Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2023/989 av 22. mai 2023 om endring av forordning (EU) nr. 1321/2014 om kontinuerlig luftdyktighet for luftfartøyer og luftfartsprodukter, -deler og -utstyr og om godkjenning av organisasjoner og personell som deltar i disse oppgavene, og retting av nevnte forordning
Vedlikeholdsforordningen om luftdyktighet for luftfartøyer: endringsbestemmelser
EØS-komitebeslutning 6.12.2024 om innlemmelse i EØS-avtalen
Tidligere
- Norsk forskrift kunngjort 21.9.2023
- EØS/EFTA-landenes utkast til EØS-komitebeslutning oversendt til Kommisjonen 16.10.2024
Bakgrunn
BAKGRUNN (fra departementets EØS-notat, sist oppdatert 13.6.2023)
Sammendrag av innhold
Regelverket foreslår flere endringer til kommisjonsforordning (EU) nr. 1321/2014, og tilhørende AMC og GM, for å i møtekomme noen mangler som er identifisert i EASAs system (maintenance licensing system), som påvirker effektiviteten av krav i Part-66.
Målet med endringene som er foreslått er:
- å legge til rette for typerettighetsgodkjenning (type-rating endorsement) for luftfartøyer som ingen Part-147 typetrening er tilgjengelig for, og opprettholder gjeldende sikkerhetsnivå (safety) og like konkurransevilkår (level playing field);
- oppdater grunnleggende pensum i Part-66 siden det inneholder noen utdaterte referanser;
- å øke effektiviteten i arbeidstrening (on-the-job training) som kreves for den første typerettighetsgodkjenningen i kategorien vedlikeholdssertifisering;
- å øke effektiviteten til opplæringssystemet for vedlikeholdspersonell med nye treningsmetoder og nye undervisningsteknologi.
Regelverket innfører definisjon av "complex motor-powered aircraft" (CMPA) inn i forordning 1321/2014. Definisjon av CMPA ble ikke tatt inn i ny basisforordning 2018/1139, selv om det var en del av gamle basisforordning 216/2008. . Definisjon av CMPA som var i gamle basisforordning 216/2008, skal nå tas inn i forordning 1321/2014.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Gjennomføring av den nye endringsforordningen vil gjøres gjennom endring av forskrift 7. mai 2015 nr. 488 om kontinuerlig luftdyktighet mv. (vedlikeholdsforskriften).
Økonomiske og administrative konsekvenser
Luftfartstilsynets foreløpige vurdering er at det er vanskelig å si noe klart om økonomiske og administrative konsekvenser per idag. Den foreløpige vurdering er at det antas at forslaget ikke vil påvirke aktørene i markedet i vesentlig grad.
Sakkyndige instansers merknader
Luftfartstilsynet vurderer at regelverket er EØS-relevant.
Vurdering
Luftfartstilsynet vurderer at regelverket, slik det nå lyder, er EØS-relevant og vil være akseptabelt.
Andre opplysninger
EASA publiserte 1. desember 2020 NPA 2020-12, som inneholder forslag til endring av bestemmelser i forordning (EU) nr. 1321/2014 og tilhørende AMC og GM (veiledningsmateriale) for flytekniske sertifikater. Regelverket omtales ofte som Part-66. EASA publiserte 6. september 2022 Opinion 07/2022, som slår sammen NPA 2020-12 (RMT.0255) og NPA 2014-22 (RMT.0281). NPA 2020-12 omhandlet i hovedsak en gjennomgang av Part-66. Opinion 07/2022 omhandler en gjennomgang av Part-66, samt forslag om innføring av nye opplæringsmetoder og nye undervisningsteknologi som påvirker Part-147 organisasjoner. Utkast til endringsforordning basert på opinion 07/2022 omhandler endring til Part-66 og Part-147, samt definisjon av «complex motor-powered aircraft» som tas inn i forordning 1321/2014.
Status
NPA 2020-12 ble publisert den 1. desember 2020, og frist for å gi innspill til EASA er 31. mars 2021. Luftfartstilsynet har publisert informasjon om høringen på nettsiden, og oppfordrer alle norske aktører til å besvare høringen til EASA.
Saken tas opp under EASA komitee møte 12. - 13. oktober 2022 og 14. - 15. februar 2023.