Uønskede stoffer i dyrefôr: endringsbestemmelser for dioksiner og polyklorerte bifenyler
Kommisjonsforordning (EU) nr. 277/2012 av 28. mars 2012 som endrer vedlegg I og II til europaparlaments- og rådsdirektiv 2002/32/EF hva angår grenseverdier og inngrepsnivåer for dioksiner og polyklorerte bifenyler
Commission Regulation (EU) No 277/2012 of 28 March 2012 amending Annexes I and II to Directive 2002/32/EC of the European Parliament and of the Council as regards maximum levels and action thresholds for dioxins and polychlorinated biphenyls
Norsk forskrift kunngjort 9.11.2012
Nærmere omtale
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 18.10.2012)
Sammendrag av innhold
Rettsakten omhandler grenseverdier for innhold av dioksiner og polyklorerte bifenyler (både dioksinlignende og ikke-dioksinlignende PCB) i fôrvarer. Vedlegg I til direktiv 2002/32/EF omfatter de absolutte grenseverdiene for tillatt innhold, mens vedlegg II inneholder terskelverdier. Fôrvarer som overskrider grenseverdiene for dioksin- eller PCB-innhold, er forbudt å bruke til fôr. Dersom terskelverdiene overskrides, skal det iverksettes tiltak for å redusere innholdet av dioksiner og/eller PCB i fôrvarer.
Dioksiner består av de to stoffgruppene polyklorerte dibenzo-p-dioksiner (PCDD) og polyklorerte dibenzofuraner (PCDF), som henholdsvis har 75 og 135 kongenere, hvorav 17 er toksiske. PCB består av 209 kongenere, som kan deles inn i to grupper basert på deres toksisitet. Tolv av dem er svært like dioksinene mht. toksiske egenskaper, og kalles dioksinlignende PCB. Den andre gruppen kalles ikke-dioksinlignende PCB (NDL-PCB), og har andre toksiske egenskaper enn dioksinene.
For å få et mål på toksisiteten til dioksiner og dioksinlignende PCB, har WHO utviklet enheten toksisk ekvivalensfaktor, TEF, til bruk ved risikovurdering og kontrollformål. Beregningsmetoden av TEF fra 1998 (TEF1998) har vært i bruk fram til i dag, til tross for at WHO i 2005 endret beregningen av TEF-faktorene, basert på ny kunnskap. I det nye regelverket erstatter TEF2005 TEF1998.
European Food Safety Authority (EFSA), har på oppfordring fra Kommisjonen laget en rapport som inneholder resultater fra dioksinanalyser av mat og fôr i hele EØS-området. I denne rapporten er de nye TEF-faktorene, TEF2005, tatt i bruk. På bakgrunn av innsamlet materiale og EFSAs rapport, viste det seg nødvendig å modifisere både maksimumsgrensene og terskelverdiene for innhold av dioksiner og dioksinlignende PCB i fôrvarer. Nivåene går fram av forordningen.
Kommisjonen oppfordret også EFSA til å lage en rapport om innholdet av NDL-PCB i mat og fôr. EFSA konkluderte med at seks indikator-PCB (kongenere) er representative for over halvparten av NDL-PCB som finnes i mat og fôr. På den bakgrunn, og for å være litt pragmatisk, valgte EFSA å bruke summen av disse seks PCB som grunnlag, når det nå innføres grenser for maksimalt tillatt innhold av NDL- PCB i fôrvarer. Det har ikke vært grenser for innhold av NDL- PCB før. Nå er det satt absolutte grenseverdier, men ingen terskelverdier for innholdet av dem.
Selv om det er mulig å ha en lavere kvantifiseringsgrense, LOQ, opererer mange analyselaboratorier med LOQ på 0,5 -1 ng NDL-PCB/kg produkt. Dersom NDL-PCB ikke blir funnet i en prøve, uttrykkes analyseresultatet som lik den øvre påvisningsgrensen for stoffet. Dette vil i noen tilfeller føre til et nivå nær maksimumsgrensen, selv om en ikke kan påvise noen forekomst av NDL-PCB. Ut fra dette, vil det være nødvendig å revurdere grenseverdiene for NDL-PCB innen tre år. I mellomtiden vil datagrunnlaget, som skal være bakgrunnsmateriale for vurderingen, blitt større og bedre.
Vedlegg I til direktiv 2002/32/EF seksjon 5 omfatter i pkt. 1 dioksiner og i pkt. 2 summen av dioksiner og dioksinlignende PCB uttrykt ved WHO-TEF 2005 (toksiske ekvivalensfaktorer) for ulike fôrmidler. Siden TEF er endret, vil øvre grense for tillatt innhold i ulike fôrmidler også være endret. I pkt. 3 i samme vedlegg og seksjon er grenseverdiene for største tillatte innhold av ikke-dioksinlignende PCB for ulike fôrmidler tatt inn, og dette er, som tidligere nevnt, nye bestemmelser.
