Delegert kommisjonsforordning (EU) 2025/1122 av 5. juni 2025 om endring av europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2019/2144 for å ta hensyn til regelverksutviklingen med hensyn til endringer i FN-regulativ nr. 25, 34, 79, 100, 117, 127 og 152 og nye FN-regulativ nr. 167, 169 og 171 vedtatt av verdensforumet for harmonisering av kjøretøyregulativer i De forente nasjoners økonomiske kommisjon for Europa
Sikkerhetsforordningen for motorvogner 2019: endringsbestemmelser for innarbeiding av FN/ECE-regelverk
EØS-notat offentliggjort 25.8.2025
Tidligere
- Utkast til forordning lagt fram av Kommisjonen 10.12.2024 med tilbakemeldingsfrist 7.1.2025
- Utkast til delegert kommisjonsforordning sendt til Europaparlamentet og Rådet for klarering 5.6.2025
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 12.8.2025
Bakgrunn
(fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 14.9.2025)
Sammendrag av innhold
Typegodkjenningsforordning (EU) 2018/858 gir generelle føringer (rettigheter og begrensninger) for typegodkjenning av bil og tilhenger til bil. Forordningen utfylles av sikkerhetsforordning (EU) 2019/2144, som i seg selv og gjennom henvisninger til underliggende regelverk (i hovedsak FN-regulativer) angir de spesifikke, tekniske (sikkerhets)kravene som må være oppfylt. Samlet utgjør disse to forordningene rammene og innhold for all (type)godkjenning av bil og tilhenger til bil i Norge.
De tekniske (sikkerhets)kravene oppdateres jevnlig, på en av to måter; det vanligste er at det i UNECE vedtas nye/oppdaterte krav i et FN-regulativ (som EU tar inn i en rettsakt med gyldighet for Norge), men unntaksvis vedtar EU selv nye/oppdaterte krav i en rettsakt. Både Norge og EU deltar i FN-organet UNECE basert i Geneve, der aktuelle endringer besluttes i forumet WP29.
Ny forordning (EU) 2025/1122 omhandler endringer vedtatt i UNECE, som EU nå gir gyldighet for hele unionen og Norge. Dels vil oversikten over gjeldende kravnivå i sikkerhetsforordning (EU) 2019/2144 vedlegg I bli oppdatert, og tilsvarende vil virkeområde/ikrafttredelse i vedlegg II bli oppdatert.
A: Om forordningen og TYPEGODKJENNING
Hovedpunkter i endringene - forordningens vedlegg I:
- Oppdatering av eksisterende henvisninger til FN-regulativer:
Flere FN-regulativer som er nevnt i vedlegg I til forordningen er blitt oppdatert gjennom WP.29. Forordningen oppdateres derfor for å gjenspeile disse siste endringene.- Dekkgodkjenning: Endringer i krav til våtgrep for slitte dekk. Tidligere godkjente dekk (under FN-reg. 117 endringsserie 02 og 03) produsert før 7. juli 2026 kan fortsatt bli montert på kjøretøy frem til 6. januar 2029.
- Fotgjengersikkerhet: Vedlegg I oppdateres til å inkludere endringsserie 04 til FN-regulativ nr. 127, som styrker kravene til beskyttelse av hodet ved påkjørsler.
- Avansert nødbremsesystem (AEBS): Vedlegg I oppdateres til å henvise til endringsserie 02 av FN-regulativ nr. 152, som nå omfatter krav til AEBS ved kollisjoner ikke bare med personbiler, men også med fotgjengere og syklister.
- Førerstøttesystemer: Kjøretøy med slike systemer må oppfylle kravene i FN-regulativ nr. 171, og dette regulativet innarbeides i vedlegg II med angivelsen «hvis montert»
- Henvisninger til tre nye FN-regulativer:
- Nr. 167: Direkte sikt tunge kjøretøy
- Nr. 169: Hendelsesdataloggere (EDR) for tunge kjøretøy
- Nr. 171: Førerstøttesystemer (DCAS)
Hovedpunkter i endringene - forordningens vedlegg II:
- Tabeller over tekniske krav oppdateres for å samsvare med de nye regulativene.
- Krav til bl.a. hodebeskyttelse, direkte sikt, dekksikkerhet og førerstøttesystemer tydeliggjøres.
- Innføres også krav til «automatisk parkeringsservice» (pkt. E11) og systemer som støtter dynamisk førerkontroll (pkt. E10) – gjelder kun hvis systemet er montert (merket "IF").
- FN-reg. 167 innføres som kav i pkt B9 om direkte sikt for tunge kjøretøy.
Overgangsregler:
- Eldre typegodkjenninger for visse krav (f.eks. dekk og fotgjengerbeskyttelse) godtas til henholdsvis 2029 og 2031.
