Sikkerhetsmål for jernbanesystemet: endringsbestemmelser
Kommisjonens gjennomføringsbeslutning 2013/753/EU av 11. desember 2013 som endrer beslutning 2012/226/EU om det andre settet med sikkerhetsmål for jernbanen
Commission Implementing Decision 2013/753/EU of 11 December 2013 amending Decision 2012/226/EU on the second set of common safety targets for the rail system
EØS-komitebeslutning 16.05.2014
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 10.06.2014)
Sammendrag av innhold
Vedtaket gjelder felles sikkerhetsmål for Bulgaria, Romania og Slovakia fordi disse ikke hadde tilgjengelige data da disse ble fastsatt for resten av EU. Det samme gjelder for Kroatia som ikke ble medlem før 1. juli 2013.
Det opprinnelige vedtaket 2012/226 er implementert i Norge gjennom forskrift 13. mars 2013 nr. 280 om felles sikkerhetsmål for jernbanen. I forbindelse med implementeringen av dette vedtaket fikk Norge tilpasningstekst for de nasjonale sikkerhetskravene til Norge. Ved gjennomføringen av vedtaket i norsk rett endres forskrift 13. mars 2013 nr. 280 om felles sikkerhetsmål for jernbanen.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten har ikke vært på høring, da det må anses som åpentbart unødvendig, jf. utredningsinstruksen pkt. 5.4.
Vurdering
Rettsakten har ingen betydning for Norge. Først ble det vurdert slik at den ikke skulle gjennomføres og kunne plasseres i Gruppe 3. Det ble deretter bestemt at det var hensiktsmessig å implementere den slik at all historikk og samtlige data er tilgjengelige. Rettsakten plasseres derfor i Gruppe 2.
Status
Vedtaket ble fattet av Kommisjonen 11. desember 2013, publisert i EU-tidende 13. desember 2013 og trådte i kraft samme dag. Vedtaket ble tatt inn i EØS-avtalen ved EØS-Komiteens beslutning nr. 92/2014 16. mai 2014. Vedtaket ble gjennomført i norsk rett ved forskrift om endring av forskrift 13. mars 2013 nr. 280 om felles sikkerhetsmål, som ble vedtatt og trådte i kraft 19. mai 2014.
Sammendrag av innhold
Vedtaket gjelder felles sikkerhetsmål for Bulgaria, Romania og Slovakia fordi disse ikke hadde tilgjengelige data da disse ble fastsatt for resten av EU. Det samme gjelder for Kroatia som ikke ble medlem før 1. juli 2013.
Det opprinnelige vedtaket 2012/226 er implementert i Norge gjennom forskrift 13. mars 2013 nr. 280 om felles sikkerhetsmål for jernbanen. I forbindelse med implementeringen av dette vedtaket fikk Norge tilpasningstekst for de nasjonale sikkerhetskravene til Norge. Ved gjennomføringen av vedtaket i norsk rett endres forskrift 13. mars 2013 nr. 280 om felles sikkerhetsmål for jernbanen.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten har ikke vært på høring, da det må anses som åpentbart unødvendig, jf. utredningsinstruksen pkt. 5.4.
Vurdering
Rettsakten har ingen betydning for Norge. Først ble det vurdert slik at den ikke skulle gjennomføres og kunne plasseres i Gruppe 3. Det ble deretter bestemt at det var hensiktsmessig å implementere den slik at all historikk og samtlige data er tilgjengelige. Rettsakten plasseres derfor i Gruppe 2.
Status
Vedtaket ble fattet av Kommisjonen 11. desember 2013, publisert i EU-tidende 13. desember 2013 og trådte i kraft samme dag. Vedtaket ble tatt inn i EØS-avtalen ved EØS-Komiteens beslutning nr. 92/2014 16. mai 2014. Vedtaket ble gjennomført i norsk rett ved forskrift om endring av forskrift 13. mars 2013 nr. 280 om felles sikkerhetsmål, som ble vedtatt og trådte i kraft 19. mai 2014.