(Under forberedelse) Kommisjonsforordning (EU) .../... om endring av vedlegg XVII til europaparlaments- og rådsforordning (EU) nr. 1907/2006 med hensyn til per- og polyfluoralkylstoffer i brannskum
REACH-forordningen om kjemikalier: endringsbestemmelser om per- og polyfluoralkylstoffer i brannskum
EØS-notat offentliggjort 3.12.2024
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 2.12.2024)
Status
Restriksjonsforslaget er under behandling i Reach-komiteen. Det er Europakommisjonen som fatter endelig vedtak, det forventes tidligst våren 2025.
Echa hadde forslaget på offentlig høring i perioden 23. mars – 23. september 2022. Endelig Rac- og Seac-opinion ble ferdigstilt 7. juni 2023.
Beskrivelse
Sammendrag av innhold:
Per- og polyfluoralkylstoffer (PFAS) er en gruppe menneskeskapte kjemiske stoffer med høyt innhold av fluor. Det er anslått at det finnes mer enn ti tusen ulike PFAS-forbindelser i denne stoffgruppen. PFAS er miljøgifter og blant de mest bekymringsfulle stoffene vi omgir oss med. Stoffene er svært stabile og brytes i liten grad ned i miljøet og blir derfor værende i miljøet i veldig lang tid og kalles gjerne "forever chemicals". Samtidig kan stoffene hope seg opp i organismer og noen er mobile i vannmiljøet. Det fører til at mennesker kan få i seg disse stoffene via mat og drikkevann. Flere av PFASene har blitt funnet å ha negative effekter på helse og miljø. De samlede helsekostnadene som følger av PFAS-eksponering i EU/EØS har blitt estimert til 52 – 84 milliarder euro i året i en nordisk studie.
PFAS brukes blant annet i brannskum som brukes til å slukke branner i flytende brennstoff som oljer, alkohol mv. PFAS-holdig brannskum anvendes av industrielle virksomheter (bl.a. olje og gass), flyplasser, skipsfart, forsvaret, brannetater og på brannøvingssteder. Bruk av PFAS-holdig brannskum er den største kilden for utslipp av PFAS til miljøet og har ført til forurensing av jord og drikkevann. Opprydding av forurensninger er teknisk vanskelig og svært kostbart.
Norge har et nasjonalt mål om å redusere utslipp og bruk av kjemikalier som utgjør en alvorlig trussel mot helse og miljø. Noen undergrupper av PFAS, som PFOS og PFOA, er allerede forbudt i brannskum, og det er fare for at disse stoffene erstattes med andre problematiske PFASer i brannskum.
Hovedtrekkene i forslaget til restriksjon er:
- forbud mot bruk og omsetning av PFAS i brannskum og brannskumkonsentrat i en konsentrasjon på ≥ 1 mg/L (= 1 ppm) for total konsentrasjon av PFAS
- overgangstidene som gjelder før forbudet trer i kraft varierer fra 12 måneder til 10 år for ulike bruksområder
- Europakommisjonen foreslår en revisjonsklausul for bruksområder som er foreslått med 10 års overgangsperiode, siden tilgang på alternativer for disse områdene er usikker, dette gjelder for bruk og omsetning til bruk på skip, industrianlegg omfattet av direktiv 2012/18/EU ("Seweso III-direktivet") og olje og gass)
- for fluorfrie brannskum som stammer fra og er til stede i utstyr som har gjennomgått rengjøring (unntatt bærbare brannslukkere), foreslår Kommisjonen en konsentrasjonsgrense på 50 mg/L for summen av alle PFAS. Bakgrunnen for dette er utfordringer med rengjøring av utstyr.
For øvrige detaljer, se selve restriksjonsforslaget.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Hovedrettsakten, forordning (EF) nr. 1907/2006 om registrering, vurdering og godkjenning av samt begrensninger for kjemikalier (Reach), er innlemmet i EØS-avtalen og gjennomført i norsk rett ved REACH-forskriften. Gjennomføring av nye forordninger skjer ved endringer i denne forskriften. Dette gjelder også endringer i forordninger som tilhører Reach, som gebyrforordningen til Reach.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Denne rettsakten innebærer og vil medføre, både nytte og kostnader. Restriksjonsforslaget er utviklet for å begrense bruk og omsetning av PFAS i brannskum i konsentrasjoner ≥ 0,1%. Dette vil ha konsekvenser for næringslivet som må omstille seg til bruk av andre stoffer eller teknologier. Det er allerede fluorfrie brannskum tilgjengelige og i bruk for mange anvendelser.
Samfunnets kostnader uten en regulering er vurdert til å overstige kostnadene ved å innføre en restriksjon for PFAS i brannskum. Høye samfunnsøkonomiske kostnader følger av stoffenes persistens og lange levetid i miljøet.
Endringen styrker eksisterende EU-regelverk og vil gi økt beskyttelse av helse og miljø. Den samlede innstrammingen av kjemikaliepolitikken i Europa forventes på lengre sikt å medføre en betydelig reduksjon i omfanget av skader som kan knyttes til kjemikaliebruk i Europa.
De aller fleste norske bedrifter som produserer, omsetter eller benytter kjemikalier i sin produksjon opererer på det europeiske markedet. Dersom disse bedriftene fortsatt ønsker å ha tilgang til det europeiske markedet, må de oppfylle kravene i det nye EU-regelverket, uavhengig av om reglene gjennomføres i Norge eller ikke. Selve gjennomføringen i norsk regelverk vil derfor ikke medføre administrative eller økonomiske konsekvenser utover endringene som allerede følger av EUs nye regelverk.
Echas komité for risikovurdering (Rac) og den sosioøkonomiske komiteen (Seac) har vurdert restriksjonsforslaget. Rac konkluderer at bruk av PFAS i brannskum medfører en risiko for menneskers helse og for miljøet. Seac konkluderer at restriksjonen er det mest hensiktsmessige tiltaket i EU/EØS-området for å regulere risikoen stoffgruppen medfører på en proporsjonal måte.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten omfattes av hurtigprosedyren og er derfor ikke behandlet i spesialutvalg. Dokumenter om endringer i Reach-regelverket legges ut på hjemmesiden til Miljødirektoratet.
Norge deltar aktivt i arbeidet i EU knyttet til regelverket, blant annet i komiteer og ekspertgrupper i Europakommisjonen og kjemikaliebyrået Echa. Forslaget har vært på en internasjonal høring hos Echa, og norske aktører hadde anledning til å kommentere i den forbindelsen.
Vurdering
Rettsakten er til vurdering i Efta-landene.
I Handlingsplan for ein giftfri kvardag 2021–2024 framheves utfasing av PFAS. Forslaget om å forby PFAS i brannskum i EU/EØS er dermed i tråd med norsk politikk på kjemikalieområdet.