i vannmiljøet. Det fører til at mennesker kan få i seg disse stoffene via mat og drikkevann. Flere av PFASene har blitt funnet å ha negative effekter på helse og miljø. Norge har et nasjonalt mål om å redusere utslipp og bruk av kjemikalier som utgjør en alvorlig trussel mot helse og miljø.
Brannslukningsskum med PFAS (PFAS-holdig brannskum) er spesielt egnet til å slukke branner i flytende brennstoff som oljer, alkohol mv. PFAS-holdig brannskum anvendes av industrielle virksomheter (bl.a. olje og gass), flyplasser, skipsfart, forsvaret, brannetater og på brannøvingssteder. Bruk av PFAS-holdig brannskum er den største kilden for utslipp av PFAS til miljøet og har ført til forurensing av jord og drikkevann. Opprydding av forurensninger er teknisk vanskelig og svært kostbart.
Noen undergrupper av PFAS, som PFOS og PFOA, er allerede forbudt i brannskum, og det er fare for at disse stoffene erstattes med andre problematiske PFASer i brannskum.
Hovedtrekkene i restriksjonsforslaget er:
- PFAS i brannslukkingsskum i en konsentrasjon på ≥ 1 mg/L for sum av alle PFASer blir forbudt å omsette og bruke med en overgangsperiode på fem år, med unntak av sju spesifikke bruksområder som får følgende overgangsperioder:
- trening på brannøvingsplasser og testing: 18 måneder
- unntatt funksjonell testing av brannslukningsutstyr, mot at det ikkje er utslepp til miljø - kommunale brannvesen: 18 måneder
- bærbare brannslukkere: 31. desember 2030
- storindustribedrifter, unntatt sivile flyplasser og militære anlegg: 10 år
- off shore/olje- og gassplatformer: 10 år
- militære skip, samt sivile skip tatt i bruk før regelverket trer i kraft: 10 år
- trening på brannøvingsplasser og testing: 18 måneder
- Aktører som får 10 års overgangsperiode må innen 12 måneder utarbeide en håndteringsplan hvor de redegjør for hvordan de har sikret at PFAS-holdig brannskum ikke slippes ut i miljøet.
- For brannskum som tilsettes i rengjort brannslukkingsutstyr tatt i bruk før regelverket trer i kraft vil en grenseverdi på 50 mg/L gjelde, for å unngå at forurensning fra rester av gammelt skum i utstyret fører til at utstyret må byttes ut for at det nye skummet skal oppfylle kravene. Det har vist seg at rengjøring av slikt utstyr er vanskeligere enn forventet og nytt fluorskum blir kontaminert av rester som ikke forsvinner ved vask. Etter fem år skal det vurderes om denne grenseverdien kan fjernes.
- Det vil være krav til merking av både brannskum og avfall og avløpsvann som inneholder mer enn 1 mg/L PFAS.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Hovedrettsakten, forordning (EF) nr. 1907/2006 om registrering, vurdering og godkjenning av samt begrensninger for kjemikalier (Reach), er innlemmet i EØS-avtalen og gjennomført i norsk rett ved REACH-forskriften. Gjennomføring av nye forordninger skjer ved endringer i denne forskriften. Dette gjelder også endringer i forordninger som tilhører Reach, som gebyrforordningen til Reach.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Denne rettsakten innebærer og vil medføre, både nytte og kostnader. Restriksjonsforslaget er utviklet for å begrense bruk og omsetning av PFAS i brannskum i konsentrasjoner ≥ 1 mg/L. Dette vil ha konsekvenser for næringslivet som må omstille seg til bruk av andre stoffer eller teknologier. Det er allerede fluorfrie brannskum tilgjengelige og i bruk for mange anvendelser.
Samfunnets kostnader uten en regulering er vurdert til å overstige kostnadene ved å innføre en restriksjon for PFAS i brannskum. Høye samfunnsøkonomiske kostnader følger av stoffenes persistens og lange levetid i miljøet.
Endringen styrker eksisterende EU-regelverk og vil gi økt beskyttelse av helse og miljø. Den samlede innstrammingen av kjemikaliepolitikken i Europa forventes på lengre sikt å medføre en betydelig reduksjon i omfanget av skader som kan knyttes til kjemikaliebruk i Europa.
De aller fleste norske bedrifter som produserer, omsetter eller benytter kjemikalier i sin produksjon opererer på det europeiske markedet. Dersom disse bedriftene fortsatt ønsker å ha tilgang til det europeiske markedet, må de oppfylle kravene i det nye EU-regelverket, uavhengig av om reglene gjennomføres i Norge eller ikke. Selve gjennomføringen i norsk regelverk vil derfor ikke medføre administrative eller økonomiske konsekvenser utover endringene som allerede følger av EUs nye regelverk.
Echas komité for risikovurdering (Rac) og den sosioøkonomiske komiteen (Seac) har vurdert restriksjonsforslaget. Rac konkluderer med at bruk av PFAS i brannskum medfører en risiko for menneskers helse og for miljøet. Seac konkluderer med at restriksjonen er det mest hensiktsmessige tiltaket i EU/EØS-området for å regulere risikoen stoffgruppen medfører på en proporsjonal måte.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten omfattes av hurtigprosedyren og er derfor ikke behandlet i spesialutvalg. Dokumenter om endringer i Reach-regelverket legges ut på hjemmesiden til Miljødirektoratet.
Norge deltar aktivt i arbeidet i EU knyttet til regelverket, blant annet i komiteer og ekspertgrupper i Europakommisjonen og kjemikaliebyrået Echa. Forslaget har vært på en internasjonal høring hos Echa, og norske aktører hadde anledning til å kommentere i den forbindelsen.
Vurdering
Rettsakten er til vurdering i Efta-landene.
I Handlingsplan for ein giftfri kvardag 2021–2024 framheves utfasing av PFAS. Å forby PFAS i brannskum i EU/EØS er dermed i tråd med norsk politikk på kjemikalieområdet.
Norge støtter det endelige forslaget, men vi hadde foretrukket kortere overgangsperioder for flere bruksområder. I Norge har både sivile flyplasser, offshore installasjoner og noen landbaserte olje- og gassraffinerier innført fluorfrie skum, så det finnes produkter på markedet i tilstrekkelige mengder for formålet. Det er en risiko for at 10 års overgangsperiode for disse bruksområdene kan bremse substitusjonsprosessen til fluorfrie alternativer. Videre mener vi også at den indikerte måten å bruke de nevnte målemetodene (sum av alle PFASer) er uheldig da det er uklart hvor godt den egentlig treffer de relevante stoffene. Det ville vært mest hensiktsmessig med en pragmatisk metode som dekker alle PFAS-stoffer som er i skumblandingen.
Status
Restriksjonsforslaget fikk flertall i Reach-komiteen 29. april 2025 og er på gjennomlesing hos EUs råd og parlament til 6. august. Det er til slutt Kommisjonen som fatter endelig vedtak.
Echa hadde forslaget på offentlig høring i perioden 23. mars – 23. september 2022. Endelig Rac- og Seac-opinion ble ferdigstilt 7. juni 2023.