Kommisjonens gjennomføringsbeslutning 2012/204/EU av 19. april 2012 om endring av vedlegga til vedtak 2003/467/EF med omsyn til fråsegna om at Latvia er offisielt fri for brucellose og at visse regionar i Italia, Polen og Portugal er offisielt frie for tuberkulose, brucellose og enzootisk bovin leukose
Regioner som er fri for storfebrucellose (Latvia) og storfetuberkulose, storfebrucellose og enzooisk bovin leukose (Italia, Polen og Portugal)
EØS-komitebeslutning 1.2.2013
Bakgrunn
(fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 6.2.2013)
Sammendrag av innhold
Rettsakten endrer vedleggene I-III til vedtak 2003/467/EF, som listefører medlemsstater og regioner som er erklært frie for henholdsvis tuberkulose, brucellose og enzootisk bovin leukose hos storfe. Følgende endringer er gjennomført: 
Om tuberkulose:
• I Italia er provinsene Asti og Biella i regionen Piemonte erklært frie for tuberkulose
• Provinsen Ascoli Piceno i regionen Marche i Italia, som allerede er listeført som fri for tuberkulose, inndeles i to forskjellige provinser; Ascoli Piceno og Fermo
• I Portugal erklæres alle distrikter innenfor regionen Algarve som frie for tuberkulose
Om brucellose:
• Latvia erklæres fri for brucellose hos storfe
• I Italia erklæres alle provinser i regionen Valle d'Aosta som frie for brucellose
• I Portugal erklæres alle distrikter innenfor regionen Algarve som frie for brucellose
Om enzootisk bovin leukose:
• I regionen Sicilia i Italia erklæres provinsene Catania, Enna, Palermo og Ragusa som frie for enzootisk bovin leukose
• I Polen erklæres 19 distrikter (powiaty) i fylkene Kujawsko-Pomorskie, Pomorskie, Warminsko-Mazurskie of Wielkopolskie som frie for enzootisk bovin leukose
• I Portugal erklæres alle distrikter innenfor regionene Centro, Lisboa e Valo do Tejo og fire distrikter innenfor regionen Norte (Braga, Braganca, Viana do Castelo, Vila Real) som frie for enzootisk bovin leukose
Merknader
Rettslige konsekvenser:
Rettsakten medfører ikke behov for regelverksendringer. De aktuelle land- og regionslistene i EØS er ikke tatt med i våre forskrifter, men informasjon om listene er lagt ut på Mattilsynets hjemmeside.
Økonomiske og administrative konsekvenser:
Rettsakten antas ikke å få økonomiske eller administrative konsekvenser for næringen eller Mattilsynet.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten har vært vurdert av Spesialutvalget for matproduksjon, der Landbruks- og matdepartementet, Fiskeri- og kystdepartementet, Helse- og omsorgsdepartementet, Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet, Finansdepartementet, Miljøverndepartementet, Nærings- og handelsdepartementet, Utenriksdepartementet og Mattilsynet er representert.
Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Mattilsynet vurderer rettsakten som EØS-relevant og akseptabel.
Status
Rettsakten er vedtatt og er under vurdering i EØS/EFTA-statene.