Tiltak mot utslipp av forurensende gasser og partikler fra traktormotorer: endringsbestemmelser
Kommisjonsdirektiv 2014/43/EU av 18. mars 2014 som endrer vedlegg I, II og III til europaparlaments- og rådsdirektiv 2000/25/EF om tiltak mot utslipp av forurensende gasser og partikler fra motorer til framdrift av jordbruks- og skogbrukstraktorer
Commission Directive 2014/43/EU of 18 March 2014 amending Annexes I, II and III to Directive 2000/25/EC of the European Parliament and of the Council on action to be taken against the emission of gaseous and particulate pollutants by engines intended to power agricultural or forestry tractors
EØS-komitebeslutning 25.09.2014
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 16.05.2014)
Sammendrag av innhold
Direktiv 2014/43/EU endrer vedlegg I, II og III til direktiv 2000/25/EF. Grunnen til dette er følgende:
I direktiv 2000/25/EF er det fastsatt grenseverdier og testmetoder for avgass fra jord- og skogsbrukstraktorer. Disse grenseverdiene har trådt i kraft i flere faser. Testmetoden som skal brukes fremgår av direktiv 97/68/EF. Testmetodene har stadig blitt videreutviklet, og som følge av det har direktiv 97/68/EF blitt endret en rekke ganger. Dette har medført et avvik mellom direktiv 2000/25/EF og direktiv 97/68/EF.
Vedlegg XII til direktiv 97/68/EF har blitt endret ved direktiv 2012/46/EU for å tillate alternative typegodkjenninger basert på ECE-regulativer. Dette medfører også et behov for endring av direktiv 2000/25/EF, der det blir foretatt henvisninger til ECE-regulativene 49 og 96.
Direktiv 2014/43/EU oppdaterer derfor nevnte vedlegg til direktiv 2000/25/EF slik at det blir i samsvar med direktiv 97/68/EF.
Merknader
EU-hjemmel:
Direktiv 2014/43/EU er et endringsdirektiv vedtatt av Kommisjonen med hjemmel i traktaten om den Europeiske Unions virkemåte (TEUV), artikkel 290.
Gjeldende norsk lovgivning:
Direktiv 2000/25/EF, som vil bli endret ved direktiv 2014/43/EU, er implementert i forskrift 4. oktober 1994 nr. 918 om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften).
Norsk gjennomføring:
Direktiv 2014/43/EU vil bli implementert i kjøretøyforskriften kapittel 25 og vedlegg.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Direktivet får ingen administrative konsekvenser utover det som må gjøres for å implementere direktivet i norsk rett. Det vurderes at implementeringen av direktivet heller ikke vil få økonomiske konsekvenser av betydning. Direktivet vurderes å henhøre under Gruppe 2 (rettsakter som krever forskriftsendring og som ikke griper inn i norsk handlefrihet.)
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten vil bli behandlet i Spesialutvalget for handelsforenklinger.
Vurdering
Direktivet vurderes å være relevant og akseptabelt for Norge
Andre opplysninger
Norge har ikke deltatt i arbeidsgrupper i forbindelse med utarbeidelse av dette direktivet.
Status
Direktivet ble vedtatt den 18. mars 2014 og trer i kraft i EU 9. mars 2014. Direktivet kommer til anvendelse i EU fra 1. januar 2015.
Direktivet har ikke vært på nasjonal høring.
Sammendrag av innhold
Direktiv 2014/43/EU endrer vedlegg I, II og III til direktiv 2000/25/EF. Grunnen til dette er følgende:
I direktiv 2000/25/EF er det fastsatt grenseverdier og testmetoder for avgass fra jord- og skogsbrukstraktorer. Disse grenseverdiene har trådt i kraft i flere faser. Testmetoden som skal brukes fremgår av direktiv 97/68/EF. Testmetodene har stadig blitt videreutviklet, og som følge av det har direktiv 97/68/EF blitt endret en rekke ganger. Dette har medført et avvik mellom direktiv 2000/25/EF og direktiv 97/68/EF.
Vedlegg XII til direktiv 97/68/EF har blitt endret ved direktiv 2012/46/EU for å tillate alternative typegodkjenninger basert på ECE-regulativer. Dette medfører også et behov for endring av direktiv 2000/25/EF, der det blir foretatt henvisninger til ECE-regulativene 49 og 96.
Direktiv 2014/43/EU oppdaterer derfor nevnte vedlegg til direktiv 2000/25/EF slik at det blir i samsvar med direktiv 97/68/EF.
Merknader
EU-hjemmel:
Direktiv 2014/43/EU er et endringsdirektiv vedtatt av Kommisjonen med hjemmel i traktaten om den Europeiske Unions virkemåte (TEUV), artikkel 290.
Gjeldende norsk lovgivning:
Direktiv 2000/25/EF, som vil bli endret ved direktiv 2014/43/EU, er implementert i forskrift 4. oktober 1994 nr. 918 om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften).
Norsk gjennomføring:
Direktiv 2014/43/EU vil bli implementert i kjøretøyforskriften kapittel 25 og vedlegg.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Direktivet får ingen administrative konsekvenser utover det som må gjøres for å implementere direktivet i norsk rett. Det vurderes at implementeringen av direktivet heller ikke vil få økonomiske konsekvenser av betydning. Direktivet vurderes å henhøre under Gruppe 2 (rettsakter som krever forskriftsendring og som ikke griper inn i norsk handlefrihet.)
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten vil bli behandlet i Spesialutvalget for handelsforenklinger.
Vurdering
Direktivet vurderes å være relevant og akseptabelt for Norge
Andre opplysninger
Norge har ikke deltatt i arbeidsgrupper i forbindelse med utarbeidelse av dette direktivet.
Status
Direktivet ble vedtatt den 18. mars 2014 og trer i kraft i EU 9. mars 2014. Direktivet kommer til anvendelse i EU fra 1. januar 2015.
Direktivet har ikke vært på nasjonal høring.