Tiltak for et bærekraftig jernbanemarked i lys av covid-19-pandemien: endringsbestemmelser om ilegging av avgifter for bruk av jernbaneinfrastruktur
Europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2022/312 av 24. februar 2022 om endring av forordning (EU) 2020/1429 med hensyn til varigheten av referanseperioden for bruk av midlertidige tiltak for innkreving av avgifter for bruk av jernbaneinfrastruktur
Regulation (EU) 2022/312 of the European Parliament and of the Council of 24 February 2022 amending Regulation (EU) 2020/1429 as regards the duration of the reference period for the application of temporary measures concerning the levying of charges for the use of railway infrastructure
Norsk forskrift kunngjort 27.9.2022. EØS-komitebeslutning 23.9.2022 om innlemmelse i EØS-avtalen
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 29.3.2022)
Sammendrag av innhold
For å avhjelpe den krevende økonomiske situasjonen for jernbaneforetak under covid-19-pandemien, ble forordning (EU) 2020/1429 fastsatt. Forordningen åpner for at medlemsstatene kan la infrastrukturforvaltere utsette, redusere eller ettergi avgifter for bruk av infrastrukturen. Opprinnelig gjaldt dette ut 2020, men forordning (EU) 2021/1061 forlenget denne perioden ut 2021. Forordningen som er omtalt her forlenger denne referanseperioden ytterligere til 30 juni 2022. Se omtale av de to forordningene i egne EØS-notater.
Samtidig forlenges Kommisjonens myndighet til å fastsette endringer i referanseperioden til 31. desember 2023.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordning (EU) 2020/1429 og 2021/1061 er tatt inn i EØS-avtalen og gjennomført i norsk rett ved forskrift fastsatt av Samferdselsdepartementet. Forskriften trer i kraft samtidig med at EØS-komitebeslutningen som tar direktiv 2012/34/EU inn i EØS-avtalen trer i kraft. Det vil være nødvendig å gjennomføre forordning (EU) 2022/312 ved forskriftsendringer.
Økonomiske og administrative konsekvenser
I Norge har vi hittill ikke funnet det nødvendig å åpne for at Bane NOR reduserer eller ettergir infrastrukturavgiftene som innkreves fra jernbaneforetak. Det er heller ikke ventet at det vil anses nødvendig i den utvidede referanseperioden. Forordningen vil derfor ikke få noen praktisk eller økonomisk betydning for aktører i Norge.
Sakkyndige instansers merknader
Utkast til endringsforordningen ble forelagt medlemsstatene og Norges representanter i Single European Rail Area Committee (SERAC). Det var ingen motforestillinger mot forlengelsen.
Vurdering
Forordningen forventes å ikke ha noen praktisk eller økonomisk betydning for norske jernbaneaktører.
Den er EØS-relevant og akseptabel for Norge.
Sammendrag av innhold
For å avhjelpe den krevende økonomiske situasjonen for jernbaneforetak under covid-19-pandemien, ble forordning (EU) 2020/1429 fastsatt. Forordningen åpner for at medlemsstatene kan la infrastrukturforvaltere utsette, redusere eller ettergi avgifter for bruk av infrastrukturen. Opprinnelig gjaldt dette ut 2020, men forordning (EU) 2021/1061 forlenget denne perioden ut 2021. Forordningen som er omtalt her forlenger denne referanseperioden ytterligere til 30 juni 2022. Se omtale av de to forordningene i egne EØS-notater.
Samtidig forlenges Kommisjonens myndighet til å fastsette endringer i referanseperioden til 31. desember 2023.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordning (EU) 2020/1429 og 2021/1061 er tatt inn i EØS-avtalen og gjennomført i norsk rett ved forskrift fastsatt av Samferdselsdepartementet. Forskriften trer i kraft samtidig med at EØS-komitebeslutningen som tar direktiv 2012/34/EU inn i EØS-avtalen trer i kraft. Det vil være nødvendig å gjennomføre forordning (EU) 2022/312 ved forskriftsendringer.
Økonomiske og administrative konsekvenser
I Norge har vi hittill ikke funnet det nødvendig å åpne for at Bane NOR reduserer eller ettergir infrastrukturavgiftene som innkreves fra jernbaneforetak. Det er heller ikke ventet at det vil anses nødvendig i den utvidede referanseperioden. Forordningen vil derfor ikke få noen praktisk eller økonomisk betydning for aktører i Norge.
Sakkyndige instansers merknader
Utkast til endringsforordningen ble forelagt medlemsstatene og Norges representanter i Single European Rail Area Committee (SERAC). Det var ingen motforestillinger mot forlengelsen.
Vurdering
Forordningen forventes å ikke ha noen praktisk eller økonomisk betydning for norske jernbaneaktører.
Den er EØS-relevant og akseptabel for Norge.