Delegert kommisjonsforordning (EU) 2025/674 av 7. april 2025 om endring av delegert forordning (EU) 2023/205 med hensyn til miljødatasettet for det europeiske miljøet for rapportering fra skip
Single Window-forordningen: endringsbestemmelser om datasett
EØS-notat offentliggjort 16.8.2025
Tidligere
- Utkast til forordning lagt fram av Kommisjonen 25.11.2024 med tilbakemeldingsfrist 23.12.2024
- Utkast til delegert kommisjonsforordning sendt til Europaparlamentet og Rådet for klarering 7.4.2025
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 1.7.2025
Bakgrunn
(fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 22.8.2025)
Sammendrag av innhold
Forordning 2019/1239 om opprettelse av et europeisk miljø for rapportering fra skip ble vedtatt 20. juni 2019 og innlemmet i EØS-avtalen 29. april 2022. Formålet med forordningen er å forenkle rapporteringsbyrden for sjøtransporten. I forordningen er kommisjonen delegert myndighet til å endre vedleggene til forordningen med sikte på å innføre, slette eller tilpasse henvisninger til nasjonal lovgivning eller nasjonale krav, unionsrettsakter eller internasjonale rettsakter, og med sikte på å vedlikeholde innholdet i EMSWe-datasettet, jf. artikkel 3 (3).
EMSWe datasettet ble fastsatt i delegert kommisjonsforordning 2023/205. Den ble vedtatt av EU-kommisjonen 7. november 2022 og trådte i kraft 23. februar 2023. Kommisjonsforordningen ble innlemmet i EØS-avtalen med tilpasninger.
Delegert kommisjonsforordning (EU) 2025/674 er en endringsforordning med formål å komplettere og ytterligere harmonisere listen over dataelementer som har bakgrunn i rapporteringskrav.
EMSWe datasettet omfatter alle opplysninger som må rapporteres, og tar hensyn til både:
- EU-lovgivning
- Internasjonale regler (bl.a. IMO-regelverk)
- Nasjonal lovgivning i hvert medlemsland
Endringsforordningen innebærer følgende endringer og presiseringer:
- Harmonisering av dataelementer: Det meste av datasettet er uendret, men noen av dataelementer er fjernet og noen er lagt til eller oppdatert for å sikre bedre samsvar mellom EU-krav og nasjonale krav ved havneanløp. Det gjøres en mer enhetlig struktur for hva som skal rapporteres – på tvers av medlemsland.
- Tilpasning til oppdaterte tollkrav: EMSWe-datasettet er tilpasset endringer i tollforordningene 2015/2446 og 2015/2447 (spesielt endringer gjort i 2024). Dette gjelder bl.a. felles datastrukturer og deklarasjonsformater.
- Oppdatering etter IMO-vedtak: IMO oppdaterte sitt FAL-kompendium i 2023 og 2024, og datasettet er nå justert for å samsvare med IMO-standarder.
- Tekniske og strukturelle justeringer: Endringer i navn, definisjoner, koder og formater på dataelementer, herunder også oppdatering av business-regler og mapping mellom dataelementer og rapporteringsplikter.
Norge har meldt inn noen dataelement angående tollrapportering som nå er inkludert i datasettet som nasjonale rapporteringselementer.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Endring av delegert kommisjonsforordning 2023/205 innebærer ingen ytterligere konsekvenser utover det opprinnelige datasettet fastsatt tidligere.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Endringen i 2023/205 innebærer ingen ytterligere konsekvenser utover det EMSWe forordningen med tilhørende delegerte forordninger innebærer.
Som en del av de sentraliserte autentiseringsmekanismene ved rapportering i SSN må alle brukere tilordnes et såkalt EORI nummer (Economic Operators Registration and Identification number. EORI-nummer er nå en del av EMSWe datasettet som fastsettes. I Norge brukes ikke EORI-nummer. Norske selskap må i dag få dette tildelt fra tollmyndigheter i for eksempel Sverige. De brukerne som ikke har tildelt et EORI nummer, vil være forhindret fra å rapportere i SSN.
