Stabilitetskrav for roro-passasjerskip: endringsbestemmelser (2003)
Kommisjonsdirektiv 2005/12/EF av 18. februar 2005 om endring av vedlegg I og II til europaparlaments- og rådsdirektiv 2003/25/EF om særlige stabilitetskrav for roro-passasjerskip
Commission Directive 2005/12/EC of 18 February 2005 amending Annexes I and II to Directive 2003/25/EC of the European Parliament and of the Council on specific stability requirements for ro-ro passenger ships
Norsk forskrift kunngjort 15.8.2014
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra kommisjonsdirektivet, norsk utgave)
1) Direktiv 2003/25/EF får anvendelse på alle roro-passasjerskip som går i rutetrafikk til eller fra en havn i en medlemsstat, uansett hvilket flagg de fører, når de går i utenriksfart.
2) I henhold til artikkel 6 i direktiv 2003/25/EF skal roro-passasjerskip oppfylle særlige stabilitetskrav som er nærmere definert i vedlegg I til nevnte direktiv, og medlemsstatene skal ved anvendelse av disse kravene følge retningslinjene i vedlegg II til samme direktiv.
3) I henhold til artikkel 10 i direktiv 2003/25/EF kan vedleggene til direktivet endres etter framgangsmåten nevnt i artikkel 11 nr. 2 for å ta hensyn til utviklingen på internasjonalt plan, og særlig i Den internasjonale sjøfartsorganisasjon (IMO).
4) Ved IMO-resolusjon MSC 141(76) av 5. desember 2002 ble det innført en revidert modellforsøksmetode og tilhørende retningslinjer i henhold til resolusjon 14 fra SOLAS-konferansen (sikkerhet for menneskeliv til sjøs) av 1995. Resolusjon 14 omhandler regionale avtaler om særlige stabilitetskrav for roro-passasjerskip.
5) Den reviderte modellforsøksmetoden bør erstatte modellforsøksmetoden fastsatt i direktiv 2003/25/EF, som tidligere fikk anvendelse. Skip som har gjennomført den tidligere benyttede modellforsøksmetoden og bestått, trenger ikke gjennomføre dette forsøket på nytt.
6) Direktiv 2003/25/EF bør derfor endres.
7) Tiltakene fastsatt i dette direktiv er i samsvar med uttalelse fra komiteen for sjøsikkerhet og hindring av forurensning fra skip, nedsatt ved europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 2099/2002.
1) Direktiv 2003/25/EF får anvendelse på alle roro-passasjerskip som går i rutetrafikk til eller fra en havn i en medlemsstat, uansett hvilket flagg de fører, når de går i utenriksfart.
2) I henhold til artikkel 6 i direktiv 2003/25/EF skal roro-passasjerskip oppfylle særlige stabilitetskrav som er nærmere definert i vedlegg I til nevnte direktiv, og medlemsstatene skal ved anvendelse av disse kravene følge retningslinjene i vedlegg II til samme direktiv.
3) I henhold til artikkel 10 i direktiv 2003/25/EF kan vedleggene til direktivet endres etter framgangsmåten nevnt i artikkel 11 nr. 2 for å ta hensyn til utviklingen på internasjonalt plan, og særlig i Den internasjonale sjøfartsorganisasjon (IMO).
4) Ved IMO-resolusjon MSC 141(76) av 5. desember 2002 ble det innført en revidert modellforsøksmetode og tilhørende retningslinjer i henhold til resolusjon 14 fra SOLAS-konferansen (sikkerhet for menneskeliv til sjøs) av 1995. Resolusjon 14 omhandler regionale avtaler om særlige stabilitetskrav for roro-passasjerskip.
5) Den reviderte modellforsøksmetoden bør erstatte modellforsøksmetoden fastsatt i direktiv 2003/25/EF, som tidligere fikk anvendelse. Skip som har gjennomført den tidligere benyttede modellforsøksmetoden og bestått, trenger ikke gjennomføre dette forsøket på nytt.
6) Direktiv 2003/25/EF bør derfor endres.
7) Tiltakene fastsatt i dette direktiv er i samsvar med uttalelse fra komiteen for sjøsikkerhet og hindring av forurensning fra skip, nedsatt ved europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 2099/2002.