Kommisjonens gjennomføringsbeslutning (EU) 2025/792 av 24. april 2025 om offentliggjøring av en liste over visse CO2-utslippsverdier per produsent samt gjennomsnittlige spesifikke CO2-utslipp fra alle nye tunge kjøretøyer registrert i Unionen i samsvar med europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2019/1242 for rapporteringsperioden for år 2022
Utslipp fra tunge kjøretøy: utslippsverdier og rapportering for 2022
EØS-notat offentliggjort 6.6.2025
Tidligere
- Kommisjonsbeslutning publisert i EU-tidende 25.4.2025
Bakgrunn
(fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 1.6.2025)
Sammendrag av innhold
Forordning (EU) 2019/1242 setter reduksjonsmål for CO2-utslipp fra tunge kjøretøy. Kravene til utslippreduksjoner angis i gram CO2 per tonnkilometer (g CO2/tkm) for å gjenspeile de tunge kjøretøyenes transportnytte. Mer informasjon om forordningens bakgrunn og reduksjonsmål finnes ved å følge lenken "Annen dokumentasjon".
Ifølge (EU) 2019/1242 skal EU-kommisjonen årlig beregne det gjennomsnittlige, spesifikke CO2-utslippet til en fabrikant i tillegg til fabrikantens null- og lavutslippsfaktor, og reduksjonsbane for CO2-utslipp og utslippskreditter basert på kredittsystemene beskrevet i artikkel 7 i forordning (EU) 2019/1242. Data som legges til grunn for EU-kommisjonens beregninger er innrapporterte data fra medlemsstater og fabrikanter over nyregistrerte kjøretøy slik det er beskrevet i forordning (EU) 2018/956.
Kommisjonsbeslutning (EU) 2025/792 er rettet mot følgende fabrikanter:
- DAF Trucks NV
- Daimler Truck AG
- Ford Otomotiv Sanayi AS
- Hyundai Hydrogen Mobility AG
- Iveco Magirus AG
- IVECO S.p.A.
- MAN Truck & Bus SE
- Renault Trucks SAS
- Scania CV AB
- Volvo Truck Corporation
Resultatene til disse fabrikantene for ovennevnte faktorer for rapporteringsåret 2022 er listet i beslutningens vedlegg. Verdiene fra beregningene baserer seg på data som var tilgjengelige for EU-kommisjonen per 12. september 2024. Tallene vil muligens måtte ajourføres dersom ytterligere opplysninger som har betydning for kalkulasjonene fremkommer.
Den gjennomsnittlige, spesifikke CO2-utslippsverdien for alle nye tunge kjøretøy som ble registrert i rapporteringsperioden for året 2022 er 48,8 g/tkm. Til sammenligning var tallet 52,75 g/tkm for året 2019, 52,46 g/tkm for året 2020 og 52,3 g/tkm for året 2021.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Beslutningen vil bli tatt inn i forskrift 28. desember 2018 nr. 2247 om krav til CO2-utslipp mv. for produsenter av person- og varebiler og tunge kjøretøy (M, N og O).
Økonomiske og administrative konsekvenser
Beslutningen presenterer resultatene fra rapporteringsåret 2022. Reduksjonsmålene retter seg mot nevnte tungbilfabrikanter.
De administrative konsekvensene vil være å implementere beslutningen i norsk forskrift.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten følger hurtigprosedyren.
Status
Beslutningen ble vedtatt 24. april 2025 og publisert i EU-tidende dagen etter.
Jf. tidligere avklaringer med Samferdselsdepartementet er det ikke behov for å sende denne type beslutninger på offentlig høring, dog sendes Form 1 ESA som bekreftelse på innlemmelse i EØS-avtalen.