(Under forberedelse) Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) .../... om endring av forordning (EU) nr. 1178/2011 med hensyn til innføring av gyrokopter-flygersertifikat
Sikkerhet i sivil luftfart: innføring av flygersertifikat for gyrokopter
EØS-notat offentliggjort 23.10.2024
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra kommisjonsforordningen)
Sammendrag av innhold
Regelverket endrer forordning (EU) nr. 1178/2011 og tilhørende AMC og GM, med hensyn til innføring av nye regler om gyrokopter-flygersertifikat (GPL) (RMT.0731). Regelverket skal gjelde for gyrokopter med MTOM (maksimal avgangsmasse) på mer enn 600 kilo eller med flere enn 2 seter. Dette er i samsvar med av forordning (EU) 2018/1139 jf. artikkel 2(1)(a) og (b) og anneks I punkt 1(f). Det innføres regler for krav til gyrokopte- flygersertifikat (GPL - gyroplane pilot licence). Tilsynsmyndigheten skal ha ansvar for utvikling av teorieksamensbank for GPL.
Målet med regelverket er å tilrettelegge for utviklingen av ny teknologi og ikke-tradisjonelle fly.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Gjennomføring av den nye endringsforordningen vil gjøres gjennom endring av forskrift 28. november 2015 nr. 1365 om sertifisering av besetningsmedlemmer.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Implementering av regelverket ville utløse behov for å vurdere grensesnittet mot nasjonal forskrift om sportsfly
Sakkyndige instansers merknader
Luftfartstilsynet vurderer at regelverket er EØS-relevant.
Status
NPA 2021-12 ble publisert den 15. november 2021 med frist for å gi innspill til EASA 28. januar 2022. NPA 2021-15 ble publisert 21. desember 2021 med frist for å gi innspill til EASA 4. april 2022.
Luftfartstilsynet publiserte informasjon om høringen på nettsiden vår, og oppfordret alle norske aktører til å besvare høringen til EASA. Høringsperioden for NPA 2021-12 var 8. desember 2021 til 14. januar 2022, og for NPA 2021-15 var det 10. januar 2022 til 21. mars 2022.
NPA 2021-12 og NPA 2021-15 tilhører RMT.0731 "New air mobility" og begge NPA -ene er slått sammen i Opinion 04/2024.