Tekniske krav til fartøyer på indre vannveier
Kommisjonsdirektiv 2008/126/EF av 19. desember 2008 om endring av europaparlaments- og rådsdirektiv 2006/87/EF om fastsettelse av tekniske krav til fartøyer for fart på innlands vannveier
Commission Directive 2008/126/EC of 19 December 2008 amending Directive 2006/87/EC of the European Parliament and of the Council laying down technical requirements for inland waterway vessels
EØS-komitevedtak 11.6.2010
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 20.1.2010)
Sammendrag av innhold
Direktivet endrer parlament- og rådsdirektiv 2006/87 om tekniske krav til fartøy på innlands vannveier ved at sistnevnte får et oppdatert vedlegg iht. endringer foretatt i Rhin-konvensjonen. Formålet er harmonisering av sertifiseringsregimet under Rhin-konvensjonen og EU-direktiv om innlands vannveier. Endringsdirektivet retter seg (i likhet med basisrettsakten) mot medlemsstater som har indre vannveier, jf dir 2008/126/EF art 2.1 jf dir 2006/87/EF art 1.1. Norge har pr. definisjon ikke indre vannveier. Rettsakten skal ikke gjennomføres i norsk rett og rettsakten har derfor ikke vært på høring.
Vurdering
Direktiv 2008/126 er EØS-relevant (for det tilfellet at en EFTA-stat har eller vil opprette vannveier iht. direktiv 2006/87 artikkel 1.) ESA vedtok i 1996 samme prosedyre som EU-kommisjonen ved å legge til grunn at EFTA-stater som ikke har innlands vannveier eller flåte til slik tranport under nasjonalt flagg, ikke er pålagt å implementere rettsaktene om innlands vannveier.
Det følger av direktivets artikkel 4, jfr. direktiv 2006/87 artikkel 23, at rettsakten bare får anvendelse i medlemsstater som har innlands vannveier i henhold til artikkel 1 i samme direktiv. Norge har ikke transportårer som faller inn under bestemmelsen i artikkel 1.
Gjennomføring i norsk rett skal følgelig ikke finne sted så lenge Norge ikke har innlands vannveier.
Andre opplysninger
Spørsmålet om behov for tilpasningstekst ble behandlet i spesialutvalget for transport 11.01.10, som konkluderte med at det ikke er behov for tilpasning.
Status
Rettsakten ble vedtatt av kommisjonen 19. desember 2008 og publisert i Official Journal 31. januar 2009.
Sammendrag av innhold
Direktivet endrer parlament- og rådsdirektiv 2006/87 om tekniske krav til fartøy på innlands vannveier ved at sistnevnte får et oppdatert vedlegg iht. endringer foretatt i Rhin-konvensjonen. Formålet er harmonisering av sertifiseringsregimet under Rhin-konvensjonen og EU-direktiv om innlands vannveier. Endringsdirektivet retter seg (i likhet med basisrettsakten) mot medlemsstater som har indre vannveier, jf dir 2008/126/EF art 2.1 jf dir 2006/87/EF art 1.1. Norge har pr. definisjon ikke indre vannveier. Rettsakten skal ikke gjennomføres i norsk rett og rettsakten har derfor ikke vært på høring.
Vurdering
Direktiv 2008/126 er EØS-relevant (for det tilfellet at en EFTA-stat har eller vil opprette vannveier iht. direktiv 2006/87 artikkel 1.) ESA vedtok i 1996 samme prosedyre som EU-kommisjonen ved å legge til grunn at EFTA-stater som ikke har innlands vannveier eller flåte til slik tranport under nasjonalt flagg, ikke er pålagt å implementere rettsaktene om innlands vannveier.
Det følger av direktivets artikkel 4, jfr. direktiv 2006/87 artikkel 23, at rettsakten bare får anvendelse i medlemsstater som har innlands vannveier i henhold til artikkel 1 i samme direktiv. Norge har ikke transportårer som faller inn under bestemmelsen i artikkel 1.
Gjennomføring i norsk rett skal følgelig ikke finne sted så lenge Norge ikke har innlands vannveier.
Andre opplysninger
Spørsmålet om behov for tilpasningstekst ble behandlet i spesialutvalget for transport 11.01.10, som konkluderte med at det ikke er behov for tilpasning.
Status
Rettsakten ble vedtatt av kommisjonen 19. desember 2008 og publisert i Official Journal 31. januar 2009.