I vedlegg II til direktivet er terskelverdiene for innhold av dioksiner og summen av dioksiner og dioksinlignende PCB tatt inn. Disse er også uttrykt ved WHO-TEF 2005, og er derfor endret fra tidligere. Endringene er fastsatt i samsvar med vedtak i den faste komité for næringsmiddelkjeden og dyrehelsen, seksjon fôrvarer. Rettsakten trer i kraft i EU 17. april 2012.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten krever endring i forskrift 7. november 2002 nr. 1290 om fôrvarer, fôrvareforskriften. Der vil vedlegg 1 bli noe omstrukturert og grenseverdiene som framgår i punktene 27 a, 27 b, 27 c og 27 d blir erstattet med nye verdier basert på WHO TEF-faktorer 2005. Et nytt punkt blir tilføyd, og det omfatter maksimumsgrenser for tillatt innhold av ikkedioksinlignende PCB i fôrvarer, uttrykt ved WHO-TEF 2005.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten vil få økonomiske konsekvenser for Mattilsynets tilsynsaktivitet. Nå skal det også kontrolleres for innhold av ikkedioksinlignende PCB i fôrvarer. Hvor omfattende kontrollen skal være, og dermed hvor store analysekostnadene blir, er foreløpig ikke drøftet. Det vil imidlertid vurderes ved fastsettelsen av Mattilsynets overvåkings- og kontrollprogram for fôrvarer for 2013.
Endringene i grenseverdier og terskelverdier for innhold av dioksiner, dioksinlignende PCB og ikkedioksinlignende PCB i fôrvarer, medfører noe lavere grenser for tillatt innhold i visse fôrmidler. De nye grenseverdiene vil ikke skape problemer for fôrindustrien. Det vil imidlertid bli krav om prøvetaking for å tilfredsstille kravet til innhold av ikkedioksinlignende PCB, og det blir en ekstrakostnad for industrien. Omfanget vil avhenge av hvilke råvarer som brukes i fôrproduksjonen, og er derfor vanskelig å tallfeste.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten har vært vurdert av Spesialutvalget for matproduksjon der Landbruks- og matdepartementet, Fiskeri- og kystdepartementet, Helse- og omsorgsdepartementet, Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet, Finansdepartementet, Miljøverndepartementet, Nærings- og handelsdepartementet, Utenriksdepartementet og Mattilsynet er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel.
Status
Rettsakten er fastsatt i EU og er til vurdering i EFTA/EØS-statene.
Sammendrag av innhold
Rettsakten omhandler grenseverdier for innhold av dioksiner og polyklorerte bifenyler (både dioksinlignende og ikke-dioksinlignende PCB) i fôrvarer. Vedlegg I til direktiv 2002/32/EF omfatter de absolutte grenseverdiene for tillatt innhold, mens vedlegg II inneholder terskelverdier. Fôrvarer som overskrider grenseverdiene for dioksin- eller PCB-innhold, er forbudt å bruke til fôr. Dersom terskelverdiene overskrides, skal det iverksettes tiltak for å redusere innholdet av dioksiner og/eller PCB i fôrvarer.
Dioksiner består av de to stoffgruppene polyklorerte dibenzo-p-dioksiner (PCDD) og polyklorerte dibenzofuraner (PCDF), som henholdsvis har 75 og 135 kongenere, hvorav 17 er toksiske. PCB består av 209 kongenere, som kan deles inn i to grupper basert på deres toksisitet. Tolv av dem er svært like dioksinene mht. toksiske egenskaper, og kalles dioksinlignende PCB. Den andre gruppen kalles ikke-dioksinlignende PCB (NDL-PCB), og har andre toksiske egenskaper enn dioksinene.
For å få et mål på toksisiteten til dioksiner og dioksinlignende PCB, har WHO utviklet enheten toksisk ekvivalensfaktor, TEF, til bruk ved risikovurdering og kontrollformål. Beregningsmetoden av TEF fra 1998 (TEF1998) har vært i bruk fram til i dag, til tross for at WHO i 2005 endret beregningen av TEF-faktorene, basert på ny kunnskap. I det nye regelverket erstatter TEF2005 TEF1998.
European Food Safety Authority (EFSA), har på oppfordring fra Kommisjonen laget en rapport som inneholder resultater fra dioksinanalyser av mat og fôr i hele EØS-området. I denne rapporten er de nye TEF-faktorene, TEF2005, tatt i bruk. På bakgrunn av innsamlet materiale og EFSAs rapport, viste det seg nødvendig å modifisere både maksimumsgrensene og terskelverdiene for innhold av dioksiner og dioksinlignende PCB i fôrvarer. Nivåene går fram av forordningen.
