Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2024/348 av 19. januar 2024 om endring av de tekniske gjennomføringsstandardene fastsatt i Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2016/2070 med hensyn til referanseporteføljer, rapporteringsmaler og rapporteringsinstrukser ved rapporteringen omhandlet i artikkel 78 nr. 2 i europaparlaments- og rådsdirektiv 2013/36/EU
Soliditetskrav til banker og verdipapirforetak: endringsbestemmelser om rapportering
Norsk forskrift kunngjort 9.10.2024
Tidligere
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 8.3.2024
- EØS-komitebeslutning 23.9.2024 om innlemmelse i EØS-avtalen
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 30.5.2024)
Sammendrag av innhold
Forordningen innebærer en endring av forordning (EU) 2016/2070 om tekniske gjennomføringsstandarder om skjemaer og veiledning som skal
brukes ved rapportering til Den europeiske banktilsynsmyndighet (EBA) og til myndigheter i samsvar med artikkel 78 nr. 2 i
europaparlaments- og rådsdirektiv 2013/36/EU (kapitalkravsdirektivet, CRD). Kredittinstitusjoner som har tillatelse til å benytte interne
modeller (IRB-modeller) til beregning av kapitalkrav for kreditt- og/eller markedsrisiko skal årlig rapportere informasjon om IRB-modellene og modellene som brukes til beregning av forventet tap i henhold til regnskapsstandarden IFRS 9 (IFRS 9-modeller) for utvalgte porteføljer. Hensikten med rapporteringen er å sammenligne parameterne som inngår i disse modellene. Nytt siden forrige rapportering er først og fremst at rapportering av IFRS 9-parametere utvides til å også omfatte porteføljene med antatt høyere mislighold (High Default Portfolio-HDP). Dette medfører at det rapporteres IRB og IFRS 9-modellparametere for de samme porteføljene.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Når forordningen er tatt inn i EØS-avtalen, vil den gjennomføres i norsk rett ved inkorporasjon i forskrift. (Inkorporasjon betyr at det i
lov/forskrift tas inn en bestemmelse om at EU/EØS-forordningen gjelder som norsk lov/forskrift med de tilpasninger som følger av EØSkomitebeslutningen).
Tidligere endringer av Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2016/2070 er gjennomført ved endring av § 2 andre
ledd nr. 37 i CRR/CRD IV-forskriften.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Økonomiske og administrative konsekvenser er begrenset til endringer i berørte IT-løsninger i foretakene og i Finanstilsynet.
Sakkyndige instansers merknader
Finanstilsynet har vurdert rettsakten som relevant og akseptabel.