Tekniske spesifikasjoner for samtrafikk i det europeiske jernbanesystemet
Kommisjonsvedtak 2010/79/EF av 19. oktober 2009 om endring av vedtak 2006/679/EF og 2006/860/EF om tekniske spesifikasjoner for samtrafikkevne som gjelder delsystemer i de transeuropeiske jernbanesystemene for konvensjonelle tog og høyhastighetstog
Commission Decision 2010/79/EC of 19 October 2009 amending Decisions 2006/679/EC and 2006/860/EC as regards technical specifications for interoperability relating to subsystems of the trans-European conventional and high-speed rail systems
Norsk forskrift kunngjort 21.12.2010
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 6.1.2011)
Sammendrag av innhold
Kommisjonsvedtak 2010/79/EF om endring av vedtakene 2006/679/EF og 2006/860/EF om tekniske spesifikasjoner for interoperabilitet for delsystemer i de transeuropeiske jernbanesystemer for konvesjonelle tog og høyhastighetstog endrer vedlegg A i TSI-styring, kontroll og signal for konvensjonelle tog og TSI-styring, kontroll og signal for høyhastighetstog. Vedlegg A inneholder både obligatoriske og informative spesifikasjoner for ERTMS. TSI-styring, kontroll og signal for konvensjonelle tog er implementert i forskrift 26. oktober 2007 nr. 1194 om gjennomføring av den tekniske spesifikasjonen for samtrafikkevnen for delsystemet « styring, kontroll og signal » i det transeuropeiske jernbanesystemet for konvensjonelle tog (TSI-styring, kontroll og signal) og TSI-styring, kontroll og signal for høyhastighetstog er implementert i forskrift 26. oktober 2007 nr. 1195 om gjennomføring av den tekniske spesifikasjonen for samtrafikkevnen for delsystemet "styring, kontroll og signal" i det transeuropeiske jernbanesystem for høyhastighetstog. Endringene i de tekniske spesifkasjonene er kommet på bakgrunn av innspill om nødvendige endringer, oppdateringer og feilrettinger i disse spesifikasjonene. Det er ingen rapporteringsforpliktelser for Norge som følge av beslutningen.
Merknader
Statens jernbanetilsyn har har vurdert kommisjonsvedtaket og ingen merknader til det ovennevnte vedtaket.
Sakkyndige instansers merknader
Vedtaket er ikke sendt på høring til jernbanevirksomhetene da dette ikke vil ha innvirkning for jernbanevirksomhetene på det nåværende tidspunktet.
Vurdering
Da det i Norge ennå ikke er bygd eller igangsatt bygging av ERTMS på konkrete strekninger, vil denne endringen ikke ha økonomiske eller administrative konsekvenser for norske virksomheter.
Vedtaket ble ansett som EØS-relevant og akseptabelt for Norge, og ble gjennomført gjennom forskrifter med hjemmel i jernbaneloven.
Status
Kommisjonsvedtak 2010/79/EF om endring av beslutningene 2006/679/EF og 2006/860/EF om tekniske spesifikasjoner for interoperabilitet relatert til delsystmer i de transeuropeiske jernbanesystemer for konvensjonelle tog og høyhastighetstog ble vedtatt 19. oktober 2009. Vedtaket ble publisert 10. februar 2010 og trer i kraft 1. april 2010 i EU, jf. artikkel 2.
Kommisjonsvedtaket ble tatt inn i EØS-avtalen 10. desember 2010 og ble implementert i norsk rett samme dag i to endringsforskrifter:
• forskrift om endring av forskrift 26. oktober 2007 nr. 1194 om gjennomføring av den tekniske spesifikasjonen for samtrafikkevnen for delsystemet "styring, kontroll og signal" i det transeuropeiske jernbanesystem for konvensjonelle tog (TSI-styring, kontroll og signal), og
• forskrift om endring av forskrift 26. oktober 2007 nr. 1195 om gjennomføring av den tekniske spesifikasjon for samtrafikkevnen for delsystemet "styring, kontroll og signal" i det transuropeiske jernbanesystem for høyhastighetstog.
Endringsforskriftene trådte i kraft samme dag.
Sammendrag av innhold
Kommisjonsvedtak 2010/79/EF om endring av vedtakene 2006/679/EF og 2006/860/EF om tekniske spesifikasjoner for interoperabilitet for delsystemer i de transeuropeiske jernbanesystemer for konvesjonelle tog og høyhastighetstog endrer vedlegg A i TSI-styring, kontroll og signal for konvensjonelle tog og TSI-styring, kontroll og signal for høyhastighetstog. Vedlegg A inneholder både obligatoriske og informative spesifikasjoner for ERTMS. TSI-styring, kontroll og signal for konvensjonelle tog er implementert i forskrift 26. oktober 2007 nr. 1194 om gjennomføring av den tekniske spesifikasjonen for samtrafikkevnen for delsystemet « styring, kontroll og signal » i det transeuropeiske jernbanesystemet for konvensjonelle tog (TSI-styring, kontroll og signal) og TSI-styring, kontroll og signal for høyhastighetstog er implementert i forskrift 26. oktober 2007 nr. 1195 om gjennomføring av den tekniske spesifikasjonen for samtrafikkevnen for delsystemet "styring, kontroll og signal" i det transeuropeiske jernbanesystem for høyhastighetstog. Endringene i de tekniske spesifkasjonene er kommet på bakgrunn av innspill om nødvendige endringer, oppdateringer og feilrettinger i disse spesifikasjonene. Det er ingen rapporteringsforpliktelser for Norge som følge av beslutningen.
Merknader
Statens jernbanetilsyn har har vurdert kommisjonsvedtaket og ingen merknader til det ovennevnte vedtaket.
Sakkyndige instansers merknader
Vedtaket er ikke sendt på høring til jernbanevirksomhetene da dette ikke vil ha innvirkning for jernbanevirksomhetene på det nåværende tidspunktet.
Vurdering
Da det i Norge ennå ikke er bygd eller igangsatt bygging av ERTMS på konkrete strekninger, vil denne endringen ikke ha økonomiske eller administrative konsekvenser for norske virksomheter.
Vedtaket ble ansett som EØS-relevant og akseptabelt for Norge, og ble gjennomført gjennom forskrifter med hjemmel i jernbaneloven.
Status
Kommisjonsvedtak 2010/79/EF om endring av beslutningene 2006/679/EF og 2006/860/EF om tekniske spesifikasjoner for interoperabilitet relatert til delsystmer i de transeuropeiske jernbanesystemer for konvensjonelle tog og høyhastighetstog ble vedtatt 19. oktober 2009. Vedtaket ble publisert 10. februar 2010 og trer i kraft 1. april 2010 i EU, jf. artikkel 2.
Kommisjonsvedtaket ble tatt inn i EØS-avtalen 10. desember 2010 og ble implementert i norsk rett samme dag i to endringsforskrifter:
• forskrift om endring av forskrift 26. oktober 2007 nr. 1194 om gjennomføring av den tekniske spesifikasjonen for samtrafikkevnen for delsystemet "styring, kontroll og signal" i det transeuropeiske jernbanesystem for konvensjonelle tog (TSI-styring, kontroll og signal), og
• forskrift om endring av forskrift 26. oktober 2007 nr. 1195 om gjennomføring av den tekniske spesifikasjon for samtrafikkevnen for delsystemet "styring, kontroll og signal" i det transuropeiske jernbanesystem for høyhastighetstog.
Endringsforskriftene trådte i kraft samme dag.