Sukkerdirektivet
Rådsdirektiv 2001/111/EF av 20. desember 2001 om visse typer sukker beregnet på konsum
Council Directive 2001/111/EC of 20 December 2001 relating to certain sugars intended for human consumption
Norsk forskrift kunngjort 11.7.2003
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra rådsdirektivet, norsk utgave)
1) Visse vertikale direktiver på næringsmiddelområdet bør forenkles for å ta hensyn bare til de grunnleggende krav som produktene omfattet av nevnte direktiver må oppfylle for at de skal kunne omsettes fritt på det indre marked, i samsvar med konklusjonene fra Det europeiske råds møte i Edinburgh 11. og 12. desember 1992, bekreftet ved konklusjonene fra Det europeiske råds møte i Brussel 10. og 11. desember 1993.
2) Begrunnelsen for rådsdirektiv 73/437/EØF av 11. desember 1973 om tilnærming av medlemsstatenes lovgivning om visse typer sukker beregnet på konsum var at forskjellene mellom nasjonale lovgivninger om visse typer sukker kunne skape vilkår for illojal konkurranse som kunne villede forbrukerne og dermed ha direkte innvirkning på det felles markeds opprettelse og virkemåte.
3) Målet med direktiv 73/437/EØF var derfor å fastsette definisjoner og felles regler for produksjonsforhold for samt emballering og merking av produktene for å sikre fri omsetning av dem innenfor Fellesskapet.
4) Kommisjonen har til hensikt så snart som mulig og uansett innen 1. juli 2000 å foreslå at en rekke nominelle vekter for produktene omfattet av dette direktiv inkluderes irådsdirektiv 80/232/EØF av 15. januar 1980 om tilnærming av medlemsstatenes lovgivning for nominelle mengder og nominelle rominnhold tillatt for visse ferdigpakkede produkter.
5) Direktiv 73/437/EØF bør omarbeides slik at reglene for produksjons- og markedsføringsvilkår for visse typer sukker beregnet på konsum blir mer tilgjengelige, og for å tilpasse direktivet til Fellesskapets alminnelige næringsmiddelregelverk, særlig regelverket for merking, fargestoffer og andre godkjente tilsetningsstoffer, ekstraksjonsmidler og analysemetoder.
6) De alminnelige reglene for merking av næringsmidler fastsatt i europaparlaments- og rådsdirektiv 2000/13/EF bør få anvendelse på visse vilkår.
7) I samsvar med nærhetsprinsippet og forholdsmessighetsprinsippet fastsatt i traktatens artikkel 5 kan målet om å fastsette felles definisjoner og regler for de berørte produktene og tilpasse bestemmelsene til Fellesskapets alminnelige næringsmiddelregelverk ikke i tilstrekkelig grad nås av medlemsstatene, og kan derfor på grunn av dette direktivs art nås bedre av Fellesskapet. Dette direktiv går ikke lenger enn det som er nødvendig for å nå nevnte mål.
8) De tiltak som er nødvendige for å gjennomføre dette direktiv, bør vedtas i samsvar med rådsbeslutning 1999/468/EF av 28. juni 1999 om fastsettelse av nærmere regler for utøvelsen av den gjennomføringsmyndighet som er tillagt Kommisjonen.
9) For å unngå at det skapes nye hindringer for fritt varebytte, bør medlemsstatene ikke vedta nasjonale bestemmelser for de berørte produktene som ikke er fastsatt i dette direktiv
1) Visse vertikale direktiver på næringsmiddelområdet bør forenkles for å ta hensyn bare til de grunnleggende krav som produktene omfattet av nevnte direktiver må oppfylle for at de skal kunne omsettes fritt på det indre marked, i samsvar med konklusjonene fra Det europeiske råds møte i Edinburgh 11. og 12. desember 1992, bekreftet ved konklusjonene fra Det europeiske råds møte i Brussel 10. og 11. desember 1993.
2) Begrunnelsen for rådsdirektiv 73/437/EØF av 11. desember 1973 om tilnærming av medlemsstatenes lovgivning om visse typer sukker beregnet på konsum var at forskjellene mellom nasjonale lovgivninger om visse typer sukker kunne skape vilkår for illojal konkurranse som kunne villede forbrukerne og dermed ha direkte innvirkning på det felles markeds opprettelse og virkemåte.
3) Målet med direktiv 73/437/EØF var derfor å fastsette definisjoner og felles regler for produksjonsforhold for samt emballering og merking av produktene for å sikre fri omsetning av dem innenfor Fellesskapet.
4) Kommisjonen har til hensikt så snart som mulig og uansett innen 1. juli 2000 å foreslå at en rekke nominelle vekter for produktene omfattet av dette direktiv inkluderes irådsdirektiv 80/232/EØF av 15. januar 1980 om tilnærming av medlemsstatenes lovgivning for nominelle mengder og nominelle rominnhold tillatt for visse ferdigpakkede produkter.
5) Direktiv 73/437/EØF bør omarbeides slik at reglene for produksjons- og markedsføringsvilkår for visse typer sukker beregnet på konsum blir mer tilgjengelige, og for å tilpasse direktivet til Fellesskapets alminnelige næringsmiddelregelverk, særlig regelverket for merking, fargestoffer og andre godkjente tilsetningsstoffer, ekstraksjonsmidler og analysemetoder.
6) De alminnelige reglene for merking av næringsmidler fastsatt i europaparlaments- og rådsdirektiv 2000/13/EF bør få anvendelse på visse vilkår.
7) I samsvar med nærhetsprinsippet og forholdsmessighetsprinsippet fastsatt i traktatens artikkel 5 kan målet om å fastsette felles definisjoner og regler for de berørte produktene og tilpasse bestemmelsene til Fellesskapets alminnelige næringsmiddelregelverk ikke i tilstrekkelig grad nås av medlemsstatene, og kan derfor på grunn av dette direktivs art nås bedre av Fellesskapet. Dette direktiv går ikke lenger enn det som er nødvendig for å nå nevnte mål.
8) De tiltak som er nødvendige for å gjennomføre dette direktiv, bør vedtas i samsvar med rådsbeslutning 1999/468/EF av 28. juni 1999 om fastsettelse av nærmere regler for utøvelsen av den gjennomføringsmyndighet som er tillagt Kommisjonen.
9) For å unngå at det skapes nye hindringer for fritt varebytte, bør medlemsstatene ikke vedta nasjonale bestemmelser for de berørte produktene som ikke er fastsatt i dette direktiv