Delegert kommisjonsforordning (EU) 2025/1045 av 20. mai 2025 om endring av europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2019/1242 med hensyn til tilføyelse av en kjøretøyundergruppe for ekstra tunge kombivogner
Reduksjonsmål for CO2-utslipp fra tunge kjøretøyer (2019): tilleggsbestemmelser om ekstra tunge kombivogner
EØS-notat offentliggjort 28.10.2025
Tidligere
- Utkast til forordning lagt fram av Kommisjonen 7.3.2025 med tilbakemeldingsfrist 4.4.2025
- Utkast til delegert kommisjonsforordning sendt til Europaparlamentet og Rådet for klarering 20.5.2025
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 25.7.2025
Bakgrunn
(fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 26.10.2025)
Sammendrag av innhold
Kommisjonsforordning (EU) 2025/1045 av 25. juli 2025 omhandler fastsettelse av CO-utslippsstandarder for tunge kjøretøy, og endrer forordning (EU) 2019/1242.
Bakgrunnen er at det er påvist lavere utslipp enn tidligere antatt for ekstra tunge kjøretøykombinasjoner (EHC, extra heavy combination lorries). Dette må gjenspeiles og korrigeres i gjeldende regelverk slik at beregningen av produsentenes spesifikke CO2-utslipp blir så korrekt som mulig.
Hovedinnhold i forordningen
I henhold til artikkel 1 endrer kommisjonsforordning (EU) 2025/1045 vedlegg I til forordning (EU) 2019/1242 på følgende områder:
Klassifisering av tunge kjøretøy (klasse N)
- Nye og mer detaljerte undergrupper (sg) innføres, basert på kjøretøygruppe (fra forordning (EU) 2017/2400), kabinetype (dag-/sovekabine), motoreffekt og rekkevidde.
- Spesialkjøretøy og nullutslippskjøretøy henføres til bestemte undergrupper for rapporteringsformål.
- Klassifiseringen gjelder primært tunge kjøretøy i klassene N2 og N3.
Oppgaveprofiler, nyttelast og kjørelengde
- Nye tabeller for vekting av oppgaveprofiler (regional, urban, langtransport).
- Oppdaterte tabeller for nyttelastverdier og årlige kjørelengder.
- Referanseverdiene danner grunnlaget for beregning av CO-utslipp.
CO-reduksjonsmål for fabrikanter (jf. vedlegg I, punkt 4.3.1)
- 2025–2029: 15 % reduksjon for tunge lastebiler >16 tonn (standardkonfigurasjoner som 4×2 og 6×4).
- 2030–2034: 43 % reduksjon.
- 2035–2039: 64 % reduksjon.
- Fra 2040: 90 % reduksjon.
- Spesialkjøretøy (f.eks. betongbiler, renovasjonskjøretøy, brannbiler) og tilhengere/semitrailere omfattes av særskilte og lavere mål (0–10 %), som reflekterer deres mer begrensede tekniske reduksjonspotensial
Merknader
EU-hjemmel
Forordning (EU) 2025/1045 er vedtatt med hjemmel i Traktaten om den Europeiske Unions Virkemåte (TEUV) artikkel 290.
Rettslige konsekvenser
Forordningen som endres (2019/1242) er implementert i Forskrift 28.12.2018 nr. 2247 om krav til CO2-utslipp mv. for produsenter av person- og varebiler og tunge kjøretøy (M, N og O), og forordning (EU) 2025/1045 vil bli implementert i samme forskrift.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Utover arbeidet med implementering av forordningen og noe utvidede rapporteringsrutiner vil ikke implementeringen av denne forordningen ha begrensede økonomiske eller administrative konsekvenser.
Forordningen vurderes å henhøre under Gruppe 2 (rettsakter som krever forskriftsendring og som ikke griper vesentlig inn i norsk handlefrihet).
Norge har deltatt i internasjonale foraer der forordningen har blitt drøftet (TCMW - Technical Committee for Motor Vehicles, i EU).
Sakkyndige instansers merknader
Forordningen blir behandlet etter EFTA's 'fasttrack', og forelegges derfor ikke noe Spesialutvalg for vurdering.
Forordningen vurderes imidlertid relevant og akseptabel for Norge av Statens vegvesen.
Vurdering
Forordningen er EØS-relevant og vurderes som akseptabel for Norge. Den vil påvirke importører og fabrikanter gjennom strengere utslippskrav, og kan bidra til en raskere omstilling til nullutslippslastebiler og -busser i Norge
Andre opplysninger
Norge har vært representert i internasjonalt forum (TCMV) når denne forordningen har vært diskutert.
Status
Forordningen ble vedtatt 20. mai 2025 og kom til anvendelse i EU den 14.08.25.
Forordningen vil bli sendt på nasjonal høring høsten 2025.