(Utkast) Kommisjonens gjennomføringsbeslutning om endring av gjennomføringsbeslutning C(2015) 8005 med hensyn til avklaring, harmonisering og forenkling av visse spesifikke securitytiltak innenfor sivil luftfart
Sikkerhet i sivil luftfart: endringsbestemmelser
EØS-notat offentliggjort 5.11.2024
Tidligere
- Utkast til kommisjonsbeslutning godkjent av komite (representanter for medlemslandene) og publisert i EUs komitologiregister 5.4.2024
Redaksjonens kommentar
Kommisjonsbeslutningen er konfidensiell og vil ikke bli publisert.
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 29.8.2024)
Sammendrag av innhold
Europaparlaments- og Rådsforordning (EF) nr. 300/2008 etablerer felles bestemmelser om sikkerhet i sivil luftfart. På securityområdet er de detaljerte tiltakene for gjennomføring av felles grunnleggende standarder for luftfartssikkerhet fastsatt i forordning (EU) 2015/1998 og i beslutning C(2015) 8005. Det er vedtatt endringer i visse krav som fremgår av beslutningen, men ettersom beslutningen inneholder den konfidensielle delen av de detaljerte gjennomføringsbestemmelsene i securityregelverket kan inneholdet i disse ikke beskrives i notatet her. Endringer til forordning (EU) 2015/1998 gjennom endringsforordning (EU) 2024/1255 er omtalt i eget EØS-notat.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Den nye rettsakten er gitt med hjemmel i forordning 300/2008, som igjen har hjemmel i TFEU artikkel 100.
Rettsakten vil bli gjennomført i norsk rett ved en endring av forskrift 1. mars 2011 nr. 214 om forebyggelse av anslag mot sikkerheten i luftfarten mv. (securityforskriften), og tilhører gruppe 2. Det er Luftfartstilsynet som skal gjennomføre forskriftsendringen som vil gjennomføre endringsbeslutningen i norsk rett; endringen faller innenfor Luftfartstilsynets delegerte forskriftskompetanse, jf. securityforskriften § 4 andre ledd.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Det er ikke gjort en separat vurdering av konsekvenser for denne beslutningen. Se derfor EØS-notat for endringsforordning (EU) 2024/1255 til forordning (EU) 2015/1998 om økonomiske og administrative konsekvenser.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsaktene følger fast track-prosedyren og behandles derfor ikke av SU Transport.
Luftfartstilsynet finner at rettsakten er EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Nytt regelverk skal utfylle beslutning C(2015) 8005 som allerede er gjennomført i norsk rett gjennom EØS-avtalen.
Luftfartstilsynet finner at rettsakten er EØS-relevant og akseptabel. Det er ikke behov for tilpasningstekst.
Status
Regelverksforslaget ble presentert, diskutert og votert over under AVSEC-møte mars 2024.
Rettsakten faller inn under EFTAs hurtigprosedyre.
Beslutningen vil bli gjennomført nasjonalt i påvente av EØS-prosessen ettersom deler av beslutningen trer i kraft 1. juni 2024.