Norske virksomheter må også, på samme måte som virksomheter i EU, anskaffe et såkalt «Virksomhetssertifikat» som vil være et krav i forbindelse med elektronisk meldingsutveksling.
Sakkyndige instansers merknader
EMSWe forordningen var på høring i 2018, og merknadene som ble mottatt kommer frem i EØS-posisjonsnotat til EMSWe-forordningen. Kystverket har arbeidet med gjennomføringen av EMSWe forordningen siden den ble vedtatt i EU i 2019. En del av dette arbeidet har vært å identifisere dataelementer som skal inngå i EMSWe datasettet, og etter første fastsettelse av EMSWe datasettet i EU 2023/205, å følge med på ev. endringer og justeringer som har blitt foreslått.
Dette arbeidet med å sammenstille dataelementer er blitt gjort av ekspertgrupper i EU. Kystverket har i denne runden arbeidet tett sammen med Tolletaten for innmelding av norske endringer av datasettet.
Vurdering
Siden EØS-avtalen ikke omfatter tollområdet, er det behov for en tilpasningstekst ved gjennomføringen av forordningen. De deler av EMSWe datasettet som er dataelementer som knytter seg til EUs krav om tollrapportering, bør være valgfrie for EFTA-landene, slik som det i dag fremkommer av tilpasningsteksten til delegert kommisjonsforordning (EU) 2023/205.
Delegert kommisjonsforordning (EU) 2023/205, som denne delegerte kommisjonsforordningen endrer, er tatt inn i EØS-avtalen vedlegg VIII Transport 56la med følgende tilpasningstekst:
«Forordningens bestemmelser skal for denne avtales formål gjelde med følgende tilpasninger:
a. Når det gjelder EFTA-statene, skal kolonnen med overskriften 'UCC Annex B' i vedlegg II avsnitt 2 være valgfri.
b. I vedlegg II avsnitt 2 får opplysninger i et dataelement som gjelder UCC-kodelisten og GEONOM-kodelisten, ikke anvendelse for EFTA-statene.»
Delegert kommisjonsforordning (EU) 2025/674 innebærer at hele EMSWe datasettet fastsettes på nytt, og det er derfor behov for samme tilpasningstekst som ved fastsettelsen av delegert kommisjonsforordning (EU) 2023/205. Dette da tollinformasjon som relaterer seg til rapporteringspliktene i Europaparlaments- og rådsforordning 2019/1239 nr. 7 i vedleggets del A ikke skal ha anvendelse for Norge, jf. EØS-avtalen vedlegg VIII Transport 56 la.
NFD vurderer at endringene som er gjort i datasettet er av mindre betydning, og at disse i stor grad er en harmonisering opp mot annet regelverk. EMSWe datasettet er også dynamisk og skal etter planen oppdateres jevnlig.
Til orientering har Norge meldt inn noen få dataelementer som knytter seg til tollrapportering som nasjonale dataelementer siden forrige fastsettelse, og disse er nå en del av det nye datasettet. Plikten for fartøy til å rapportere fastsettes i Tolletaten sitt regelverk, og følger dermed ikke av denne forordningen.
Status
Delegert kommisjonsforordning (EU) 2025/674 ble vedtatt 7. april 2025 og trådte i kraft 21. juli 2025, og endrer og oppdaterer EMSWe datasettet. Dette datasettet ble fastsatt i vedlegg 2 til delegert kommisjonsforordning (EU) 2023/205 som ble vedtatt av EU-kommisjonen 7. november 2022 og trådte i kraft 23. februar 2023. Hensikten med forordningen var i hovedsak å fastsette EMSWe datasettet.
EØS-notat om forordningen er behandlet og klarert av SU Transport.
Rettsakten er til vurdering i EØS/EFTA-landene.