(Utkast) Kommisjonsforordning (EU) .../... om endring av europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 300/2008 med hensyn til spesifikasjoner for nasjonale kvalitetskontrollprogrammer for sikkerhet i sivil luftfart
Sikkerhet i sivil luftfart: nasjonale kvalitetskontrollprogrammer
EØS-notat offentliggjort 13.11.2025
Tidligere
- Utkast til kommisjonsforordning sendt til Europaparlamentet og Rådet for klarering og publisert i EUs komitologiregister 15.10.2025
Bakgrunn
(fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 5.11.2025)
Sammendrag av innhold
Europaparlaments- og Rådsforordning (EF) nr. 300/2008 etablerer felles bestemmelser om sikkerhet i sivil luftfart. EU foreslår endringer i forordning (EF) nr. 300/2008 om sivil luftfartssikkerhet, med formål å oppdatere vedlegg II som omhandler nasjonale kvalitetskontrollprogrammer. Endringene reflekterer utviklingen i internasjonale standarder og ICAOs nye krav.
Med tanke på den kontinuerlige utviklingen av internasjonale standarder, praksis, metodologier og verktøy for å overvåke etterlevelse av securityregler siden vedlegg II i forordningen ble vedtatt, er det viktig å endre og oppdatere de eksisterende spesifiserte kravene i vedlegget.
Deet er foreslått at endringene trer i kraft tyvende dag etter publisering i Official Journal.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Den nye rettsakten er gitt med hjemmel i forordning 300/2008, som igjen har hjemmel i TFEU artikkel 100.
Rettsakten vil bli gjennomført i norsk rett ved en endring av forskrift 1. mars 2011 nr. 214 om forebyggelse av anslag mot sikkerheten i luftfarten mv. (securityforskriften), og tilhører gruppe 2.
Ettersom rettsakten endrer forordning (EF) 300/2008 er det Samferdselsdepartementet som må vedta forskriftsendringen.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Luftfartstilsynet har igangsatt arbeid med å identifisere økonomiske og administrative konsekvenser av regelverket. Luftfartstilsynet oppdaterer notatet når arbeidet er kommet videre.
Sakkyndige instansers merknader
Luftfartstilsynet finner rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Rettsaketen har ikke vært behandlet i Spesialutvalget for transport.
Vurdering
Nytt regelverk som utfyller forordning (EF) nr. 300/2008 som allerede er gjennomført i norsk rett gjennom EØS-avtalen.
Luftfartstilsynet finner rettsakten EØS-relevant og akseptabel. Det er ikke behov for tilpasningstekst.
Andre opplysninger
To nye standarder er lagt til i ICAO-konvensjonen Annex 17 der én om rapportering av hendelser knyttet til ulovlige handlinger og forberedende handlinger, og én om et konfidensielt rapporteringssystem for sikkerhetsinformasjon fra passasjerer, besetning og bakkepersonell. I henhold til artikkel 11(2) tredje ledd i forordning (EF) nr. 300/2008 skal nasjonale kvalitetskontrollprogrammer muliggjøre rask oppdagelse og korrigering av mangler. De nye ICAO-standardene må innlemmes.
Et felles rammeverk for innsamling, deling og analyse av data om sikkerhetshendelser bør etableres for å støtte regelverksetterlevelse og forenkle rapportering. Rammeverket skal kreve at operatører og ansvarlige enheter rapporterer hendelser innen fastsatte frister, avhengig av alvorlighetsgrad, og etablere interne rapporteringssystemer med ansvarlige personer, opplæring, standardiserte skjemaer og felles klassifisering.
Rapportering etter denne rettsakten berører ikke eksisterende rapporteringsplikter etter forordning (EU) nr. 376/2014. Informasjon i rapportene skal behandles konfidensielt og kun brukes til luftfartssikkerhetsformål. Det skal etableres prosedyrer for deling av relevant informasjon med Kommisjonen, medlemsstater, nasjonale myndigheter, industrien og internasjonale partnere.
Medlemsstatene skal årlig rapportere til Kommisjonen med statistikk og analyser av mottatte rapporter.
Rapportering skal skje på harmonisert måte via en standardisert mal, basert på ICAOs veiledningsmateriale fra juni 2022.
Erfaringer med vedlegg II og utviklingen i global metodologi og terminologi tilsier behov for mindre justeringer, inkludert definisjoner og inspeksjonsfrekvenser.
Forordning (EF) nr. 300/2008 bør derfor endres, og vedlegg II erstattes.
Det kreves en forberedelsesperiode før ikrafttredelse av enkelte bestemmelser for å sikre effektiv implementering.
Status
Rettsakten var underlagt votering i AVSEC-møte september 2025 hvor reslutatet var positivt.
Rettsakten er enda ikke publisert i Official Journal (OJ), men er publisert i EU-kommisjonens komitologiregister (se lenke). Rettsakten har ikrafttredelse i EU tyvende dag etter publisering i OJ.
Rettsakten faller inn under EFTAs standardprosedyre.