Transport på indre vannveier: format for sertifikater for båtfører og eksperter på flytende naturgass og passasjernavigasjon
Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2020/182 av 14. januar 2020 om maler på området yrkeskvalifikasjoner for fart på innlands vannveier
Commission Implementing Regulation (EU) 2020/182 of 14 January 2020 on models in the field of professional qualifications in inland navigation
EØS-komitebeslutning 5.2.2021 om innlemmelse i EØS-avtalen
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 21.2.2020)
Sammendrag av innhold
Direktiv 2017/2397 setter vilkår og prosedyrer for sertifisering av kvalifikasjonene til personell som er involvert i drift av fartøy som frakter gods og passasjerer på innlands vannveier i EU, og anerkjennelse av slike kvalifikasjoner i medlemsstatene. Gjennom ny forordning 2020/182 suppleres direktiv 2017/2397 ved at det fastsettes formater for EU-kvalifikationssertifikater, sjøfartsbøker, standarddokumenter for kombinering av EU-kvalifikationssertifikater og sjøfartsbøker, samt loggbøker og sertifikater for praktisk eksamen.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten får ingen konsekvenser for norsk lovgivning. Det er kun medlemsstater som har innlands vannveier som har plikt til å implementere EU-regelverk om innlands vannveier i sin nasjonale lovgivning. I forbindelse med gjennomføring av direktiv 2016/1629 avklarte EFTAs overvåkingsorgan (ESA) at rettsakten i sin helhet ikke skal transformeres i stater som ikke har innlands vannveier, uavhengig av om disse statene har skip som seiler på nettverket av EU innlands vannveier eller ikke. Norge har ikke innlands vannveier, og tråd med langvarig praksis vil rettsakten derfor kunne innlemmes i EØS-avtalen uten at det får konsekvenser for norsk lovgivning.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten får ikke økonomiske eller administrative konsekvenser.
Vurdering
Rettsakten vurderes som relevant og akseptabel for innlemmelse i EØS-avtalen.
Status
Rettsakten ble vedtatt 14. januar 2020 og publisert i Official Journal 11. februar 2020.
Sammendrag av innhold
Direktiv 2017/2397 setter vilkår og prosedyrer for sertifisering av kvalifikasjonene til personell som er involvert i drift av fartøy som frakter gods og passasjerer på innlands vannveier i EU, og anerkjennelse av slike kvalifikasjoner i medlemsstatene. Gjennom ny forordning 2020/182 suppleres direktiv 2017/2397 ved at det fastsettes formater for EU-kvalifikationssertifikater, sjøfartsbøker, standarddokumenter for kombinering av EU-kvalifikationssertifikater og sjøfartsbøker, samt loggbøker og sertifikater for praktisk eksamen.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten får ingen konsekvenser for norsk lovgivning. Det er kun medlemsstater som har innlands vannveier som har plikt til å implementere EU-regelverk om innlands vannveier i sin nasjonale lovgivning. I forbindelse med gjennomføring av direktiv 2016/1629 avklarte EFTAs overvåkingsorgan (ESA) at rettsakten i sin helhet ikke skal transformeres i stater som ikke har innlands vannveier, uavhengig av om disse statene har skip som seiler på nettverket av EU innlands vannveier eller ikke. Norge har ikke innlands vannveier, og tråd med langvarig praksis vil rettsakten derfor kunne innlemmes i EØS-avtalen uten at det får konsekvenser for norsk lovgivning.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten får ikke økonomiske eller administrative konsekvenser.
Vurdering
Rettsakten vurderes som relevant og akseptabel for innlemmelse i EØS-avtalen.
Status
Rettsakten ble vedtatt 14. januar 2020 og publisert i Official Journal 11. februar 2020.