Delegert kommisjonsforordning (EU) 2023/2724 av 27. september 2023 om endring og retting av delegert kommisjonsforordning (EU) nr. 134/2014 med hensyn til visse referanser til regelverket fra De forente nasjoners økonomiske kommisjon for Europa (UNECE) og tilgjengeligheten av visse rene gasser
Typegodkjenning av motorsykler: utfyllende bestemmelser
Norsk forskrift kunngjort 24.4.2024
Tidligere
- Utkast til delegert kommisjonsforordning lagt fram av Kommisjonen 24.4.2023 med tilbakemeldingsfrist 22.5.2023
- Utkast til delegert kommisjonsforordning sendt til Europaparlamentet og Rådet for klarering 27.9.2023
- Kommisjonsforordning publisert i EU-tidende 6.12.2023
- EØS/EFTA-landenes utkast til EØS-komitebeslutning oversendt til Kommisjonen 4.1.2024
- EØS-komitebeslutning 15.3.2024 om innlemmelse i EØS-avtalen
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 24.4.2024)
Sammendrag av innhold
Forordning (EU) 2023/2724 oppdaterer/endrer forordning (EU) nr. 134/2014, som er en særrettsakt til rammeforordning (EU) nr. 168/2013 om godkjenning av motorsykkel. Forordning 134/2014 omhandler krav til miljø og fremdrift av motorsykkel.
Forordning (EU) 2023/2724 oppdaterer/endrer forordning (EU) nr. 134/2014 for å inkludere de siste endringene i FN-regulativer nr. 9,41,63 og 92 når det gjelder støy fra kjøretøy klasse L (motorsykkel). Videre inkluderes nitrogen som et alternativ til heliumgass for testing av avgass. Dette innebærer å inkludere henvisninger til de nyeste endringsseriene til FN-regulativene samt justering av datoen for bruk av Euro 5+- kravene som fremgår i forordning (EU) 2020/239. Dette vil forenkle det administrative arbeidet for nasjonale myndigheter og produsenter.
Videre må feilaktige henvisninger og ligningsfeil i forordningene 168/2013 og 134/2014 korrigeres. Dette omfatter korrigering av tabell 8-1 i vedlegg IX og ligningsfeilen i vedlegg X, tillegg 2.2, punkt 3.3.
Forordning 2023/2724 artikler 1 og 2 spesifiserer endringene i forordningene nevnt i forrige avsnitt. Artikkel 3 - som gjelder overgangbestemmelser - beskriver at denne forordningen ikke opphever EU-typegodkjenninger som er gitt for kjøretøy, systemer, komponenter eller separate tekniske enheter innen den DD. måneden YYYY, med mindre de relevante kravene for slike kjøretøy, systemer, komponenter eller separate tekniske enheter har blitt endret eller nye krav har blitt innført gjennom dette regelverket.
EU-hjemmel
Forordning (EU) 2023/2724 er en delegert forordning vedtatt av Kommisjonen med hjemmel i traktaten om den Europeiske Unions virkemåte (TEUV), artikkel 290.
Rettslige konsekvenser
Forordningen som endres (134/2014) er implementert i forskrift om godkjenning av moped og motorsykkel (motorsykkelforskriften av 2016). Forordning 2023/2724 vil derfor bli implementert i samme forskrift.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Forodningen vil ikke medføre adminstrative eller økonomiske konsekvenser utover arbeidet i forbindelse med implemtentering av forskriften.
Sakkyndige instansers merknader
Forordningen følger EFTA's hurtigprosedyre ('fast-track'). Den blir da ikke forelagt noe Spesialutvalg for vurdering. Statens vegvesen vurderer forordningen som relevant og akseptabel for Norge
Vurdering
Forordningen er relevant og akseptabel for Norge.
Andre opplysninger
Norge har vært representert i internasjonalt EU-forum der denne forordningen har vært drøftet.
Status
Forordningen ble vedtatt 27. september 2023 og trådte ikraft tyvende dag etter at den ble offentligjort i EF-tidene.
Forordningen var på offentlig høring i mars 2024.
Forordningen ble tatt inn i EØS-avtalen den 15.03.24, beslutning 51/2024. Endringsforskrift ble vedtatt og kunngjort den 23.04.24, og Form 1 ble sendt ESA 24.04.24.