B: Om forordningen og ENKELTGODKJENNING
Som omtalt tidligere omhandler ny forordning (EU) 2025/1122 endringer vedtatt i UNECE, som EU nå gir gyldighet for typegodkjenning for hele unionen og Norge. Det er derfor nødvendig å ta de relevante endringene som gjelder enkeltgodkjenning av biler og tilhengere inn i vedlegg 1 til bilforskriften. Endringene omtales for hvert kravområde.
A14 – Drivstofftankers sikkerhet: Endringsserie 04 til FN-regulativ 34 tas inn som obligatorisk krav fra 1. september 2026. Fra samme dato kan ikke lenger endringsserie 03 danne grunnlag for enkeltgodkjenning av biler og tilhengere i Norge.
A19 – El-sikkerhet under bruk: Endringsserie 03 til FN-regulativ 100 tas inn som obligatorisk krav fra 1. september 2026. Fra samme dato kan ikke lenger endringsserie 03 danne grunnlag for enkeltgodkjenning av biler og tilhengere i Norge. 03- serien til FN-regulativet trådte i kraft i 2021. EU er relativt sent ute med å ta inn 03-serien. Vi må likevel gi tilstrekkelig til omstilling for bransjen, og setter derfor dato til 1. september 2026
B2 – Utvidet beskyttelsesområde for hodestøt: Endringsserie 04 til FN-regulativ 127 tas inn som obligatorisk krav fra 1. september 2031. Fra samme dato kan ikke lenger endringsserie 02 danne grunnlag for enkeltgodkjenning av biler og tilhengere i Norge.
B9 – Direkte sikt for tunge kjøretøyer: FN-regulativ nr. 167.00 tas inn som teknisk rettsakt. Kravområdet har tidligere vært kjent i bilforskriften, også med hensyn til når dette blir gjort obligatorisk for nye kjøretøy.
C1 – Styreinnretning: Endringsserie 04 til FN-regulativ 79 tas inn som obligatorisk krav fra 1. september 2026. Fra samme dato kan ikke lenger endringsserie 03 danne grunnlag for enkeltgodkjenning av biler og tilhengere i Norge. 04- serien til FN-regulativet trådte i kraft i 2022. EU er relativt sent ute med å ta inn 04-serien. Vi må likevel gi tilstrekkelig til ti omstilling for bransjen, og setter derfor dato til 1. september 2026
- Retting: I forbindelse med denne forskriftsendringen vil det også bli rettet på en inkurie. FN-reg. 79.03 har ikke vært synlig i tabellen siden vedlegg 1 gjennomgikk strukturelle endringer i versjon fra 01.02.2025. I versjon av 21.01.2025 var regulativet synlig.
C9 – Avansert nødbremsesystem i lette kjøretøyer: Endringsserie 02 til FN-regulativ 152 tas inn som obligatorisk krav fra 1. juli 2026. Fra samme dato kan ikke lenger regulativets grunnversjon danne grunnlag for enkeltgodkjenning av biler og tilhengere i Norge. Det gjøres også oppmerksom på at det er innført en fotnote til dette kravområdet, som sikrer en legitimering av fortsatt relevante typegodkjenninger.
E5 – Hendelsesdatalogger (Kollisjonsdataopptaker): For dette kravområdet er det kun tydeliggjort at det er regulativets grunnversjon som er gjeldende for kjøretøy i gruppe M2, M3, N2 og N3. Dette innebærer ingen endring i rettsstillingen for dette kravområdet.
Merknader
EU-hjemmel
Delegert Kommisjonsforordning (EU) 2025/1122 er vedtatt av Kommisjonen med hjemmel i traktaten om den Europeiske Unions virkemåte (TEUV), artikkel 290.
Rettslige konsekvenser
Forordningen som endres (2019/2144) er implementert i bilforskriften, og forordning (EU) 2025/1122 vil bli implementert i samme forskrift. Aktuelle endringer knyttet til enkeltgodkjenning vil bli tatt inn i forskriftens vedlegg 1 og endringer knyttet til typegodkjenning i forskriftens vedlegg 5.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Forodningen vil ikke medføre adminstrative eller økonomiske konsekvenser utover arbeidet i forbindelse med implementering av forskriften.
Sakkyndige instansers merknader
Forordningen følger EFTA's hurtigprosedyre ('fast-track'). Den blir da ikke forelagt noe Spesialutvalg for vurdering. Statens vegvesen vurderer forordningen som relevant og akseptabel for Norge
Vurdering
Forordningen vurderes relevant og akseptabel for Norge.
Andre opplysninger
Norge har vært representert på møter (TCMV - EU's tekniske komite for kjøretøy) hvor denne forordningen er behandlet.
Status
Forordning ble vedtatt den 5. juni 2025 og publisert i EU-tidende 12. august 2025. Den kom til anvendelse i EU fra 1. september 2025.
Forordningen blir sendt på nasjonal høring ila september 2025, og vil derfor tidligst bli gjeldende i Norge fra 1. november 2025.