Typegodkjenning av motorvogner og tilhengere
Kommisjonsdirektiv 2007/37/EF av 21. juni 2007 om endring av vedlegg i og III til rådsdirektiv 70/156/EØF om tilnærming av medlemsstatenes lovgivning om typegodkjenning av motorvogner og deres tilhengere
Commission Directive 2007/37/EC of 21 June 2007 amending Annexes I and III to Council Directive 70/156/EEC on the approximation of the laws of the Member States relating to the type approval of motor vehicles and their trailers
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra EØS-notatet)
Sammendrag av innhold
Direktiv 2007/37/EF må ses i sammenheng med flere andre direktiver, særlig direktiv 2006/40/EF. Europaparlements- og rådsdirektiv 2006/40/EF av 17. mai 2006 omhandler utslipp fra klimaanlegg i motordrevne kjøretøy. Direktiv 2006/40/EF er et nytt særdirektiv under typegodkjenningsdirektiv 70/156/EØF. Direktivet krever at kjøretøy med klimaanlegg som er konstruert for å benytte fluorholdige kjølemedier hvis globalt oppvarmingspotensial (GWP-verdi) overstiger 150, skal typegodkjennes med hensyn til utsivning/lekkasje fra klimaanlegget.
Etter innføring av typegodkjenningsprosedyren og vedtakelsen av kommisjonsforordning (EF) nr. 706/2007 av 21. juni 2007 er det nødvendig å tilføye en rekke nye elementer til listen over opplysninger i vedlegg I til direktiv 70/156/EØF og krav til opplysningsskjema med hensyn til typegodkjenning av kjøretøy i vedlegg III til samme direktiv. Disse endringene gjøres med herværende direktiv; 2007/37/EF. For å sikre samsvar i typegodkjenningsprosedyren bør kravene som innføres med dette direktiv anvendes fra samme dato som de tiltak som vedtas i henhold til direktiv 2006/40/EF og forordning (EF) nr. 706/2007.
Direktivet anvendes således fra 5. januar 2008.
Vurdering
Gjeldende norsk rett på området: Forskrift 4. oktober 1994 nr. 918 om tekniske krav og godkjening av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften) kap 20 omhandler Oppvarming og ventilasjon. Direktiv 2007/37/EF vil bli sendt på høring med forslag om at det blir implementert i dette kapittel. Direktiv 2006/40/EF er for tiden på høring med høringsfrist 15. september 2007, og er foreslått implementert i det samme kapitlet.
Implementeringen av direktivet antas ikke å medføre vesentlige økonomiske konsekvenser eller få store innvirkninger for forbruker eller offentlig administrasjon.
Direktivet er relevant og akseptabelt for Norge.
Sammendrag av innhold
Direktiv 2007/37/EF må ses i sammenheng med flere andre direktiver, særlig direktiv 2006/40/EF. Europaparlements- og rådsdirektiv 2006/40/EF av 17. mai 2006 omhandler utslipp fra klimaanlegg i motordrevne kjøretøy. Direktiv 2006/40/EF er et nytt særdirektiv under typegodkjenningsdirektiv 70/156/EØF. Direktivet krever at kjøretøy med klimaanlegg som er konstruert for å benytte fluorholdige kjølemedier hvis globalt oppvarmingspotensial (GWP-verdi) overstiger 150, skal typegodkjennes med hensyn til utsivning/lekkasje fra klimaanlegget.
Etter innføring av typegodkjenningsprosedyren og vedtakelsen av kommisjonsforordning (EF) nr. 706/2007 av 21. juni 2007 er det nødvendig å tilføye en rekke nye elementer til listen over opplysninger i vedlegg I til direktiv 70/156/EØF og krav til opplysningsskjema med hensyn til typegodkjenning av kjøretøy i vedlegg III til samme direktiv. Disse endringene gjøres med herværende direktiv; 2007/37/EF. For å sikre samsvar i typegodkjenningsprosedyren bør kravene som innføres med dette direktiv anvendes fra samme dato som de tiltak som vedtas i henhold til direktiv 2006/40/EF og forordning (EF) nr. 706/2007.
Direktivet anvendes således fra 5. januar 2008.
Vurdering
Gjeldende norsk rett på området: Forskrift 4. oktober 1994 nr. 918 om tekniske krav og godkjening av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften) kap 20 omhandler Oppvarming og ventilasjon. Direktiv 2007/37/EF vil bli sendt på høring med forslag om at det blir implementert i dette kapittel. Direktiv 2006/40/EF er for tiden på høring med høringsfrist 15. september 2007, og er foreslått implementert i det samme kapitlet.
Implementeringen av direktivet antas ikke å medføre vesentlige økonomiske konsekvenser eller få store innvirkninger for forbruker eller offentlig administrasjon.
Direktivet er relevant og akseptabelt for Norge.