Kommisjonen oppfordret også EFSA til å lage en rapport om innholdet av NDL-PCB i mat og fôr. EFSA konkluderte med at seks indikator-PCB (kongenere) er representative for over halvparten av NDL-PCB som finnes i mat og fôr. På den bakgrunn, og for å være litt pragmatisk, valgte EFSA å bruke summen av disse seks PCB som grunnlag, når det nå innføres grenser for maksimalt tillatt innhold av NDL- PCB i fôrvarer. Det har ikke vært grenser for innhold av NDL- PCB før. Nå er det satt absolutte grenseverdier, men ingen terskelverdier for innholdet av dem.
Selv om det er mulig å ha en lavere kvantifiseringsgrense, LOQ, opererer mange analyselaboratorier med LOQ på 0,5 -1 ng NDL-PCB/kg produkt. Dersom NDL-PCB ikke blir funnet i en prøve, uttrykkes analyseresultatet som lik den øvre påvisningsgrensen for stoffet. Dette vil i noen tilfeller føre til et nivå nær maksimumsgrensen, selv om en ikke kan påvise noen forekomst av NDL-PCB. Ut fra dette, vil det være nødvendig å revurdere grenseverdiene for NDL-PCB innen tre år. I mellomtiden vil datagrunnlaget, som skal være bakgrunnsmateriale for vurderingen, blitt større og bedre.
Vedlegg I til direktiv 2002/32/EF seksjon 5 omfatter i pkt. 1 dioksiner og i pkt. 2 summen av dioksiner og dioksinlignende PCB uttrykt ved WHO-TEF 2005 (toksiske ekvivalensfaktorer) for ulike fôrmidler. Siden TEF er endret, vil øvre grense for tillatt innhold i ulike fôrmidler også være endret. I pkt. 3 i samme vedlegg og seksjon er grenseverdiene for største tillatte innhold av ikke-dioksinlignende PCB for ulike fôrmidler tatt inn, og dette er, som tidligere nevnt, nye bestemmelser.
I vedlegg II til direktivet er terskelverdiene for innhold av dioksiner og summen av dioksiner og dioksinlignende PCB tatt inn. Disse er også uttrykt ved WHO-TEF 2005, og er derfor endret fra tidligere. Endringene er fastsatt i samsvar med vedtak i den faste komité for næringsmiddelkjeden og dyrehelsen, seksjon fôrvarer. Rettsakten trer i kraft i EU 17. april 2012.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten krever endring i forskrift 7. november 2002 nr. 1290 om fôrvarer, fôrvareforskriften. Der vil vedlegg 1 bli noe omstrukturert og grenseverdiene som framgår i punktene 27 a, 27 b, 27 c og 27 d blir erstattet med nye verdier basert på WHO TEF-faktorer 2005. Et nytt punkt blir tilføyd, og det omfatter maksimumsgrenser for tillatt innhold av ikkedioksinlignende PCB i fôrvarer, uttrykt ved WHO-TEF 2005.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Rettsakten vil få økonomiske konsekvenser for Mattilsynets tilsynsaktivitet. Nå skal det også kontrolleres for innhold av ikkedioksinlignende PCB i fôrvarer. Hvor omfattende kontrollen skal være, og dermed hvor store analysekostnadene blir, er foreløpig ikke drøftet. Det vil imidlertid vurderes ved fastsettelsen av Mattilsynets overvåkings- og kontrollprogram for fôrvarer for 2013.
Endringene i grenseverdier og terskelverdier for innhold av dioksiner, dioksinlignende PCB og ikkedioksinlignende PCB i fôrvarer, medfører noe lavere grenser for tillatt innhold i visse fôrmidler. De nye grenseverdiene vil ikke skape problemer for fôrindustrien. Det vil imidlertid bli krav om prøvetaking for å tilfredsstille kravet til innhold av ikkedioksinlignende PCB, og det blir en ekstrakostnad for industrien. Omfanget vil avhenge av hvilke råvarer som brukes i fôrproduksjonen, og er derfor vanskelig å tallfeste.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten har vært vurdert av Spesialutvalget for matproduksjon der Landbruks- og matdepartementet, Fiskeri- og kystdepartementet, Helse- og omsorgsdepartementet, Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet, Finansdepartementet, Miljøverndepartementet, Nærings- og handelsdepartementet, Utenriksdepartementet og Mattilsynet er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel.
Status
Rettsakten er fastsatt i EU og er til vurdering i EFTA/EØS-statene.